مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مراحل مهم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

1- انتخاب هدف و طرح برای کسب و کار

همیشه اولین قدم برای هر کاری هدف گذاری مناسب می باشد. شما قبل از حرکت به سمت هر جایی باید هدف خود را تعیین نمایید. در این موضوع نیز این مورد بسیار مهم می باشد. تعداد زیادی از محصولات در جامعه به فروش می رسد. شما باید در زمان راه اندازی سایت فروشگاهی به این موضوع توجه کنید که قصد فروش چه محصولی را دارید. شرکت های بزرگ مانند آمازون و … که امروزه دارای تنوع زیادی می باشد، به نوعی تمامی محصولات را  ارائه می کنند، از محصول خاصی شروع کردند.

برای اینکه بتوانید یک منطقه مناسب برای ورود خود تعیین نمایید لازم می باشد که تحقیقات مناسبی از زمینه های مختلف تجارت آنلاین داشته باشید. تمامی موارد مربوط به محصول، رقبا و همچنین بازار هدف را بررسی نمایید. اگر دارای سرمایه خوبی می باشید، می توانید در چندین بخش فروشگاه خود را داشته باشید. به عبارت دیگر تک محصول در فروشگاه نداشته باشید و یا سراغ محصولاتی روید که دارای تنوع محصولاتی می باشد.

با تعیین هدف می توانید طرح مناسبی نیز برای رسیدن به آن طراحی نمایید. البته این طرح ریزی چون در حوزه آنلاین می باشد باید توسط فردی نوشته و اجرایی شود که تجربه کافی داشته باشد و دارای میزان خطای بسیار کمی باشد. تا طرح مورد نظر با شکست مواجه نشود، یا حداقل درصد خسارت و یا شکست را بسیار پایین آورد.

2- تعیین نام دامنه و هاست از پیش نیازهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

نام دامنه همان نامی می باشد که در فضای آنلاین به آن شما را می شناسند و برای جستجو و پیدا کردن فروشگاه شما، این نام را در اینترنت سرچ می کنند. یک نام دامنه خوب می تواند جزو پیش نیازهای مهم برای راه اندازی سایت فروشگاهی معتبر باشد. از طرفی نیز باعث می شود تا فروشگاه شما اعتبار خود را در بین مخاطبان افزایش دهد. همانطور که نام فروشگاه شما بر روی تابلو فروشگاه می رود، در این جا نیز مخاطبان تابلو سایت شما را با این نام در اینترنت مشاهده می کنند.

نام دامنه باید متناسب با فعالیت شما باشد و همچنین پسوند دامنه بسیار توجه داشته باشید تا بتوانید بهتر دیده شوید. سعی کنید نام دامنه شما به صورت منحصر به فرد، بدون املاهای چندگانه و… باشد. تا حد امکان نام دامین باید به صورتی باشد که در ذهن مردم به راحتی بماند و هیچ اشتباهی در پیدا کردن شما نداشته باشند.

در این موضوع از یک فرد کاربلد و با تجربه که در زمینه راه اندازی سایت توانایی دارد، مشورت بگیرید و از تجربیات آن استفاده نمایید تا دامنه شما دردسرساز نباشد. آدرس غلط و یا نادرست برای سایت می تواند به نوعی مانعی برای رشد کسب و کار شما باشد و اجازه پیشرفت را ندهد.

3-سیستم سبد خرید در طراحی سایت فروشگاهی

یکی از امکاناتی که در طراحی سایت فروشگاهی مورد اهمیت بسیار زیادی می باشد، سیستم سبد خرید می باشد. سیستم سبد خرید اگر در هنگام طراحی سایت فروشگاهی راه اندازی بشود، این امکان برای کاربران یا مشتریان یک سایت فروشگاهی به وجود می آید که بتوانند از بین محصولات بسیار زیادی که در سایت فروشگاهی موجود بوده، محصول یا محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنند. با انتخاب هر کدام از محصولات، می توان آن را در سبد خرید مشاهده کرد.

بدین ترتیب برای خرید هر محصول به صورت جداگانه نیاز به ثبت سفارش خرید و طی کردن مراحل آن نمی باشد. بدین ترتیب با یک بار پرداخت نیز می توان هزینه محصولاتی که در سبد خرید قرار می گیرند را پرداخت کرد. گاهی اوقات برخی از فروشگاه های اینترنتی تخفیف هایی را نیز برای مشتریان خود در نظر می گیرند، بدین ترتیب هر چه قیمت کالاهای خریداری شده بیشتر باشد، ممکن امکان برخورداری از تخفیف نیز بیشتر شود. بدین ترتیب در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، استفاده از سیستم سبد خرید می تواند برای راحتی خریدار تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

4-دسته بندی محصولات مختلف در طراحی سایت فروشگاهی

یکی دیگر از امکانات مورد نیاز برای طراحی سایت فروشگاهی، دسته بندی محصولات می باشد. معمولا زمانی که مشتری وارد سایت می شود، تمایل دارد در کمترین زمان ممکن و با حداقل کلیک بتواند به محصول مورد نظر دسترسی داشته باشد. بدین ترتیب مشتریان از سایت فروشگاهی رضایت بیشتری خواهند داشت. بدین ترتیب در هنگام طراحی سایت فروشگاهی باید به این نکته توجه ویژه ای بشود. طراحی سایت فروشگاهی اگر دسته بندی مناسبی را نداشته باشد، به راحتی نمی توان محصول مورد نظر را پیدا کرد. بدین ترتیب نیاز به صرف زمان بسیار زیادی برای پیدا کردن محصول مورد نیاز می باشد.

اگر فرض را بر این بگذاریم که سایت طراحی سایت فروشگاهی جهت فروش محصولات آرایشی و بهداشتی انجام شده است. باید برای هر کدام از محصولات یک دسته جداگانه ایجاد شود. به عنوان مثال محصولات مربوط به پوست و مو، محصولات مناسب برای اصلاح، محصولات زناشویی، محصولات مراقبت از دهان و دندان، محصولات تامین کننده ویتامین و مواد معدنی و… نیاز به دسته بندی های جداگانه دارند. بدین ترتیب مشتریان فروشگاه اینترنتی می توانند در کمترین زمان ممکن محصولات مورد نیاز خود را پیدا کرده و برای خرید آنها اقدام نمایند. بدین ترتیب طراحی فروشگاه اینترنتی بدون دسته بندی مناسب از نظر فنی دارای مشکل می باشد، زیرا دسته بندی از امکانات بسیار مفید برای سایت های فروشگاهی می باشد.

5-قابلیت اتصال به درگاه بانکی در طراحی سایت فروشگاهی

یکی دیگر از امکاناتی که باید در هنگام طراحی سایت فروشگاهی به آن توجه بسیار ویژه ای بشود، قابلیت اتصال به درگاه بانکی برای پرداخت آنلاین می باشد. معمولا بهترین روش برای دریافت و پرداخت پول از طریق اینترنت، اتصال به درگاه بانکی می باشد. با وصل شدن به درگاه بانکی می توان امنیت، دقت و سرعت تراکنش های مالی را به راحتی افزایش داد.

در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی نیاز است یک درگاه بانکی ایجاد شود تا هم فروشنده راحت تر به پول خود برسد و هم خریدار بتواند راحت تر وجه مورد نیاز برای خرید محصول مورد نظر خود را به فروشنده پرداخت کند. بدین ترتیب قابلیت اتصال به درگاه بانکی هم برای فروشنده و هم برای خریدار بسیار مفید و کاربردی می باشد. بدین ترتیب در حال حاضر همه فروشگاه های اینترنتی مجهز به سیستم پرداخت آنلاین بوده و با اتصال به درگاه بانکی، این کار با بهترین کیفیت و سرعت بالا انجام می شود.

6-اطلاع از خرید به صورت ایمیل در طراحی سایت فروشگاهی

در حال حاضر یکی از بهترین امکاناتی که در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد، اطلاع رسانی از طریق ایمیل می باشد. معمولا اغلب افراد به طور روزانه ایمیل خود را چک می کنند. به همین خاطر این اطلاع رسانی می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. معمولا در هنگام خرید ایمیل اطلاع رسانی می تواند خریدار را از خرید محصول مورد نظر مطمئن کند. زیرا گاهی اوقات برخی از افراد پس از خرید اینترنتی دچار استرس می شوند.

این استرس ها به خاطر کلاهبرداری برخی از سایت های نا معتبر می باشد. بدین ترتیب اطلاع رسانی از طریق ایمیل می تواند فرد را از خرید خود مطمئن کند. گاهی اوقات نیز ممکن است کم بودن سرعت اینترنت و یا هر گونه اختلال در اینترنت، باعث عدم موفقیت خرید آنلاین و یا نا مشخص بودن موفقیت یا عدم موفقیت خرید اینترنتی می شود. در این مواقع اطلاع از خرید به صورت ایمیل می تواند این مشکلات را برطرف نماید. علاوه بر ایمیل می توان اطلاع رسانی از طریق پیامک و… را نیز فعال کرد. در حال حاضر اطلاع رسانی از طریق ایمیل ارزان ترین و کاربردی ترین روش اطلاع رسانی به شمار می رود.

7-طراحی سایت فروشگاهی ریسپانسیو

یکی از امکاناتی که برای همه سایت ها به خصوص سایت های فروشگاهی الزامی است، ریسپانسیو بودن می باشد. ریسپانسیو به معنی واکنش گرا بودن است. بدین ترتیب سایت های ریسپانسیو یا واکنش گرا قابلیت نمایش بر روی کامپیوتر، موبایل، تبلت و لپ تاپ را با کیفیت یکسان دارند. بدین ترتیب با وارد شدن به سایت های ریسپانسیو از طریق موبایل یا تبلت، سایت را به صورت تمام صفحه می توان مشاهده نمود و برای دیدن قسمت های مختلفی از سایت فروشگاهی نیاز به اسکرول کردن و یا در برخی موارد زوم کردن نمی باشد.

طراحی سایت فروشگاهی ریسپانسیو در سال های اخیر ارزش و اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. این موضوع به خاطر گسترش استفاده از موبایل و تبلت می باشد. در حال حاضر در هر نقطه ای از دنیا که مشاهده کنید، همه افراد با هر سن و سالی دارای موبایل هوشمند و یا تبلت می باشند. همین امر باعث شده تا گوگل در سال های اخیر قوانین مربوط به ریسپانسیو بودن را تغییر داده و واکنش گرایی را برای همه سایت ها لازم و اجباری بکند. بدین ترتیب چنانچه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ریسپانسیو نباشد، هرگز نمی توان در موتورهای جستجو از جمله گوگل جایگاه مناسبی پیدا کرد.

8-قابلیت ثبت نظر در طراحی سایت فروشگاهی

یکی از قابلیت هایی که شاید اغلب شرکت ها در هنگام طراحی سایت فروشگاهی به آن توجه خاصی نداشته باشند، قابلیت ثبت نظر می باشد. ثبت نظر در سایت های فروشگاهی یکی از بهترین راه ها برای تعامل بین مالک سایت و مشتریان سایت فروشگاهی می باشد. در این قسمت مشتریان می توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کنند. میزان رضایت از محصولات خریداری شده نیز یکی دیگر از مواردی است که در بخش ثبت نظر می توان عنوان کرد.

در هنگام طراحی سایت فروشگاهی اگر قابلیت ثبت نظر به سایت اضافه نشود، نمی توان آمار دقیقی از نظرات کاربران و میزان رضایت و یا عدم رضایت آن ها کسب کرد. بدین ترتیب اگر مورد نا خوشایندی در سایت از نظر مشتریان وجود داشته باشد، نمی توان به راحتی متوجه آن شده تا آن را به راحتی برطرف نموده و رضایت مشتریان را جلب کرد. بدین ترتیب بهتر است در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی قابلیت ثبت نظر نیز برای سایت در نظر گرفته شود. طراحی سایت فروشگاهی اگر با رعایت نکات ریز و ساده اما مفید انجام شود، قطعا مشتریان زیادی در آینده از این فروشگاه استقبال خواهند کرد.

9- امکان تعریف محصولات بی نهایت در طراحی سایت فروشگاهی

یکی دیگر از قابلیت های طراحی سایت فروشگاهی، امکان تعریف محصولات به صورت بی نهایت می باشد. معمولا برخی از سایت های فروشگاهی دارای حوزه کاری بسیار گسترده ای می باشند. به همین خاطر نیاز است تا از این قابلیت برخوردار باشند. در طراحی سایت فروشگاهی اگر تعداد محصولات تعریف شده محدود باشد، نمی توان فروشگاه اینترنتی را گسترش داد. این موضوع باعث محدودیت هایی در فعالیت یک فروشگاه اینترنتی می باشد.

تعریف محصولات بی نهایت در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی کمک می کند تا بتوان محصولات بسیار متنوعی را در سایت فروشگاهی درج کرد. درج محصولات زیاد و متنوع قطعا باعث افزایش مشتریان یک سایت نیز می شود. افزایش مشتری برای سایت فروشگاهی مساوی با افزایش سود حاصل از این کسب و کار می باشد. بدین ترتیب در هنگام طراحی سایت فروشگاهی باید به میزان محصولات قابل درج در سایت توجه خاصی بشود. در غیر این صورت طراحی فروشگاه اینترنتی نمی تواند سود آوری مناسبی داشته باشد. عدم سود آوری باعث می شود تا نتوان به عنوان یک کسب و کار مناسب به طراحی سایت فروشگاه اینترنتی نگاه کرد.

10-مشاهده و پیگیری خرید های انجام شده در طراحی سایت فروشگاهی

یکی دیگر از امکاناتی که در طراحی سایت فروشگاهی آن را در نظر گرفت، مشاهده و پیگیری خرید های انجام شده در سایت می باشد. معمولا گاهی اوقات ممکن است فردی خرید های متعددی را از یک سایت فروشگاهی انجام بدهد یا اینکه خرید ها از سایت های متعددی می باشند. بدین ترتیب نیاز است که بتوان این خرید ها را به راحتی مشاهده و در صورت نیاز آنها را پیگیری کرد. این موضوع می تواند در طراحی فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. طراحی سایت فروشگاهی اگر با دقت و کیفیت بالایی انجام شود، می تواند به مالک سایت در آینده کمک بسیار زیادی بکند. زیرا اغلب افراد با قصد و نیت درآمد بسیار بالا اقدام به طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای می کنند.

مشاهده و پیگیری خرید های انجام شده در طراحی سایت فروشگاهی کمک می کند تا مشتریان بتوانند خرید هایی که در موعد مقرر به دست آنها نرسیده را پیگیری کنند. معمولا مشتریان تمایل دارند خرید خود را پیگیری کنند تا از این طریق خیال خود را بابت خرید محصول مورد نظر راحت بکنند. بدین ترتیب طراحی سایت فروشگاهی با رعایت اصول و ضوابط مربوط به طراحی سایت فروشگاهی می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. شاید یکی از مزایای راه اندازی امکان پیگیری آسان و راحت خرید باشد.

11-دریافت نماد اعتماد یا enamad

تمامی فروشگاه های اینترنتی که دارای درگاه پرداخت آنلاین می باشند، موظف به دریافت نماد الکترونیک هستند. نماد اعتماد این پیام را به مشتریانتان می دهد که فروشگاه اینترنتی شما از طرف نهاد های دولتی اعتبار سنجی شده است و موجب افزایش اعتماد آن ها به فروشگاه اینترنتی شما می باشد.

دریافت نماد اعتماد اصلا کار سختی نیست، این مرحله را می بایست بعد از ثبت دامنه و راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود، از طریق وب سایت اینماد انجام دهید.

12-دریافت گواهی نامه SSL

گواهی SSL چیست؟

جلب اطمینان مشتری مهمترین چیز در هر کسب و کاری به خصوص در کسب وکارهای مجازی و اینترنتی است. هر شرکتی تنها زمان مشخصی، معمولا چند ثانیه، در اختیار دارد تا اعتماد مشتریان آنلاین خود را جلب کند، بنابراین حداکثر استفاده از این زمان بسیار بسیار مهم است.
از طرفی امنیت داده های وب سایت و اطلاعات مشتریان برای مدیران وب سایت ها بسیار مهم است، ولی شاید آن ها ندانند چه راهکارهایی برای امنیت وب سایت هایشان وجود دارد.

راهکارهای متنوعی برای امنیت وب سایت وجود دارد، یکی از این راه ها، دریافت گواهینامه SSL است که به دلیل شناخته شدن در فضای اینترنت نقش مهمی را در موفقیت وب سایت ها ایفا می کند. گواهی SSL تأییدیه ای است بر اینکه تبادل اطلاعات میان وب سایت یا سرور شما و مرورگر کاربران و بازدیدکنندگان وب سایتتان به وسیله گواهی SSL (لایه سوکت های امن) امن و رمزگذاری شده است.
با دریافت گواهینامه SSL جهانی به مشتریان سایتتان تضمین می دهید که اطلاعاتی که در سایت شما وارد می کنند قابل استراق سمع و دسترس غیرمجاز نیست. گواهی SSL فضای کسب و کار یا تبادل اطلاعات آنلاین شما را حفاظت می کند و سبب می شود کاربران از امنیت سایت شما اطمینان خاطر داشته باشند.

مزایای گواهینامه های SSL چیست؟

  • جلوگیری از بلک لیست شدن توسط گوگل
  • بالاترین سطح امنیت برای اطلاعات و تراکنش های وب سایت
  • افزایش اعتماد بازدیدکنندگان وب سایت
  • رمزنگاری محرمانه و حساس بازدیدکنندگان سایت/کاربران
  • پذیرش مطمئن و با آسایش خیال اطلاعات کاربران
  • افزایش چشمگیر امتیاز بازدید سایت در موتور جستجوی گوگل Google Ranking
  • مشاهده تضمین امنیت بر روی آدرس سایت

با این اصطلاحات فنی آشنا شوید:

زمانی که برای مشاوره با یک شرکت طراحی سایت تماس می گیرید، کارشناسان یک سری اصطلاحاتی را به کار می برند که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید ارزیابی و تصمیم گیری درستی داشته باشید.

  • طراحی ریسپانسیو: برای نمایش صحیح وب سایت ها بر روی موبایل، لپ تاپ و… از طراحی ریسپانسیو استفاده می شود.
  • وب سرویس: روشی که در آن بتوان به راحتی اپلیکیشن موبایل را هم به سایت افزود.
  • سئو: تمامی مواردی که موجب می شود وب سایت ها در صفحه اول گوگل نمایش داده شود.
  • UI: رابط کاربری (User Interface) یعنی طراحی سایت باید ساده و آسان باشد تا مشتری گیج نشود.
  • UX: تجربه کاربری (User Experience) یعنی سایت به گونه ای طراحی شود که مشتری در استفاده از آن راحت باشد.
  • طراحی ماژولار: سایت به گونه ای طراحی شود که در هر زمان امکان افزودن هر امکانی با کمترین هزینه ممکن باشد.
  • بک اند (back end): یعنی آن قسمت از سایت که بر روی سرور اجرا می‌شود. تمامی داده‌ها و منطق عملکرد سایت در بک اند هستند.
  • فرانت اند (front end): تمام آنچه که کاربر می‌بیند. UI و UX جزئی از فرانت اند هستند.
  • روانشناسی رنگ و فونت: این مورد، یعنی شما بدانید چه طیف رنگی برای چه صنف و قشری مناسب هست و چه تاثیری بر مشتری می گذارد.

آشنایی با این اصطلاحات فنی موجب می شود تا شما خواسته های خود را بهتر منتقل کرده و مشاوره درستی از شرکت های طراحی سایت داشته باشید.