بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت

بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت

محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به علت عملکرد غنی آن روز به روز در حال افزایش است. فریم ورک های جاوا اسکریپت را امروزه می توان در طراحی فرانت اند و بک اند پروژه های تحت وب مورد استفاده قرار داد که این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید رابط های کاربری ساده و کاربر پسندی را طراحی کنید.

فریم ورک های جاوا اسکریپت می توانند کار توسعه دهندگان را به میزان زیادی ساده تر کرده و با ارائه کدهای آماده بهینه برای حل مسائل معمولی در برنامه نویسی و کدنویسی در میزان تلاش و زمان توسعه دهندگان صرفه جویی کنند.

فریم ورک AngularJS

فریم ورک AngularJS

انگولار در واقع یک فریم ورک MVC است. این فریم ورک دو روش مختلف برای عملیات  data binding بین مدل ها و view ها دارد. این عملیات data binding به هر دو طرف اجازه می دهد تا هر زمان که داده ها تغییر می کنند به صورت خودکار به روزرسانی شوند.  این ویژگی شما را قادر می سازد تا کامپوننت های قابل ارائه و قابل استفاده مجددی بسازید که تعامل بین بک اند و فرانت اند را به شکل بهتری برقرار می کند.

این مورد از فریم ورک های جاوا اسکریپت دارای یک NativeScript می باشد که می توان از آن برای اپلیکیشن های نیتیو استفاده کرد. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا از شرط ها، حلقه ها و متغیرهای محلی به صورت مستقیم در داخل قالب ها استفاده کنید. این ویژگی به شما کمک می کند تا پردازش و نمایش تغییرات کاربران را با استفاده از data binding انجام دهید.

علاوه بر این موارد باید دقت داشته باشید که انگولار قابلیت رندر کردن پویا را با استفاده از قابلیت های پردازش و رندر مبتنی بر JSON آسان تر می کند. هر توسعه دهنده ای که در تکنولوژی های مقدماتی مانند HTML و جاوا اسکریپت تجربه داشته باشد می تواند به راحتی کار کردن با این فریم ورک را بیاموزد. در اصل این فریم ورک به شکلی طراحی شده است که ماژولار، قابل آزمایش و تست و قابل نگهداری باشد. بنابراین می تواند یک ابزار بسیار جذاب برای توسعه دهندگان بوده و به عنوان یکی از بهترین فریک ورک های جاوا اسکریپت نیز شناخته شود.

امروزه سازمان های بزرگی مانند PayPal، Freelancer، LinkedIn، Lego، Hopscotch و … از این فریم ورک استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند می شوند.

  • قابلیت طراحی و توسعه پیشرفته صفحات وب با کارایی و بازدهی بالا
  • قابلیت کار و استفاده در چندین سیستم عامل
  • توانایی کشف سریع خطاها
  • همگام سازی بی عیب و نقص در میان View (نما) و Model (مدل)
  • قابلیت جداسازی نما و مجموعه داده‌ها
  • دارا بودن بزرگ‌ترین انجمن کدنویسان
  • مناسب برای ساخت اپلیکیشن‌های بزرگ مقیاس
  • دارا بودن NativeScript
  • امکان توسعه و استفاده مجدد از کامپوننت‌ها
  • سبک بودن و توانایی انجام پردازش‌های پیچیده
  • نگهداری داده در سمت کاربر
  • امکان نوشتن قالب‌های مختلف با استفاده از تگ‌های خاص html

فریم ورک ری‌اکت جی اس (React js)

فریم ورک ری‌اکت جی اس (React js)

فریم‌ورک React که توسط فیسبوک ایجاد شد، خیلی سریع بین توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار محبوبیت پیدا کرد. این فریم‌ورک برای توسعه و راه‌اندازی رابط‌های کاربری پویای صفحات وب با ترافیک ورودی بالا استفاده می‌شود. ری‌اکت، از یک DOM مجازی استفاده می‌کند؛ از این رو، ادغام آن با هر برنامه‌ای ساده‌تر است.

قابلیت‌های فریم‌ورک ری‌اکت

Declarative:

فریم‌ورک ری‌اکت به ایجاد رابط‌های کاربری تعاملی و پویا برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند.

DOM مجازی:

فریم‌ورک React از قابلیتی به نام DOM مجازی برای نمایش عناصر واقعی صفحه وب استفاده می‌کند. این کار مانند گرفتن یک کپی از صفحه وب واقعی در حافظه است.

مدیریت رویداد:

React دارای سیستم رویداد مخصوص به خود است که مدیریت تعاملات کاربر مانند کلیک‌ها و ورودی را آسان می‌کند. این قابلیت در مرورگرهای مختلف وب به خوبی کار می‌کند.

JSX:

قابلیت JSX راهی برای نوشتن کامپوننت‌های React شما است که بسیار شبیه به HTML معمولی است.

عملکرد:

React سریع طراحی شده است. این فریم‌ورک از یک جریان داده یک طرفه و ساختاری به نام Flux برای مدیریت نحوه به‌روزرسانی داده‌ها در برنامه شما استفاده می‌کند و داشتن تجربه کاربری روان را تضمین می‌کند.

React Native:

این قابلیت ویژه‌ای از React است که به شما امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های موبایلی را با React بسازید.

Component-Based:

در React همه چیز به قطعات کوچکی به نام کامپوننت تقسیم می‌شود. هر جزء بخشی از تصاویر و تعاملات صفحه وب را مدیریت می‌کند و ساخت و مدیریت رابط‌های کاربری پیچیده را آسان‌تر می‌کند.

فریم ورک Vue JS

فریم ورک Vue JS

Vue JS نیز یکی دیگر از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است که در سال 2013 توسعه داده شد. Vue JS یک فریم ورک متن باز و فرانت اند است که برای ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب تک صفحه‌ای، رابط کاربری و وب سایت‌های بزرگ مقیاس با ساختارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این فریم ورک کاربردی می‌توانید میزان کدنویسی برای توسعه وب اپلیکیشن و رابط‌های کاربری را به طرز چشمگیری کاهش دهید.. ویژگی‌های کلیدی فریم ورک Vue JS شامل:

  • مناسب برای طراحی رابط کاربری
  • دارا بودن DOM مجازی
  • حجم پایین
  • سرعت بالا
  • یادگیری سریع و آسان
  • امکان ادغام با سایر پروژه‌ها
  • انعطاف پذیری بالا
  • قابلیت تنظیم و اتصال دو طرفه داده‌ها

فریم ورک Ember JS

فریم ورک Ember JS

برای اولین بار Ember JS در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و پس از آن در حوزه کاربردی خود طرفداران زیادی پیدا کرد. یکی از ویژگی‌هایی که در این فریمورک وجود دارد، (توانایی پشتیبانی از اتصال دوطرفه داده) است. به همین دلیل می‌توان آن را یک پلتفرم حرفه‌ای برای مدیریت رابط های کاربری پیچیده دانست. پلتفرم‌های محبوبی مانند لینکدین، نتفلیکس و Nordstorm از این فریمورک در طراحی سایت‌های خود استفاده کرده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های Ember.JS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه نمونه اولیه
  • استفاده از الگوهایی که در صورت تغییر محتوای برنامه‌ها، سبب به‌روزرسانی خودکار مدل می‌شود.
  • ارائه CSS و HTML مدل توسعه در هسته
  • فراهم کردن ابزاری به نام Ember Inspector به منظور اشکال‌زدایی برنامه‌ها
  • ارائه مسیرهایی برای مدیریت URL
  • امکان ایجاد برنامه‌های کاربردی وب که برای نگه‌داری جاوااسکریپت قابل استفاده هستند.

فریم ورک Node js

فریم ورک Node js

شاید بتوان گفت که Node. js یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت نیست. یک محیط زمان اجرا (Runtime Environment) است. درست است که جاوا اسکریپت را می‌توان به طور مستقیم در کنسول مرور‌گروب نوشت و اجرا کرد، اما این کار جالبی نیست. به همین دلیل فریم‌ورک Node. js، با استفاده از ابزار‌های command-line و اسکریپت سمت سرور(server-side script) کدنویسی را جذاب‌تر و راحت تر کرده است.

اگر چه جاوا اسکریپت معمولا در سمت کلاینت و یا فرانت-اند کار می‌کند، اما برنامه نویسی سمت سرور زمان  بارگذاری را سریع‌تر می‌کند چرا که احتیاج به مرورگر ندارد. به این ترتیب کاربران راحت‌تر میتوانند برنامه نویسی کنند.

فریم ورک جی کوئری (Jquery)

فریم ورک جی کوئری (Jquery)

از سال 2006 بود که جی کوئری معرفی شد و تا سال‌ها معروف‌ترین فریمورک جاوا اسکرپیت بود. با خلق فریمورک‌های مدرن‌تری مانند ری‌اکت و انگولار رفته رفته نگاه جامعه توسعه‌دهندگان به سمت فریمورک‌های دیگر معطوف شد. اما هنوز هم جی کوئری جامعه بسیار بزرگی دارد و در رده دوم بیش‌ترین استفاده در بین انواع فریمورک‌های جاوا اسکریپت قرار دارد. این فریمورک 35% از جامعه توسعه‌دهندگان Javascript را شامل می‌شود. کتابخانه این چارچوب اوپن سورس است و هدف از آن تعامل راحت‌تر با DOM (Document Object Model) است. Jquery به شما کمک می‌کند که درخت DOM را راحت‌تر پیمایش کنید.

یادگیری Jquery راحت است اما باید توجه کنید که این فریمورک فاقد قابلیت‌های فریمورک‌های مدرن است و در ساخت اپلیکیشن‌های بزرگ کد‌های شما بسیار حجیم خواهد شد و شما را اذیت خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای جی کوئری یک فریمورک مدرن مانند ری‌اکت، Vue یا انگولار را انتخاب کنید.

فریم ورک اکسپرس جی اس (Express Js)

فریم ورک اکسپرس جی اس (Express Js)

اکسپرس در جایگاه چهارم با 23% استفاده در بین توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. Express یک فریمورک سریع و کم حجم برای توسعه بک‌اند (Backend) سمت سرور است. این فریمورک توسط Node Js استفاده می‌گردد.

Express راهی آسان برای مدیریت مسیریابی (Routing)، راه اندازی بسته های میان افزاری (Middleware) و یکپارچه سازی پلاگین ها در کد سمت سرور ارائه می کند. با Express، می توانید API برای تبادل اطلاعات با اپلیکیشن ایجاد کنید و همچنین فایل های HTML ایستا را به صورت پویا در وب بسازید.

فریم ورک Aurelia

فریم ورک Aurelia

فریم ورک Aurelia آخرین نسخه جاوا اسکریپت است که می‌تواند برای پیاده سازی هر رابطی استفاده شود. نسل جدید چارچوب برای توسعه وب سایت‌های بسیار قوی تر است. چارچوب Aurelia می‌تواند HTML را برای اهداف مختلف، از جمله اتصال داده، گسترش دهد. همچنین، معماری مدرن آن تضمین می‌کند که هدف آن، تفسیر در سمت مشتری و سمت سرور در یک زمان است.

برخی امکانات این فریمورک به شرح زیر می‌باشد:

  • کامپوننت‌ها بلوک‌های سازنده چارچوب Aurelia هستند و از جفت‌های view-model جاوا اسکریپت و نماهای HTML تشکیل شده اند.
  • کی از تمیزترین چارچوب‌های مدرن است. این فریمورک به طور کامل بر روی استانداردهای وب بدون عناصر غیر ضروری تمرکز می‌کند.
  • این چارچوب یک راه آسان برای ادغام با سایر ابزارهای مورد نیاز را تسهیل می‌کند.
  • این چارچوب پشتیبانی تجاری و سازمانی را ارائه می‌دهد.
  • Aurelia منبع باز و تحت مجوز MIT است.

فریم ورک Next.js جاوا اسکریپت

فریم ورک Next.js جاوا اسکریپت

فریم ورک‌ بعدی در فهرست بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت این مطلب، فریم ورک‌ «Next.js» است که نوعی چارچوب واکنشی سمت کلاینت برای ساخت صفحات وب پویا و استاتیک به‌حساب می‌آید. در واقع Next.js نوعی چارچوب کم‌حجم جاوا اسکریپت است که صفحات را به عنوان اجزای React صادر می‌کند، به همین دلیل است که به عنوان نوعی چارچوب React نیز از آن نام می‌برند. Next.js به عنوان نوعی چارچوب React پشتیبانی از تایپ اسکریپت، بسته‌بندی منطقی، پیکربندی صفر و مسیریابی مبتنی بر صفحه را ارائه می‌دهد.

همچنین Next.js به عنوان یکی از بهترین فریم ورک‌ های جاوا اسکریپت مجهز به نوعی مسیریابی است که صفحات را برای بارگذاری سریع‌تر صفحه و تجربه کاربری بهتر از قبل بارگذاری می‌کند. کاربرانی که به فکر توسعه برنامه با ری اکت هستند، می‌توانند از مزایای فریم ورک‌ Next.js کاملاً بهره ببرند. Next.js همچنین ویژگی های بهینه‌سازی کامل تصویر و پشتیبانی از CSS را ارائه می‌دهد و از طرفی قابلیت روش‌های مسیریابی مبتنی بر API به آن امکان به کارگیری در سمت سرور را می‌دهد و از این رو برای کارهای توسعه در سمت سرور نیز انتخاب مناسبی خواهد بود.

فریم ورک‌ Next.js درست مانند Vue، مجهز به نوعی رابط خط فرمان است که به کاربر امکان می‌دهد برنامه‌ها را سریع‌تر بسازد و آن‌ها را مستقر کند. همچنین یادگیری Next.js نیز ساده است و برای مبتدیان انتخاب مناسبی به‌حساب می‌آید. برخی از شرکت‌های بزرگ مانند: «TikTok Twitch» و «HostGator» از این فریم ورک‌ محبوب جاوا اسکریپت در حال حاضر استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری برای بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت

بنابراین از صحبت‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که React بهترین فریمورک برای یادگیری در سال 2023 خواهد بود. Vue در جایگاه بعدی قرار دارد. البته Angular نیز به خاطر پخته‌تر بودن نسبت به Vue شانس قرار گرفتن در رتبه دوم را خواهد داشت. اگر از Angular استفاده می‌کنید، یاد گرفتن React را به شما توصیه می‌کنم.