دواپس (DevOps) چیست ؟

دواپس (DevOps) چیست ؟

دواپس DevOps چیست؟

عملیات توسعه (DevOps) یک “چرخه عمر توسعه عملیات قابل اعتماد” است. این فرایند شامل ادغام توسعه و چندین فعالیت پس از توسعه مانند امنیت و کنترل، تضمین کیفیت (آزمایش) و استقرار عملیات است. با همکاری مشترک، می‌توان به یک جریان کار مداوم و در نتیجه استقرار سریع با بازخورد مداوم مشتری تحقق بخشید.

نکته جدید این است که DevOps یک مشارکت بین توسعه و فعالیت‌های رابط برای استقرار عملیات می‌باشد (یعنی دیگر پس از توسعه تراکنشی نیست). در زبان عامیانه، می توان گفت دیگر گیت ریسک پس از توسعه وجود ندارد، بلکه فعالیت‌هایی به عنوان بخشی از توسعه در نظر گرفته می‌شوند. توسعه و سایر واحدهای کسب و کار اکنون به عنوان یک شرکت واحد با هدفی مشترک در خدمت به مشتریان خود عمل می‌کنند. بازار به این مشارکت انگیزه می‌دهد تا نیازهای کسب‌وکارها را برای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان در مورد انعطاف‌پذیری، چابکی و واکنش سریع‌تر نسبت به دنیای «ورود اول به بازار» برآورده کند. نمونه‌هایی از شرکت‌هایی که با DevOps با این چالش مواجه شده‌اند عبارتند از: فیسبوک، نتفلیکس، گوگل، آمازون. این شرکت‌های جهانی می‌توانند به معنای واقعی کلمه هزاران به روز رسانی نرم‌افزار را به صورت روزانه از طریق Dark Launching پیاده‌سازی کنند. اندازه‌گیری‌های بهبود آن‌ها با پیاد‌ه‌سازی DevOps عبارتند از:

  • استقرار مکررتر با زمان‌های کوتاه‌تر
  • چند شکست با بازیابی سریع‌تر
  • اتوماسیون بالای استقرار

 مهندس DevOps کیست و چه وظایفی دارد؟

بالاترین سمت در فرآیند دواپس متعلق به مهندس DevOps است که برخی آن را Platform Engineer نیز می نامند. این شخص بر روی سیستم عامل مورد استفاده در عملیات دوآپس نظارت داشته و آن را پشتیبانی می کند. شخصی که برای این سمت انتخاب می شود باید از تجربه کافی برخوردار بوده و به خوبی با سیستم های عامل و چگونگی ادغام آن ها در فرآیندهای کسب و کار آشنایی داشته باشد.

درواقع مهندس دواپس شخصی است که زیرساخت IT را طبق نیاز کد نرم افزار پشتیبانی شده، مدیریت کند.

فرآیند دواپس چیست؟

طرح و پلن :

زمانی که شما شروع به کار کنید، تعریف و برنامه‌ریزی اهداف، نیازها و داشته‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تعریف اهداف و برنامه‌های کاری به صورت بخش بندی شده، این امکان را برای توسعه دهنده‌ها فراهم خواهد کرد تا نیازهای توسعه نرم افزاری و روش‌های رسیدن به آن را تحلیل کرده و به راه حل‌های عملی دست پیدا کنند.

کدنویسی:

کدنویسی بخش جذاب ماجرا و قسمت جدایی ناپذیر کار ما در دواپس است و در آن باید کدهای بهینه شده به کار توسعه نرم افزاری کمک کنند. استفاده از ابزارهای مدیریت نسخه مانند گیت‌هاب و گیت‌لب در این مرحله اهمیت زیادی خواهد داشت.

تولید:

کدهای توسعه داده شده باید به فایل‌های اجرایی و قابل استفاده تبدیل شوند و این فرآیند شامل کامپایل کدها است که پس از آن عملیات تست و پیاده‌سازی دنبال خواهد شد. استفاده از ابزارهای ورژن کنترل و یکپارچه سازی در این مرحله به کیفیت کار کمک عالی خواهد کرد.

تست:

مرحله تست نرم افزاری بخش مهم اما چالش برانگیزی است که برای کاهش ریسک نرم افزار خروجی و عملیات باید دنبال شود. تست‌های خودکارسازی شده این اطمینان را خواهد داد که هیچ گونه خطا و باگ نرم افزاری وجود ندارد و کیفیت کاری مطابق برنامه خواهد بود.

عرضه و انتشار:

مرحله انتشار پس از کدنویسی و اطمینان از نبود خطاهای نرم افزاری دنبال خواهد شد و رسیدن به این مرحله به معنای پیاده‌سازی نرم افزار خواهد بود.

عملیات و پیکربندی:

پیاده‌سازی و پیکربندی پس از انتشار نرم افزار و کدهای نوشته شده، بخش اساسی ماجرا است که دارایی‌ دیجیتال باید به صورت بهینه روی زیر ساخت مورد نظر پیاده شود. توجه به مشکلات بهینه‌سازی و رفع آن‌ها اهمیت زیادی در این مرحله دارد.

مانیتور:

مانیتور کردن امکان نظارت روی مسائل و باگ‌های نرم افزاری را فراهم خواهد کرد و مسئولان نظارت می‌توانند به سرعت و در کمترین زمان ممکن خطاها را تشخیص داده و آن را رفع کنند.

مزایای دواپس:

  • تسریع در زمان عرضه‌ی محصولات به بازار
  • تطبیق محصولات با شرایط بازار به صورت عالی
  • نظارت، افزایش کارایی و نگهداری بهتر سیستم‌ها
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در سازمان‌ها
  • افزایش رضایت مشتری و بهبود بازدهی عملیات
  • بهبود عالی در تعامل کارکنان و اعضای شرکت
  • تسریع در خطایابی سیستم‌ها و رفع سریع آن

چارچوب CALMS در DevOps چگونه است؟

CALMS در واقع راهنمایی برای کشف و شناخت فرآیند DevOps می باشد. این راهنما به طور کلی شامل 5 قسمت است که در ادامه هر یک از آن ها معرفی می کنیم:

1-قسمت Culture:

دوآپس در حالت کلی مفهومی از یک فرهنگ سازمانی است. از این رو برای راه اندازی آن باید مرز میان افراد و تیم ها در سازمان از بین برود. افراد باید تعامل کارسازی با یک دیگر داشته و در پی رسیدن به هدفی مشترک باشند. قسمت Culture به بیان این می پردازند که با وجود مرزبندی میان اعضای شرکت نمی توان فرآیند دواپس را پیاده سازی نمود.

2-قسمت Automation:

برای اجرای کامل و بدون کاستی سیستم دواپس در سازمان باید از ابزارها کمک گرفت. Automation در رابطه با ابزارهای CI مانند  Contious Deployment و Ontinuous Integration صحبت می کند. این راهنما به شما آموزش می دهد که انجام دادن کارها به صورت دستی موجب کاهش سرعت در اجرای مراحل تولید خواهد شد. ضمن این که ممکن است خطاهای بالایی هم در روش دستی وجود داشته باشد.

3-قسمت Lean:

در بخش Lean می آموزیم که فرآیندهای اضافی جایی در سیستم DevOps ندارند. در واقع این بخش می گوید هر فرآیندی لزوما برای سازمان ارزش آفرین نیست. بنابراین باید فرآیندهای غیرضروری و بدون فایده را از سیستم کاری حذف نمود.

4-قسمت Measurement:

بخش Measurement بر شفاف سازی تمام فرآیندها و اقدامات جهت تولید نرم افزار یا محصول تاکید می کند. در واقع برای اجرای صحیح باید تمام کارهای سیستم کاملا شفاف انجام شود. به این ترتیب یک فرآیند کارآمد، دقیق و منظم خواهید داشت. ابزارهایی مانند Infrastructure Monitoring یا Log Management جهت بهبود شرایط موثر هستند.

5-قسمت Sharing:

Sharing از اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات میان گروه ها و تیم های سازمان صحبت می کند. زیرا پیش از روی کار آمدن دواپس ، شکاف موجود میان تیم ها مانع از اشتراک مطالب آموخته شده بین اعضا می گردید. در نتیجه یک اشتباه بارها و بارها توسط افراد مختلف تکرار می شد.

 آیا به دواپس اعتماد  کنیم ؟

اما در DevOps، مشارکت بر اساس اعتماد یک شرط اساسی است، اما تنها شرط لازم نیست. DevOps شامل شیوه‌های زیر است:

1ـ ناب:

از بین بردن اتلاف در یک جریان با ارزش مداوم؛ جریان ارزش در این حالت دنباله‌ای از فعالیت‌های توسعه از طریق استقرار عملیات است.

2ـ چابک:

  • توسعه تکراری و افزایشی ویژگی‌های نرم‌افزار
  • قابلیت مشاهده فعالیت‌های کاری در یک جریان با ارزش مداوم از طریق بورد کانبان با محدودیت‌های کار در حال انجام (WIP)

3ـ تفکر سیستمی:

مشاهده کل فرایند (به صورت جامع)، نحوه تاثیر هر فعالیت بر کل جریان ارزش

4ـ یک زنجیره ابزار از محصولات حمایتی با هدف خودکار کردن زیرساخت‌های افزایشی برای توسعه و نصب نرم‌افزار از قبیل

  • Git: کنترل نسخه و عقب‌نشینی
  • Gradle: ایجاد کد و بسته‌بندی
  • JUnit: کد آزمایشی
  • Jenkins: ادغام درجات
  • Puppet: استقرار
  • Nagios: ارزیابی عملکرد

حرف آخر:

دواپس نوعی فرآیند تولید نرم افزار است که مبتنی بر همکاری میان اعضای تیم توسعه و عملیات پایه ریزی می شود. هدف از این روش ایجاد هماهنگی و ارتباطات موثر میان توسعه دهندگان و مهندسان اجرایی می باشد. در این روش به روز رسانی نرم افزار کاملا سازگار با زیرساخت های آن صورت خواهد گرفت.