طراحی سایت دایرکتوری

طراحی سایت دایرکتوری

Web Directory چیست؟


وب دایرکتوری یا راهنمای وب سایت درواقع یک سایتی است که با دسته بندی موضوعات مختلف، سایت ها را به شما معرفی میکند. شما میتوانید پس از ورود به وب دایرکتوری موضوع موردنظر خود را انتخاب کرده و سایت های مرتبط به آن موضوع را مشاهده و با کلیک بر روی آن، وارد سایت شوید.

ثبت سایت در وب دایرکتوری ها میتواند به دو صورت اتوماتیک و یا دستی انجام شود. منظور از ثبت اتوماتیک سایت ها، یعنی ثبت سایت ها به وسیله ربات است. که معمولا این کار زیاد دقیق انجام نمیشود و ممکن است سایت در دسته بندی نامناسبی قرار بگیرد. ثبت دستی سایت ها، به این صورت است که توسط یک فرد انجام میگیرد. قطعا زمانی که ثبت به دست یک شخص انجام شود بسیار دقیق تر خواهد بود.

ممکن است برخی از افراد تصور کنند وب دایرکتوری همان مزرعه لینک است. این تصور کاملا غلط است! زیرا مزرعه لینک تاثیر مخربی بر سئو دارد؛ اما Web Directory ها تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما میگذارند.

تاثیر وب دایرکتوری بر سئو سایت

جهت دریافت تاثیر مثبت بر سئو سایت از طریق وب دایرکتوری، میبایست Web Directory انتخابی شما، بزرگ و معتبر باشد. در این صورت شما میتوانید از این طریق بازدیدکنندگان زیادی را جذب کنید.

ثبت سایت در وب دایرکتوری چه مزایایی دارد؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که ثبت سایتتان در وب دایرکتوری چه مزایایی دارد؟ و یا چه تاثیری بر سایت شما خواهد داشت؟ در پایین، 3 مورد از مهم ترین تاثیرات Web Directory بر سایت را برای شما نام برده ایم:

  • افزایش بازدید سایت
  • راهنمایی افراد به سوی سایت با توجه به موضوع آن
  • افزایش ترافیک سایت
  • کمک به افراد برای یافتن سایت مدنظر، با توجه به موضوع انتخابی

مشکل بزرگ Web Directory چیست؟

با وجود تمامی نکات مثبتی که تا به این قسمت از مقاله درباره وب دایرکتوری ها گفتیم؛ باید بدانید که Web Directory ها یک مشکل بزرگی که دارند، این است که به صفحه اصلی سایت لینک دهی میکنند. یعنی درواقع هدف آنها نمایش صفحه اصلی سایت شما به کاربر است.

یعنی درواقع شما نمیتوانید به کمک وب دایرکتوری، پاسخ سوال خود را بیابید و یا مطلب موردنظر خود را پیدا کنید. بلکه شما میتوانید سایت هایی را درباره موضوع موردنظر بیابید. یعنی دایره معرفی وب دایرکتوری ها به موضوعات سایت ها محدود میشود، نه موضوعات مقالات درون سایت ها.

تفاوت وب دایرکتوری و موتور جستجوگر وب

همانطور که میدانید موتورهای جستجو و وب دایرکتوری ها برای جستجوی موارد موردنظر افراد در بستر اینترنت طراحی شده اند. اما این را هم باید بدانید که این دو با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند:

تعداد نتایج

هنگامی که عبارتی در وب جستجو میشود، نتایج جستجو توسط ربات ها جمع آوری میشود و از فرمول خاصی برای جمع آوری این نتایج استفاده شده است. بنابراین تعداد نتایجی که موتورهای جستجو برای شما نمایش میدهند بسیار زیاد است.

اما زمانی که در وب دایرکتوری جستجو انجام میدهید، نتایج جستجو توسط انسان ها جمع آوری شده است. تعداد این نتایج نسبت به نتایجی که موتورهای جستجو به شما نمایش میدهند بسیار کمتر است.

نحوه سازماندهی

از آنجایی که نتایج عبارت سرچ شده در وب، توسط موتورهای جستجو جمع آوری میشود، شما نظم خاصی در بین نتایج نمایش داده شده مشاهده نمیکنید.

در نقطه مقابل آن هنگامی که در Web Directory جستجو میکنید، نتایج کاملا دسته بندی شده و سازماندهی شده هستند. زیرا افراد بسیار بهتر از ربات ها میتوانند نتایج را ساماندهی کنند.

کیفیت نتایج

ربات های جستجو بر مبنای عدد و فرمول های خاص خود نتایج را برای کاربران به نمایش میگذراند. پس میتوان گفت در واقع نظارت خاصی بر محتوا و کیفیت آن ندارند.

اما در وب دایرکتوری، نتایج توسط انسان ها انتخاب و نمایش داده میشوند. به این صورت که محتوای سایت ها ارزیابی و بنابر کیفیت آنها سازماندهی میشوند.

انواع Web Directory

باید بگوییم که وب دایرکتوری ها به 3 دسته اصلی تقسیم میشوند. در ادامه این دسته ها را برای شما نام میبریم و راجع به هر یک توضیحاتی را ارائه میدهیم:

وب دایرکتوری رایگان

همان طور که از نام این دسته میتوان تشخیص داد، شما میتوانید به صورت کاملا رایگان سایت خود را در این وب دایرکتوری ثبت کنید. البته باید بگوییم که بک لینک دریافتی از این وب دایرکتوری نوفالو بوده و اعتباری از سایت وب دایرکتوری به سایت شما نمیرسد. همچنین این گونه وب دایرکتوری ها، تنها در یک دسته خاص سایت شما را قرار میدهند. که این امر احتمال مشاهده سایت شما را به شدت کاهش میدهد.

وب دایرکتوری پولی

ثبت سایت در این نوع Web Directory شامل هزینه ای برای شما می باشد. که این هزینه با توجه به انتخاب شما، میتواند بصورت ماهانه و یا سالانه پرداخت شود. در این نوع وب دایرکتوری، بک لینک دریافتی شما ارزشمند بوده و لینک سایت شما در دسته بندی های مرتبط مختلفی قرار میگیرد. این امر باعث نمایش بیشتر سایت شما به کاربران میشود.

وب دایرکتوری با لینک متقابل

سومین دسته از Web Directory ها، به این صورت است شما میتوانید با قرار دادن لینک وب دایرکتوری در سایت خود، از ثبت رایگان سایتتان در وب دایرکتوری بهره مند شوید. البته باید بگوییم که این ثبت رایگان، امکانات وب دایرکتوری پولی را برای شما، در عوض لینک قرار داده شده در سایتتان، فراهم میکند.

همانطور که میدانید این عمل درواقع بک لینک برای سایت مقابل محسوب میشود. اگر با مفهوم بک لینک آشنایی ندارید، بهتر است آموزش زیر را جهت کسب اطلاعات راجع به بک لینک مطالعه کنید:

ویژگی های یک وب دایرکتوری مناسب

اکنون با توجه به تاثیری که وب دایرکتوری بر سئو سایت دارد، باید بدانید که نوع وب دایرکتوری انتخابی هم تاثیر زیادی دارد. پس حال میخواهیم به این بخش بپردازیم که یک وب دایرکتوری مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد:

  • در اولین نگاه پس از ورود به وب دایرکتوری، باید ظاهر مناسبی از آن مشاهده کرده باشید که بیانگر کیفیت محتوای آن نیز خواهد بود
  • ارتباط موضوع وب دایرکتوری یا یکی از دسته بندی های آن با موضوع سایت شما
  • دقت کنید که web directory انتخابی، در زمان های مشخص و بطور مکرر بروز رسانی داشته باشد
  • بازبینی لینک های درخواستی برای ثبت در وب دایرکتوری انجام شود و تایید نهایی برای ثبت این لینک ها وجود داشته باشد. (در این صورت است که مشخص میشود این ثبت توسط انسان صورت گرفته است نه ربات)
  • سایت web directory مدنظرتان، توسط گوگل ایندکس شده باشد
  • بررسی اسپم شناخته نشدن وب دایرکتوری از سوی گوگل

نمونه طراحی سایت دایرکتوری مجموعه وب شیفت