سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

CMS که مخفف Content Management System است روزبه‌روز تکامل بیشتری پیدا می‌کند و از یک پلتفرم راه‌اندازی محتوای دیجیتال به یک سیستم کامل تبدیل می‌شود. به بیان ساده‌تر در فارسی به آن سیستم مدیریت محتوا می‌گویند.

تعریف سیستم مدیریت محتوا یا cms

CMS  که مخفف « Content Management System » است، در واقع مسئولیت ایجاد، مدیریت و بهینه‌سازی یک وب‌سایت را بر عهده دارد. سیستم مدیریت محتوا در پی آن است که سایت را برای کاربران جذاب‌تر و بهتر کند. هر کدام از بخش‌های CMS پر از فکر و فلسفه است و هیچ کدام از بخش‌های آن بدون منطق و فکر ساخته نشده است.

به بیان ساده‌تر سیستم مدیریت محتوا یا CMS، یک نرم‌افزار رایگان است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در تولید و ویرایش محتوای دیجیتال که ممکن است در صفحات وب‌سایت و پست‌های وبلاگ قرار داده شود، مشارکت کنند. یک سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند تا محتوای دیجیتال خود را بنویسید، آپلود و ویرایش کنید، به آن عنوان و تصویر اضافه کنید و کارهای پشت‌صحنه‌ای مانند سئو را انجام دهید.

CMS چگونه کار می کند؟

برای اینکه درک کنید نحوه عملکرد CMS چیست ، ابتدا باید درک کنید که ساخت وب سایت از ابتدا چگونه است.

شما برای افزودن متن، تصاویر، لینک های ناوبری و سایر عناصر سازنده یک وب سایت با HTML شروع می کنید. سپس CSS را اضافه می کنید تا عناصر مورد نظر را متناسب با ظاهر و احساس منحصر به فرد برند خود تنظیم کنید.

شما با نوشتن JavaScript برای پایان دادن به قابلیت های پیشرفته تری مانند CTA های کشویی به وب سایت خود پایان خواهید داد . سپس باید این فایل HTML را در سرور خود بارگذاری کنید تا در پایگاه داده خود ثبت شود.

هر زمان که می خواهید تغییراتی ایجاد کنید – حتی موارد ساده مانند به روز رسانی محتوا – باید پرونده ها را از سرور بارگیری کنید ، آن ها را باز کنید و کد HTML را با دست تغییر دهید. سپس باید قبل از بارگذاری مجدد پرونده ها به سرور ، مطمئن شوید که هیچ پیوند یا چیز دیگری را از قلم نینداخته اید.

برای توسعه دهندگان و سایر کاربران پیشرفته و با تجربه در زمینه تولید وب سایت ، ساخت یک وب سایت از ابتدا ممکن است ایده آل باشد. اما برای کسانی که مهارت برنامه نویسی یا زمان و منابع لازم برای ساختن وب سایت از ابتدا و نگهداری آن را ندارند ، می توانند از CMS استفاده کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا یا content management system انواع متفاوتی دارد. اگر شما با فضای وب سروکار داشته باشید حتما همه یا چند مورد از این cms ها را می‌شناسید. در ادامه آنها را نام میبریم:

  1. وردپرس (WordPress)
  2. جوملا (Joomla)
  3. دروپال (Drupal)
  4. پی اچ پی نیوک (PHP nuke)
  5. مجنتو (Magento)
  6. پرستاشاپ (PrestaShop)
  7. اپن کارت (OpenCart)
  8. وب فلو (Webflow)
  9. گوست (Ghost)
  10. سایت کر (Sitecore)

با استفاده از CMS چه سایت‌هایی می‌توانیم راه بیندازیم؟

سوالی که در این بخش مطرح شده واقعاً مهم است. برخی تصور می‌کنند که سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانند سایت‌های مشخص و معینی را راه اندازی کنند ولی واقعیت چیز دیگری است. CMSها هر سایتی را می‌توانند راه اندازی کنند. امروزه با وجود افزونه‌های مختلف دیگر هیچ مشکلی برای کاربران وجود ندارد.

بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا بسیار انعطاف‌پذیر هستند و با وجود اینکه برخی از آن‌ها مانند مجنتو برای مصارف خاص به وجود آمدند، اما از بیشترCMS های محبوب می‌توان برای راه انداری هر نوع وب‌سایتی استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از سایت‌هایی که به کمک CMS می‌توان راه اندازی کرد اشاره شده است:

cms چیست

اگر بخواهید سایت خود را به کمک سیستم‌های مدیریت محتوا راه اندازی و محتوای مورد نظر را به کمک آن‌ها تولید کنید، لازم است مراحل زیر را یکی پس از دیگری طی کنید:

  1. ابتدا باید هاست و دامین (نام دامنه) را انتخاب کنید
  2. سیستم مدیریت محتوای انتخابی خود را در سرور نصب کنید
  3. تنظیمات سیستم مدیریت محتوا را تنظیم کنید تا ظاهر و عملکرد وب‌سایت خودتان را تعیین کنید
  4. از رابط کاربری CMS استفاده کنید تا محتوا تولید کنید