طراحی ریسپانسیو یک روش یا رویکرد است که طراح بر مبنای آن صفحه را به نحوی طراحی میکند که با دستگاهی که در آن نمایش داده میشود تطبیق پیدا میکند. در این روش، طراحی و توسعه به گونهای انجام میگیرد که بهترین تجربه برای کاربران دستگاههای مختلف رقم زده شود.
در طراحی ریسپانسیو از ترکیبی از تصاویر، گریدها (Grid) و طرحهای انعطافپذیر در کنار کاربرد منطقی و زیرکانه CSS استفاده میشود. در این حالت با تغییر محیط کاربری از وضعیت لپتاپ به گوشی هوشمند، وبسایت به سرعت با اندازه و رزولوشن صفحه و همچنین میزان پشتیبانی دستگاه مورد نظر از اسکریپتهای مختلف تطبیق پیدا میکند. طبیعتاً فناوری لازم برای واکنش خودکار به درخواست کاربر باید در سایت و مرورگر کاربر وجود داشته باشد. در نهایت، از طریق این روش نیاز به طراحی و توسعه مجزا برای دستگاههای مختلفی که در بازار وجود دارند یا در آینده عرضه خواهند شد مرتفع میشود.
-سازگاری با همه سایزهای نمایشگرهای مختلف مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ و . . .
-نمایش مناسب سایت در طیف وسیعی از مرورگر های جدید و قدیمی
-انعطاف پذیری بالا و کارآمد
-مقرون به صرفه بودن (به نسبت طراحی سایت با نسخه موبایل)
-رتبه بهتر و بالاتر در گوگل
-افزایش قدرت سئو سایت (به دلیل پوشش همه کاربران)
-افزایش بازدیدکنندگان سایت
-محبوبیت بیشتر در بین موتور های جستجو
امروزه دیگر همه ما از اهمیت دستگاه های تلفن همراه در پیشرفت اهداف بازاریابی اینترنتی آگاهی داریم. با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه و به وجود آمدن تکنیک طراحی سایت ریسپانسیو، اهمیت طراحی وب سایت پاسخگو به انواع دستگاه ها و طراحی بهینه برای آنها شدت یافته است. لذاطراحی صحیح رابط گرافیکی(ui)و در پایان ایجادتجربه کاربری مناسب (ux) میتواند کیفیت وب سایت شما را افزایش دهد و در نهایت به نرخ تبدیل بالای بازدیدکننده به مشتری بیانجامد.
بسیاری از مشتریانی که برای طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی با ما تماس میگیرند، در مورد ریسپانسیو بودن سایتها میپرسند. میخواهیم دلیل اهمیت و ضرورت زیاد این موضوع را بدانیم.
نگاهی به اطراف خود بیاندازید. آدمها معمولاً از چه دستگاهی برای وصل شدن به اینترنت استفاده میکنند؟ کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل؟ اگر جواب شما موبایل است، پس درست فکر میکنید.
در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 51% کل جستجوهای گوگل را شامل میشوند. و کاملاً طبیعی است که این موضوع در اکثر سایتهای دیگر نیز صادق باشد. در واقع، خود ما هم تا به حال آمار سایتهای بسیار مختلفی را دیدهایم و به ندرت به سایتی برخوردهایم که ورودی موبایل آن کمتر از کامپیوتر باشد.
تفاوت عمده طراحی ریسپانسیو با طراحی fluid یا روان این است که در طراحی روان، تمرکز طراحی بر روی نسبیت اندازهها قرار دارد تا همه مؤلفهها درصد مشابهی را در صفحات نمایش مختلف اشغال کنند؛ اما در طراحی ریسپانسیو با استفاده از Media Query های خاصِ CSS، نحوه نمایش مؤلفههای مختلف بر اساس اندازه صفحه تعیین میشود. در طراحی adaptive یا انطباق پذیر یا انطباقی، اندازهها به صورت ثابت تعریف شده و طرحها و چینشهای کاملاً مجزایی طراحی میشود که با توجه به اندازه صفحه یا دستگاهی که کاربر از آن استفاده میکند در اختیار وی قرار خواهند گرفت.
هدف در این نوع طراحی، حفظ اندازه نسبی همه عناصر موجود در صفحه است؛ بنابراین هر آنچه که در یک مانیتور 24 اینچی مشاهده میکنید را در یک لپتاپ 12 اینچی نیز خواهید دید. استفاده از این روش برای صفحات مشابهی که اندازههای متفاوتی دارند کارساز خواهد بود. در عین حال، هنگامی که پای گوشیهای همراه به میان میآید، به دلیل اندازه کوچک صفحه نمایش این دستگاهها تجربه کاربری تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
در این نوع از طراحی باید هدف و کاربران مورد نظر را مشخص و پیشبینی کرد. به عنوان نمونه میتوان استفاده از برخی از مؤلفههای طراحی را محدود کرد تا صفحه مورد نظر با توجه به هدفگذاری انجام شده در گوشیهای همراه با سرعت بیشتری بارگذاری شود؛ یا اینکه بر ویژگیهای خاصی تمرکز کرد که بیشتر با نیازهای کاربران این دستگاهها سنخیت دارند.
طراحی ریسپانسیو با عنایت ویژه به مقیاس پذیری (Scalability) شروع میشود. در این حالت، طرح صفحه به شکلی در میآید که برای صفحه نمایش مورد نظر تعریف شده است. به عنوان مثال، اگر یک سایت را در موبایل خود باز کنید، کل طرح به حالت یک ستونه در خواهد آمد تا با اندازه صفحه موبایل شما تناسب پیدا کند.
شما زمانی که بهدنبال یک سایت ریسپانسیو هستید، یک مانع بزرگ بر سر راه شما قرار خواهد گرفت: هزاران مدل مانیتور، لپتاپ، تبلت و موبایل در دنیا وجود دارد و در نتیجه، تنوع اندازههای صفحه بسیار بالاست. حالا سوال پیش میآید، اصلاً چطور باید سایت خود را برای این همه این اندازهها آماده کنید؟ آیا میخواهید تک تک آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایت شما در هر اندازهای درست نمایش داده میشود؟ قطعاً این مساله حتی اگر ممکن باشد، چیزی شبیه به دیوانگی است.
بهینه کردن یک سایت برای تمام اندازههای صفحه چندان عملی نیست. بنابراین بهتر است قبل از هر کار، اولویتهای خود را مشخص کنیم. چگونه؟ کافی است به آمار مختلف رجوع کنیم. آمار زیر به ما نشان میدهد که تعداد جستجوهای انجام شده در گوگل با توجه به نوع دستگاه چقدر است:
موبایل: 51 درصد
دسکتاپ و لپتاپ: 45 درصد
تبلت: 3.5 درصد
تلویزیونهای هوشمند و غیره: 0.5 درصد
همانطور که میبینید،میزان استفاده از موبایل، کامپیوتر و لپتاپ برای وبگردی بیش از سایر دستگاهها میباشد. پس بهتر است وقت گرانبهای خود را صرف واکنش گرا کردن سایت برای این دستگاهها کنید و وقت چندانی را برای تبلت یا سایر دستگاهها نگذارید.
حالا بیایید کمی در دستگاههای موبایل دقیق شویم. در اینجا باز هم با تنوع مواجه میشویم. یعنی سایز صفحههای موبایل نیز با هم متفاوتند. پس باز هم بهترین راه این است که به سراغ گوشیها و اندازه صفحههای رایج بازار برویم. این یعنی واکنش گرایی خود را در گوشی های مطرح (برای مثال سری آیفون و همینطور موبایلهای سامسونگ) تست کنید. اما حتی از این هم میتوان دقیقتر شد. طبق آمار،رایجترین اندازۀ صفحه در گوشیها، 1366*768 است.پس اگر نمیخواهید خیلی وقت بگذارید، حداقل ریسپانسیو بودن وبسایت خود را در این سایز بررسی کنید.
با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، به اهمیت و ضرورت واکنش گرا بودن سایت پی بردید. از این رو اگر قصد سفارش و ساخت یک سایت برای کسب و کار خود دارید، حتما از طراح سایت بخواهید آن را به صورت ریسپانسیو طراحی کند. در طی مرور زمان نیز، صفحات مختلف سایت خود را از نظر سازگاری با موبایل مورد بررسی قرار دهید. این بررسیها و توجه به این مورد، رتبه صفحات سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بهبود خواهد داد.