مقایسه انگولار و ری اکت

مقایسه انگولار و ری اکت

فریم ورک انگولار (Angular) چیست؟

اولین نسخه انگولار در سال 2010 توسط گوگل به عنوان یک فریم ورک طراحی فرانت اند و سایت با نام تجاری AngularJS منتشر شد. پس از انتشار اولیه انگولار، این فریم ورک به سرعت به یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت تبدیل شد. انگولار این موفقیت را مدیون قابلیت‌هایی همچون اتصال دو-سمته داده‌ها، قابلیت تزریق وابستگی و از همه مهمتر انتشار و پشتیبانی توسط شرکت بزرگ تکنولوژی یعنی گوگل بود.

فریم ورک انگولار که این روزها طراحان و توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند در واقع نسخه دوم و پایدار AngularJS می‌باشد که با نام Angular 2 نیز شناخته می‌شود و در سال 2016 ارائه شده است.

فریم ورک ری اکت (React) چیست؟

ری اکت یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که توسط فیسبوک استفاده شده است و در سال ۲۰۱۳ به صورت منبع باز در دسترس عموم قرار گرفت. این فریم ورک اولین فریم ورکی است که مفهوم معماری مبتنی بر کاپوننت را ایجاد و رایج کرد. این معماری مزایای متعددی از جمله:

اجزای این فریم ورک از کامپوننت‌هایی کاملا ماژولار و منسجم تشکیل شده‌اند، که قابلیت استفاده مجدد آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث توسعه سریع‌تر پروژه‌ها می‌شود.

این فریم ورک و معماری در توسعه فرانت اند برای تلفن همراه نیز استفاده می‌شود، زیرا به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا از بخش منطقی یک برنامه و فقط با تغییر نمای آن چندین بار استفاده کنند.

به دلیل وجود اجزای مستقل، تعمیر و نگهداری برنامه نوشته شده با این فریم ورک بسیار آسان است.

فریم ورک ری اکت به سرعت بازار را درنوردید و از بیشتر فریم ورک‌های بازار در سال ۲۰۱۳، مانند انگولار پیشی گرفت. در نتیجه اشتیاق جامعه به معماری مبتنی بر کامپونت بیشتر شد و حتی گوگل را ایجاب کرد تا فریم ورک انگولار خود را در سال ۲۰۱۶ بهبود بخشد.

ویژگی‌های منحصر به فرد و کلیدی فریم ورک انگولار (Angular)

  • مطابق با تکنولوژی روز دنیا.
  • نوشتار این زبان به صورت جاوا اسکریپت ایستا است، که در زمان کاربر صرفه جویی می‌کند.
  • کدنویسی کوتاه‌تر و مختصرتر.
  • پشتیبانی منحصر به فرد و اتوماتیک در رسیدگی به خطاهای پیش آمده.
  • به کمک قابلیت Angular CLI امکان به روزرسانی یکپارچه سیستم بدون ترس از بهم ریختگی وجود دارد.
  • فرم‌ها و سیستم اعتبارسنجی پیشرفته
  • پشتیبانی از CSS محلی و Dom Shadow

ویژگی‌های منحصربفرد و کلیدی فریم ورک ری اکت (React)

  • مهم‌ترین قابلیت کلیدی ری اکت، امکان استفاده از کتاب‌خانه و فریم ورک اشخاص ثالث است.
  • صرفه جویی در زمان
  • ترکیب پذیری و سادگی استفاده از ری اکت مثال زدنی است
  • فیس بوک روز به روز در حال رفع مشکلات و آپدیت ری اکت است
  • سرعت بسیار بالا و بهبود تجربه کاربری
  • توسعه پذیری بسیار سریع‌تر
  • اتصال یک طرفه داده، ثبات کدنویسی را بیشتر کرده است
  • وجود قابلیت کامپوننت در ری اکت

مقایسه  فریمورک های  انگولار(Angular)  و ری اکت (React)

  • فراگیری  (Universality)

مقایسه انگولار و ری اکت از جنبه فراگیری و عمومیت، در این بخش صورت می گیرد و برای این کار نتایج گزارشات NPM با هم مقایسه می شود.

React

از نظر دانلود هفتگی، ری اکت به طور متوسط 10,245,189 دانلود هفتگی را در سرتاسر دنیا به خود اختصاص می دهد. از نظر تعداد ستاره دریافتی از کاربران، ری اکت 163 هزار ستاره تا کنون دریافت کرده است.

Angular

از نظر دانلود هفتگی، به صورت متوسط 638,437 دانلود هفتگی برای فریم ورک انگولار ثبت می شود. از نظر تعداد ستاره های دریافتی، انگولار 32.7 هزار ستاره توسط کاربران این فریم ورک، دریافت کرده است.

از دیدگاه فراگیری باید گفت که ری اکت برنده این مقایسه است.

  • خودکفایی

از دیدگاه خودکفایی یا  Self-Sufficiency نیز می توان مقایسه انگولار و ری اکت را انجام داد.

React

برنامه هایی که با ری اکت نوشته می شوند برای توسعه به کتابخانه های بیشتری نیاز دارند. برخی از این کتابخانه ها عبارت اند از: Helmet، Redux و غیره. این کتابخانه ها عمدتاً برای بهینه سازی روش مدیریت، مسیریابی و ارتباط با API به کار می روند.

Angular

انگولار یک فریم ورک توسعه نرم افزار کامل است و به هیچ کتابخانه ای برای توسعه و بهینه سازی نیاز ندارد. تمامی توابع مورد نیاز با استفاده از پکیج Angular در این فریم ورک، در دسترس می باشد.

از دیدگاه خودکفایی، انگولار گزینه بهتری است به این خاطر که به سایر کتابخانه ها یا افزونه ها، وابستگی کمتری دارد.

  • پیچ‌وخم‌های یادگیری

یکی از معیارهای انتخاب ری اکت یا انگولار، پیچیدگی در یادگیری و پیاده سازی است.

React

از آنجایی که ری اکت بر اساس زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است، توسعه دهندگان راحت تر می توانند وارد فرآیند توسعه شوند. وجود کتابخانه ای غنی و مستندات دقیق، باعث می شود که کل فرآیند توسعه برنامه حتی برای توسعه دهندگان مبتدی نیز در دسترس باشد. اما در مقابل ری اکت به دلیل به روز رسانی های مکرر، نیاز به یادگیری مداوم دارد.

Angular

در مقابل انگولار از پیچیدگی یادگیری بیشتری برخوردار است. انگولار یک فریم ورک پیچیده محسوب می شود که ممکن است برای رسیدن به یک هدف، روش های مختلفی در آن وجود داشته باشد، بنابراین نیاز به عملیات بیشتری دارد.

از دیدگاه پیچ و خم یادگیری، ری اکت انتخاب مناسب تری است و از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

  • جامعه کاربری

از جنبه جامعه کاربری نیز می توان مقایسه Angular و React را انجام داد.

React

ری اکت توسط فیس بوک معرفی و پشتیبانی می شود که یک جامعه کاربری فعال است. وبسایت های محبوبی از این فریم ورک برای ساخت برنامه های خود استفاده کرده اند نظیر Netflix، Airbnb، PayPal، Uber و غیره.

Angular

انگولار نیز توسط گوگل به صورت فعال پشتیبانی می شود که یک اکوسیستم در حال رشد است و همیشه آن را در سطح بالایی از نظر محبوبیت قرار می دهد.

بنابراین از نظر جامعه کاربری می توان گفت که هر دو فریم ورک توسط جامعه فعال و گسترده ای پشتیبانی می شوند و رقابت آنها پایاپای است.

  • عملکرد

معیار بعدی، مقایسه Angular و React از نظر عملکرد است. عملکرد و حجم اپلیکیشن دو فاکتور مهمی است که روی کیفیت یک برنامه اثرگذار است. منظور از کیفیت، سرعت لود شدن برنامه و زمان پاسخگویی آن است. به خصوص در مورد توسعه برنامه های مبتنی بر وب، این فاکتور روی میزان رضایتمندی کاری اثر دارد.

React

ری اکت به لطف استفاده از ویژگی Virtual DOM، به روز رسانی های متوالی UI را پشتیبانی کرده و پردازش سریع برنامه را تضمین می کند. همچنین این ویژگی، مشکلات عملکردی برنامه را حین رندرگیری، حذف می کند.

Angular

در مقابل، انگولار همیشه به خاطر عملکرد پایینش در مواجه با برنامه های دینامیکی و پیچیده، معروف بوده است.

بنابراین از دیدگاه عملکرد، ری اکت برنده رقابت خواهد بود.

  • زبان

 برای مقایسه ری اکت و انگولار از دیدگاه زبان برنامه نویسی، می بایست پیچیدگی و قابلیت های هر زبان را با هم مقایسه کنیم.

React

ری اکت از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ES6+ پشتیبانی می کند که با اسکریپت JSX ادغام شده است.

Angular

انگولار از جاوا اسکریپت و یا تایپ اسکریپت Typescript پشتیبانی می کند.

از آنجایی که زبان تایپ اسکریپت تا حدی فشرده است، در این زبان، هدایت کدها و شناسایی و مکان یابی غلط های املایی در برنامه نویسی ساده تر خواهد بود. بنابراین برنده این مقایسه از نظر زبان، انگولار است.

  • ساختار برنامه

مقایسه Angular و  Reactرا از نظر ساختار معماری برنامه نیز می توان انجام داد. هر دوی فریم ورک های ری اکت و انگولار از ویژگی ساختار مبتنی بر مؤلفه بهره مند هستند. بنابراین مشخصه هایی نظیر ماژولار بودن، قابلیت استفاده مجدد، و المان های منسجم در هردوی این چارچوب ها مشاهده می شود. در واقع اختلاف اصلی انگولار و ری اکت بیشتر از جنبه فناوری مورد استفاده قابل تحلیل است.

React

در ساختار معماری ری اکت از جاوا اسکریپت استفاده می شود.

Angular

در حالی که در ساختار معماری انگولار از تایپ اسکریپت استفاده شده است.

از آنجایی که تایپ اسکریپت یک ساختار بدون خطا است و فشردگی بیشتری دارد بنابراین از دیدگاه ساختار معماری، انگولار برنده رقابت خواهد بود.

  • کامپوننت‌های  UI

کامپوننت های UI یک فاکتور متمایزکننده است که در انتخاب انگولار یا ری اکت دارای اهمیت است.

 React

کامپوننت های UI در مورد فریم ورک ری اکت توسط جامعه پشتیبان یعنی فیس بوک ساخته شده و ابزارهای UI با تنوع زیاد به صورت رایگان و پولی در پورتال ری اکت موجود می باشد.

Angular

از سوی دیگر، ویژگی انگولار استفاده از متریال و فناوری داخلی و اختصاصی است که کامپوننت های از پیش توسعه یافته متعددی را برای طراحی متریال در خود دارد. همین مسئله پیکربندی UI را در انگولار بسیار ساده و سریع می سازد.

بنابراین می توان گفت که از دیدگاه کامپوننت های UI، رقابت پایاپای است و نمی توان برنده ای انتخاب کرد.

  • دستورالعمل  (Directives) 

دستورالعمل ها یک فاکتور مهم برای انتخاب یک فریم ورک مناسب است، بنابراین مقایسه انگولار و ری اکت از این دیدگاه نیز قابل بررسی است.

React

در ری اکت، تمپلیت ها و لاجیک ها یا همان دستورات منطقی در پایان هر المان قابل بررسی هستند. این ویژگی به خواننده ها این امکان را می دهد که هر کد بر چه دستورالعملی تکیه دارد حتی بدون آنکه از ماهیت آن اطلاعی داشته باشند.

Angular

در نقطه مقابل، تمپلیت های انگولار به ویژگی های انحصاری خود بازیابی می شوند و دستورالعمل های انگولار پیچیده و گمراه کننده هستند به گونه ای که درک آن برای توسعه دهندگان تازه کار و مبتدی، کار دشواری است.

بنابراین در دیدگاه دستور العمل، ری اکت گزینه مناسب تری است.

  • مدیریت stateها

منظور از مدیریت state یا همان State Handling، مدیریت و زمان بندی تغییرات داده ها و یا ساختارها در زمان در یک برنامه است. وجود این ویژگی باعث می شود که فریم ورک قادر باشد از توسعه برنامه های دینامیکی تحت وب پشتیبانی کند.

React

در ری اکت، ابزار برای مدیریت state ها در نظر گرفته شده است.

Angular

در حالی که Redux در انگولار قابل استفاده نیست و جایگزینی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.

 از دیدگاه مدیریت state ها، ری اکت دارای قابلیت های بیشتری است و انتخاب مناسب تری خواهد بود.

  • Dependency Injection

منظور از Dependency injection، نوعی وارونگی کنترلی است. این بدان معنی است که وابستگی های یک کامپوننت، مجزا از ساختار داخلی آن است. بلکه این وابستگی ها در ارتباطات و یا ساختار ظاهری آن کامپوننت، تعریف می شود. ویژگی Dependency injection امکان طراحی مجزا را برای یک برنامه فراهم کرده و فرآیند تست آن را نیز ساده تر می کند.

React

در ری اکت هیچ ابزاری برای Dependency injection وجود ندارد. البته این بدان معنی نیست که باید از روشی جداگانه برای Dependency injection در پروژه ری اکت استفاده کرد. بلکه می توان از ماژول هایی برای این کار استفاده کرد. نظیرBrowserify, RequireJS, EcmaScript 6  که این کار نیز از طریق ReactJS-di و یا Babel  قابل انجام است.

Angular

انگولار به صورت خودکار ، آبجکت های مناسب تزریق شده را مشخص می کند. همچنین دو تابع تحت عناوین $inject و $provide در انگولار وجود دارد که امکان Dependency injection را در آن فراهم می کند.

بنابراین با توجه به پیچیدگی پیاده سازی قابلیت Dependency injection در ری اکت، انگولار برنده رقابت است.

  • اتصال داده‌ها (data-binding)  

اتصال داده ها جنبه دیگری است که برای انتخاب ری اکت یا انگولار، مهم است.

React

ری اکت از اتصال داده های یک طرفه استفاده می کند، که در این مدل، کامپوننت های UI تنها زمانی قابل تغییر هستند که حالت یا state تغییر کند. بدون به روز رسانی state در مدل مورد نظر، توسعه دهنده قادر نیست کامپوننت های UI را تغییر دهد.

Angular

در نقطه مقابل، انگولار از روش اتصال دو طرفه داده استفاده می کند. این روش تضمین می کند که state در مدل مورد نظر به طور خودکار در صورت هرگونه تغییر در کامپوننت UI، تغییر کند و بالعکس.

اگرچه روش انگولار مؤثرتر به نظر می رسد، اما روش مورد استفاده در ری اکت از نظر پروژه ها و برنامه های بزرگ تر، بهتر و منظم تر خواهد بود. بنابراین برای برنامه های پیچیده و سنگین، ری اکت گزینه بهتری است.

  • بهبود رندرینگ

رندرینگ یک ویژگی اصلی و مهم برای تقویت سئوی برنامه است. مقایسه ری اکت و انگولار بر اساس سرعت رندرینگ در این بخش بررسی می شود.

React

رندرینگ در ری اکت به مراتب سریع تر از انگولار است. ری اکت از چندین روش هوشمند متمایز برای به حداقل رساندن تعداد DOM های فعال مورد نیاز برای به روز رسانی UI ها استفاده می کند. همچنین قابلیت استفاده از virtual DOM در ری اکت، از دسترسی به نودهای تکراری DOM جلوگیری خواهد کرد.

Angular

انگولار مانند ری اکت از قابلیت virtual DOM بهره نمی برد.

در مقایسه انگولار و ری اکت از دیدگاه بهبود رندرینگ، برنده ری اکت خواهد بود.

  • ابزارها

ابزارهای مورد استفاده در فریم ورک ها و قابلیت های آن، معیار مقایسه مهمی است که برای انتخاب انگولار یا ری اکت مورد استفاده قرار می گیرد.

React

ری اکت از ابزارهای متعددی مانند Visual Studio, Atom  و Sublime Tex برای ویرایش کد استفاده می کند. همچنین ابزار Create React App برای راه اندازی پروژه استفاده می شود. فریم ورک Next.js نیز برای رندرینگ سمت سرور به کار می رود. علاوه بر آن، برای تست برنامه های نوشته شده با ری اکت نیز ابزارهای متنوعی در اختیار توسعه دهندگان قرار داده شده است.

Angular

انگولار نیز از ادیتورهای کد مختلفی استفاده می کند مانند Visual Studio, Aptana و Sublime Text. ابزار Angluar CLI نیز برای ساخت پروژه استفاده می شود و Universal برای رندرینگ سمت سرور به کار می رود.

بنابراین از نظر تنوع ابزارها هر دو فریم ورک انگولار و ری اکت، در یک سطح هستند. نکته متمایز کننده این است که انگولار تنها به کمک یک ابزار واحد به صورت کامل قابل تست است، ابزارهایی مانند Jasmine, Protractor و یا  Karma. این امتیاز، انتخاب انگولار را مناسب تر می سازد.

  • مقایسه از لحاظ بازار کار

مقایسه angular و react از نظر بازار کار نشان می دهد که ری اکت از نظر استفاده توسط توسعه دهندگان، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. طبق گزارشی که در سال 2021 ارائه شده است، درصد استفاده و سهم بازار فریم ورک ری اکت به ترتیب 2.2% و 2.7% بوده است در حالی که این دو فاکتور برای انگولار به ترتیب 0.3% و 0.4% را نشان می دهد. مقایسه سهم بازار نشان می دهد که ری اکت بیشتر مورد توجه بوده و بازار کار آن نیز رونق بیشتری در مقایسه با انگولار دارد.

  • محبوبیت و جامعه آماری کدام بیشتر است؟

بر اساس گزارش Google Trends، ری اکت در مقایسه با انگولار تعداد جستجوهای بیشتری داشته است. بر اساس نظرسنجی سال 2020، ری اکت محبوب ترین و پر طرفدارترین فریم ورک توسعه وب توسط کاربران است. اگرچه انگولار نیز به دلیل بهره مندی از ابزارهای آماده، رشد داشته است اما همچنان استفاده از فریم ورک ری اکت در صدر است. طبق نظرسنجی سال 2020، 22.4% از توسعه دهندگان، از ری اکت استفاده می کنند در حالی که 10.6% آنها استفاده از انگولار را ترجیح می دهند.

 مزایا و معایب  Reactjs

مزایای ری اکت  :

  • به دلیل طراحی ساده، یادگیری آن آسان است.
  • ساختار کدهای دستوری آن مشابه HTML است و امکان قالب بندی و مستندسازی دقیق را به کاربر می دهد.
  • کدهای خاص فریم ورک در ری اکت آماده است. بنابراین توسعه دهندگان زمان بیشتری را صرف نوشتن کدهای جاوا اسکریپت مدرن خواهند کرد.
  • قابلیت افزایش پشتیبانی برای رندرینگ سمت سرور، ری اکت را به یک فریم ورک توانمند برای برنامه های محتوا محور تبدیل می کند.
  • امکان جابجایی بین نسخه های مختلف ری اکت وجود دارد.
  • ویژگی codemod توسط فیس بوک برای خودکار سازی فرآیند در ری اکت ارائه شده است.
  • می توان از قابلیت های ری اکت برای توسعه برنامه هایNative استفاده کرد.
  • وقتی از ES6/7 استفاده می شود، ری اکت یک فریم ورک فوق العاده برای مدیریت بار سنگین برنامه با روندی نسبتاً آسان است.

معایب ری اکت  :

  • ادغام و یکپارچه سازی ری اکت با فریم ورک سنتی MVC نظیر Rail، مستلزم پیکربندی پیچیده است.
  • ری اکت دارای این محدودیت است که کاربران آن می بایست اطلاعات عمیقی در مورد رابط کاربری UI و یکپارچه سازی آن با فریم ورک MVC داشته باشند.

مزایا و معایب  Angularjs

مزایای  انگولار  :

  • امکان توسعه کد بدون نقص در این فریم ورک فراهم است.
  • دارای رابط مشابه برای طراحی متریال است.
  • انگولار یک فریم ورک انعطاف پذیر است و ویژگی روتینگ یا مسیریابی را در خود دارد. به این معنا که جابجایی از یک نما به نمای دیگر، کار آسانی خواهد بود.
  • به روز رسانی بدون یکپارچه و متحد با استفاده از Angular CLI یک ویژگی مهم این فریم ورک است.

معایب انگولار  :

  • استفاده از ویژگی های انگولار برای توسعه دهندگان مبتدی، گیج کننده است.
  • هیچ راهنمای دقیق و یا مستندات جامع و فراگیر در مورد این فریم ورک وجود ندارد.
  • پیچیدگی یادگیری این فریم ورک زیاد است.
  • خطایابی در این فریم ورک دشوار است.
  • مسیریابی محدود است.
  • گاهی اوقات به واسطه استفاده از المان های متفاوت، فریم ورک انگولار کُند می شود.
  • هنگام تغییر انگولار از نسخه قدیمی به نسخه جدید، مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.

 

حرف آخر:

انگولار یک فریمورک کامل برای توسعه موبایل و وب است. اما ری‌اکت فقط برای توسعه رابط کاربری استفاده می‌شود که می‌تواند با کمک کتابخانه‌های اضافی به یک راهکار تمام‌عیار تبدیل شود.

تفاوت واضحی که بین React و Angular وجود دارد، در این است که ری‌اکت در نگاه اول ساده‌تر به نظر می‌رسد و شروع کار روی یک پروژه با آن زمان کمتری می برد. با این حال سادگی به عنوان مزیت آشکار ری‌اکت با نیاز به یادگیری کار با فریمورک‌ها و ابزارهای جاوا اسکریپت خنثی می‌شود. اما انگولار به خودی خود پیچیده‌تر است و زمان زیادی برای تسلط بر آن نیاز است. در حالی که یک ابزار قدرتمند است و یک تجربه توسعه وب جامع را ارائه می‌دهد. بنابراین هنگامی که نحوه کار با آن را یاد بگیرید، مزیت‌های آن را درک می‌کنید.

در این مقایسه برنده‌ای وجود ندارد. هر دو به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا با روند بازار همگام باشند. به عنوان مثال قبلا اعتقاد بر این بود که ری‌اکت به دلیل DOM مجازی خود برنده است، اما انگولار با اجرای رویکرد تشخیص تغییرات امتیاز را برابر کرد. از طرفی انگولار به دلیل توسعه توسط شرکت معتبری مانند گوگل به عنوان برنده در نظر گرفته می‌شد، اما جامعه فداکار ری‌اکت به طور کامل اعتبار گوگل را جبران کرد و ری‌اکت را پابه‌پای انگولار جلو برد.