سئو محتوا چیست و اصول بهینه سازی محتوا براساس سئو

سئو محتوا چیست؟

بهینه سازی محتوا یا سئو محتوا را می‌توان در یک جمله به این صورت تعریف کرد: «تولید محتوای آنلاین به گونه‌ای که هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو جذاب باشد »

از دید کاربران، سئو محتوا به معنی فراهم کردن محتوای با کیفیت به صورت مستمر است، به گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد. اگر کاربر سوالی داشته باشد، محتوای شما باید بهترین پاسخ را در اختیار کاربر بگذارد. از دید موتورهای جستجو، سئو محتوا شامل تمام روش‌های سئو و تکنیک‌هایی است که باعث می‌شود محتوایتان به راحتی برای ربات‌های خزنده قابل شناسایی و خواندن باشد و ساختار مناسبی داشته باشد.

به چه محتوایی ، محتوای سئو شده گفته می شود؟

محتوا به مجموعه ای از متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک و یا هر کدام به تنهایی گفته می شود. محتوای تولید شده می تواند به عنوان یک مقاله به عنوان یک صفحه ثابت ، صفحه فرود ها و یا صفحه ی معرفی محصول باشد .  در حالت کلی به محتوایی سئو شده می گوییم که در آن سئو برای کلمه کلیدی مورد نظر رعایت شده باشد و همچنین اصول نگارشی در نظر گرفته شده باشد و  محتوای یونیک و دست اول رو در خود گنجانده باشد .

نکات مهم در طراحی یک محتوای سئو شده :

  • محتوایی است که برای مخاطبان نوشته شده نه برای رقبا. دقت کنید متنی بنویسید که نه خیلی ساده و نه خیلی پر از اصطلاحات تخصصی باشد.
  • محتوایی است که قابل به اشتراک گذاری باشد. یک گام به عقب بردارید و از خودتان بپرسید که اگر بتوانید محتوای خود را به اشتراک بگذارید از چه طریقی می‌توانید آن را به اشتراک می‌گذارید؟ (به عنوان مثال آیا دکمه به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی به راحتی در دسترس است؟)
  • محتوایی است که به سرعت بتوان آن را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار داد. از پاراگراف‌ها، ضمیمه‌های کوتاه، متن‌های دارای خط درشت، از نقاط تاکید مناسب، لیست‌های شماره دار و نقل قول استفاده کنید و محتوایی باشد که از نظر چشمی براحتی قابل خواندن باشد و براحتی قابل هضم باشد.
  • محتوایی است که دارای عناوین و نام های پرصلابت است. در محتوای خود از عناوین فریبنده و عملی استفاده کنید که در آن از کلمات کلیدی بصورت طبیعی و استراتژیک استفاده شده باشد. اگر در این مورد به کمک نیاز دارید می‌توانید از   Coscheduleکه یک ابزار تجزیه و تحلیل عنوان خوب است استفاده کنید.
  • محتوایی است که از نظر نتایج جستجو ایده آل است، ایرادهایی که دارد ایرادهای معمولی است یا فریم‌های زمانی آن در هدرهای پایینی قرار داشته باشند. سعی کنید در محتوای خود پیش بینی امید، ترس و نگرانی‌های مخاطب خود را بکنید.
  • محتوایی است که بهتر از نتایج موجود در صفحات‌های نتایج موتورهای جستجو است. عملکرد رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید. صفحاتی که در حال حاضر رتبهٔ آنها برای کلمات کلیدی مورد نظر خوب است را مورد بررسی قرار دهید و از خودتان بپرسید که آیا محتوایتان بهتر از محتوای این صفحات است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که محتوایتان بهتر است.

مزایای بهینه سازی و سئو محتوا چیست؟

  • برخی از فواید سئو محتوا را می‌توان این‌چنین نام برد:

  • سئو: یک محتوای سئو شده، می‌تواند رتبه سایتتان را در موتورهای جستجو بهبود بخشد.
  • ترافیک: رتبه‌های بهتر منجر به دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر می‌شود.
  • اعتماد: محتوای بهینه سازی شده باعث ایجاد اعتبار و اعتماد هم نزد کاربران و هم نزد گوگل می‌شود.
  • بازدهی: به‌روز رسانی و انتشار مجدد یک محتوای قبلی، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در زمان شود.
  • محتوای پویا: بهینه‌سازی مستمر محتوا باعث می‌شود که همواره در صدر بمانید و جزو بهترین محتواهای موجود در زمینه مرتبط باشید.

اصول تولید محتوای سئو شده چیست؟

  1-انتخاب کلید واژه هدفمند:

گام نخست برای آغاز تولید محتوا، انتخاب کلید واژه هدفمند است. تحقیق در مورد کلمات کلیدی نیاز به دانش و تخصص کافی در حوزه کاری مربوطه داشته تا بتوان متوجه شد که کار بر روی چه کلماتی میتواند به سئوی سایت کمک کند. البته ابزار و تکنیک های خاصی نیز وجود دارد که وبمسترها میتوانند به کمک آنها در هر حوزه ای تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهند.

2-بهینه سازی تگ عنوان یا: Title Tag

تگ عنوان یا Title Tag را میتوان یکی از مهمترین تگ ها در سئو یا بهینه سازی محتوا دانست. عنوان هر محتوا باید یک چکیده و عصاره ای از کل متن باشد، یعنی ارتباط معنایی خاصی باید بین عنوان و متن وجود داشته باشد.

نمی توان عنوان را در مورد مزایای یک محصول تولید کرد اما در محتوا به معایب آن پرداخت. البته اشاره ای به معایب در حد چند سطر مانعی ندارد، اما در صورتی که عنوان اشاره به مزایای یک محصول دارد، شاکله محتوا نیز باید مفهومی از مزایای محصول مورد نظر باشد.

بهینه سازی تگ عنوان یا Title Tag

عنوان بهتر است بیشتر از 60 کاراکتر نداشته باشد، زیرا در نتایج جستجوی گوگل، تنها 60 کاراکتر نمایش داده میشود. کلمه کلیدی اصلی باید حتما در عنوان محتوا به کار رفته باشد. بهتر است که در ابتدای عنوان، کلمه کلیدی اصلی درج شود.

در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، هر کجای عنوان که کلمه کلیدی بیاید، مانعی ندارد. جذابیت عنوان برای مخاطب میتواند کمک کند تا CTR یا حجم بازدید از محتوای منتشر شده بر روی سایت بسیار بیشتر شود.بدین ترتیب باید جذابیت تگ عنوان نیز مد نظر تولید کننده محتوا باشد.

3-بهینه سازی توضیحات متا Meta Description :

توضیحات متا یا Meta Description را خلاصه محتوا نیز میگویند. اگر عبارتی را در گوگل سرچ کنید، گوگل 10 سایت برتر در آن حوزه را برای شما به نمایش میگذارد. این سایت ها معمولا با یک عبارت بسیار درشت و آبی رنگ و حدود یک خط توضیحات برای بازدید کننده نمایش داده میشوند. یک خط توضیح نمایش داده در نتایج گوگل، همان خلاصه محتوا یا Meta Description است.

اگر خلاصه ای برای محتوای سئو شده نوشته نشود، ممکن است گوگل در هر بار نمایش، بخشی از متن را به عنوان خلاصه محتوا تشخیص دهد. این کار میتواند به کاهش بازدید کنندگان سایت منجر شود.

توضیحات متا حداکثر باید 160 کاراکتر باشد، اگر هم بیشتر باشد، گوگل مازاد کلمات را در نتایج جستجو نمایش نخواهد داد. کلمه کلیدی اصلی بهتر است در ابتدای توضیحات متا درج شود. اگر این امکان وجود نداشت مانعی ندارد، اما حتما در خلاصه محتوا باید یک بار کلمه کلیدی اصلی درج شود.

 4-بهینه سازی سر تیتر اول محتوا: Heading 1

شاید شما هم تا به حال با این سوال که بهینه سازی عنوان اصلی محتوا Heading 1 و نقش آن در تولید محتوای سئو شده چیست مواجه شده باشید. Heading 1 اولین عنوانی است که در متن اصلی نوشته میشود و بعد از آن پاراگراف اول متن اصلی آغاز میشود. Heading 1 باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. می توان تگ H1 یا Heading 1 را همان عبارت تگ عنوان یا Title Tag قرار داد.

5-بهینه سازی سر تیتر یا زیرعنوان ها تگ های H2، H3  و …:

در این بخش از مقاله محتوای سئو شده چیست به موضوع سر تیتر یا زیر عنوان ها می رسیم. سر تیترها از تگ های H2 تا H6 تشکیل میشوند. حداقل یکی از سر تیتر یا زیرعنوان ها باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. در سایر سر تیترها نیز بهتر است از Lsi یا کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود.

به ازای هر 200 الی 300 کلمه بهتر است یک سر تیتر در متن ایجاد شود. البته اگر موضوعی طولانی شود و بین دو سر تیتر 400 کلمه شود نیز از نظر سئو مشکلی ندارد. بهتر است کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی مرتبط در ابتدای سر تیتر بیایند، البته اگر در وسط یا انتهای سر تیتر بیایند نیز از نظر سئو مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد.

6-استفاده از تصاویر، ویدئو و صدا:

هر چه بتوان محتوا را تعاملی کرد، موفقیت در CTR و در نتیجه سئو سایت موفق تر عمل کرد. برای اینکه تعامل کاربر با محتوا بیشتر شود، میتوان تصاویر، ویدئو و صدا را درون محتوا قرار داد. تصاویر باید دارای کیفیت و همچنین دارای سایز مناسب باشند. توضیحات ALT نیز برای تصاویر نیاز است تا گوگل بتواند راحت تر متوجه موضوع تصاویر شود.

بهتر است نام تصاویر نیز همان توضیحات ALT تصاویر باشد. البته باید به حجم فایل ها نیز توجه کرد، زیرا هر فایلی که حجم بالایی داشته باشد، ممکن است تاثیر منفی بر روی سرعت بارگذاری سایت بگذارد. کاهش سرعت بارگذاری سایت خودش یکی از عوامل کاهش رتبه سئو سایت به شمار میرود.

7-استفاده از ارتباط معنایی کلیدواژه ها و چگالی کلمه کلیدی اصلی:

معمولا برای اینکه یک کلمه کلیدی بسیار زیاد در محتوا تکرار نشود، باید از کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود. این کلمات معمولا معنی همان کلیدواژه اصلی را دارند، اما از نظر ظاهری متفاوت هستند. با توجه به اینکه چگالی کلمه کلیدی مجاز از نظر سئو بین 0.5 الی 2.5 درصد از کل متن است، لذا برای یک محتوای 1000 کلمه ای میتوان حداقل 5 و حداکثر 25 بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کرد.

استفاده کم یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی اصلی به سئوی محتوا ضربه میزند. بدین ترتیب با جایگزین کردن  Lsi و کلمات کلیدی مرتبط میتوان چگالی کلمه کلیدی را در محتوا حفظ کرد. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط محدودیت خاصی ندارد به شرط اینکه آسیبی به روان بودن و ظاهر متن وارد نکند.

8-لینک خارجی:

گاهی اوقات نیاز است یک مطلب را عینا و یا ترجمه یک متن که به زبان دیگری در سایت های دیگر منتشر شده را بر روی سایت انتشار داد. این کار اگر با ذکر منبع و قرار دادن لینک منبع انجام نشود، کپی شناخته میشود.

با توجه به اینکه هیچ گونه کپی از نظر سئو در تولید محتوا مجاز نیست، لذا این کار ممکن است آسیب جدی به سئو سایت وارد ماید. برای رفع این مشکل میتوان لینک منبع مورد استفاده را در پایان محتوا قرار داد. البته در قرار دادن لینک هم نباید زیاده روی کرد.

9-لینک داخلی:

برای لینک داخلی باید از قانون هاب اسپوک استفاده شود. طبق قانون هاب اسپوک باید یک صفحه که قدرت بیشتری نسبت به سایر صفحات از نظر سئو داشته را به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفته و سایر صفحات سایت را به آن صفحه لینک داد.

این کار را افرادی که دارای چند سایت هستند برای یک سایت می توانند انجام دهند و سایر سایت ها را به آن سایتی که دارای سئوی قوی تری بوده لینک داد. این کار باعث میشود تا سایر صفحات یک سایت و یا سایر سایت های یک شخص یا کسب و کار اعتبار بیشتری پیدا کنند.

10-سرعت بارگذاری سایت:

یکی از مهمترین موضوعاتی که در بحث تولید محتوای سئو شده چیست میتوان به آن پرداخت، سرعت بارگذاری سایت است. هر چه سرعت بارگذاری یک سایت کمتر باشد، از نظر سئو رتبه بهتری دریافت خواهد کرد. در واقع کاربران از سایت هایی که سرعت بیشتری داشته باشند، استقبال بیشتری میکنند.

با توجه به اینکه گوگل نیز به دنبال افزایش رضایت کاربران است، به این موضوع توجه ویژه ای دارد. سرعت بارگذاری سایت ها در موبایل با دقت بیشتری توسط ابزار های مختلف سنجیده میشود، زیرا سرچ یا همان جستجو از طریق موبایل در سال های اخیر نسبت به محیط ویندوز افزایش یافته است.

حرف آخر :

سئو محتوا یکی از بخش‌های مهم سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو است. این مبحث جنبه‌های مختلفی از جمه نوشتن محتوای مناسب، سازمان‌دهی محتوا، تحقیق کلمات کلیدی و سئو تکنیکال را شامل می‌شود. با پیشرفت هرچه بیشتر گوگل و سیستم‌های هوش مصنوعی به کار گرفته شده توسط این شرکت، برآورده کردن نیاز کاربر به مهم‌ترین فاکتور در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل خواهد شد و تاثیر آن روز به روز بیشتر خواهد شد.

برای بازاریاب‌های محتوا این بدین معنی است که روش‌های قدیمی سئو باید کاملا کنار گذاشته شده و تمرکز را بر بهینه‌سازی محتوا و دسته‌بندی موضوعات گذاشت، به نحوی که به بهترین شکل نیازهای کاربر پوشش داده شود. همه ما می‌دانیم که محتوا پادشاه است، بنابراین تولید محتوای باکیفیت در کنار رعایت اصول سئو همچنان اهمیت زیادی دارد که در درازمدت ثمره آن را خواهید دید.