چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟

چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟

طراح سایت (Website Designer) کیست؟ چه وظایفی دارد؟

سایت دیزاینر فردی است که بر مهارت‌های متعددی همچون برنامه نویسی و طراحی سایت توسط عناصر زیبایی شناختی و تأثیرگذار، مسلط است. در واقع، این فرد با استفاده از دانش کدنویسی، هنر طراحی و عنصر خلاقیت، قابلیت ایجاد و راه‌اندازی یک سایت را دارد.

طراحان سایت باید ابتدا یک برنامه نویس حرفه‌ای باشند و سپس بتوانند سلیقه کاربران را به درستی شناسایی کرده تا یک سایت جامع و حرفه‌ای طراحی نمایند. همه ما هر روزه با تعداد زیادی سایت سر و کار داریم که تنها پس از چند ثانیه چرخیدن در آن، سایت را ترک می‎کنیم. شاید دلیل عمده این کار، اذیت شدن چشمان ما بخاطر کوچکی فونت، استفاده از رنگ‌های نامناسب، مشخص نبودن تیترها و امثال آن باشد. اینجا است که وظیفه یک طراح سایت بسیار سنگین‏تر از چیزی است که عموم مردم می‌دانند.

برای طراح سایت شدن از کجا شروع کنیم؟

 مرحله اول: یادگیری HTML

html زبان استاندارد طراحی صفحات وب است. کدهای صفحه در نهایت به کدهای html تبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می‌شوند. بنابراین اجزای صفحه وب مثل متن، عکس و.. به کمک تگ‌های html در صفحه وب قرار می‌گیرند.

در واقع تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت، به شکلی به html وابسته هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی html اینجا کلیک کنید

 مرحله دوم: یادگیری CSS

برای اینکه اجزای صفحه وب سایت شما آرایشی به خود بگیرد باید از css استفاده کرد برای مثال برای اینکه به عنوان نوشته، رنگ و سایز بدهیم نیازمند این زبان خواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی css  اینجا کلیک کنید

 مرحله سوم: یادگیری JavaScript

بعد از اینکه صفحه‌ی وبی طراحی شد برای پویاتر شدن آن به این زبان نیازمندیم.برای مثال اگر بخواهیم صفحه‌‌ای دارای انیمیشنی باشد یا منوی کشویی داشته باشیم از این زبان استفاده می‌کنیم  .

البته اگر در ابتدای راه هستید یادگیری این زبان الزامی نیست. می‌توانید به سراغ یادگیری یک زبان سمت سرور بروید و در فرصت مناسب به یادگیری این زبان بپردازید.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی  JavaScript اینجا کلیک کنید

مرحله چهارم :یک زبان برنامه نویسی سمت سرور بیاموزید

به کمک زبان سمت سرور اطلاعات بین مرورگر و سرور تبادل می‌شود برای مثال برای ثبت اطلاعات کاربر در دیتابیس از زبان سمت سرور استفاده می‌شود.

در این میان PHP و ASP.NET دو زبان قدرتمند و محبوب در این زمینه هستند که باید بعد از شناخت کامل، یکی از این دو را برای یادگیری انتخاب کنید. ما بنا به دلایلی همچون محبوبیت، سهولت یادگیری، متن باز بودن و… زبان php را به شما معرفی می‌کنیم.

مسیر یادگیری و اشتغال در حرفه طراحی سایت

برای ورود به این حرفه، خوشبختانه نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید. به عبارت دیگر، ممکن است دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های IT اطلاعات بالایی راجع به دیزاین سایت داشته باشند اما به این معنی نیست که صرفا این افراد می‎توانند وارد عرصه طراحی سایت شوند.

در واقع، تحصیلات مرتبط در این شغل چندان مطرح نیست و شما پس از کشف علاقه و توانمندی خود در این زمینه می‏توانید آموزش‌های لازم را دریافت کرده و به فعالیت بپردازید. مهم‏ترین دانشی که برای موفقیت در این شغل نیاز دارید، این موارد هستند:

  • برنامه نویسی
  • طراحی گرافیک
  • ادغام زبان‌های برنامه نویسی

برای یادگیری موارد گفته شده نیز دو راه پیش رو دارید. یک، اینکه به صورت خودآموز و با استفاده از منابع متعددی که در گوگل وجود دارد بر دانش‌های گفته شده مسلط شوید. دو اینکه، در دوره‌های آموزشی مؤسسات معتبر شرکت کنید که توصیه می‏کنیم از این راه کمک بگیرید زیرا این حیطه، بسیار تخصصی است و همراهی اساتید باتجربه در این راه بسیار سودمند است.

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به طراح وب سایت موفق:

1-مهارت برقراری ارتباط موثر:

برقراری ارتباط یکی از آن دسته مهارت هایی می باشد که باعث پیروزی یا شکست شما در هر زمینه می شود. این موضوع در تبدیل شدن به طراح وب سایت نیز بسیار مهم می باشد. این موضوع باعث می شود یک طراح وب بتواند ارتباط قوی با مشتری، توسعه دهنده ها و … برقرار کند. یک طراح وب با صبر، حوصله و دانستن دانش ارتباطات می تواند مشکلات موجود را برطرف کند. فراموش نکنید که برقراری ارتباط خوب و موثر موجب شناخته شدن و کسب پروژه های بیشتر شود و لذا می تواند کسب و کار طراحی وب شما را زنده و موفق نگه دارد.

2-توانایی فروش:

طراحان وب انسان های فروتنی می باشند که شبانه روز در حال تلاش و رقابت با دیگر طراحان هستند. یک طراح وب می تواند کارش را به صورت دهان به دهان، بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات، همکاری در پروژه های جانبی و … به مشتریان بشناساند. پس لازم است که توانایی بازاریابی و فروش را تا حدی بدانید.

3-برنامه ریزی قبل از طراحی:

یکی از موضوعات مهم در تبدیل شدن به طراح وب سایت، برنامه ریزی می باشد. با برنامه ریزی می توانید تحقیق در مورد درخواست های مشتری، نگاه کردن به مهارت های خود، تعمق در کار و پروژه های رقبا و غیره را انجام دهید. قبل از انجام هر کاری، نیاز های کارفرما خود را مد نظر قرار دهید. پس از آن با یک ایده شروع به رسم بخش های مختلف برای ساخت وب سایت بر روی کاغذ کنید. برنامه ریزی قبل از طراحی باعث صرفه جویی در زمان، پول و رسیدن به بهترین ایده می شود.

4-ارزیابی کاری و دریافت بازخورد جهت تبدیل شدن به طراح وب سایت:

چرخه طراحی یک وب سایت با ارزیابی و تجزیه و تحلیل کار به پایان می رسد. فراموش نکنید که پس از اتمام کار، به بازخورد های مشتری بپردازید. البته گرفتن بازخورد و تحمل و قبول انتقادات و پیشنهادات خیلی هم کار آسانی نمی باشد. چون ممکن است بر روی یک پروژه به صورت شبانه روزی وقت گذاشته باشید و با انتقادات مشتری صبر و حوصله تان تمام شده و پرخاشگر شوید. مطمئنا اگر انتقادات از طرف همکاران و کارفرما شما موثر و واقعی باشد، چقدر در روند طراحی های بعدی شما مفید خواهد بود.

5-یک طراح وب یا طراح گرافیک:

یکی از موضوعات بسیار دیده شده در حوزه طراح وب، یادگیری مهارت های طراحی وب توسط طراحان گرافیکی و بالعکس می باشد. این موضوع بسیار اشتباه می باشد. به ندرت پیش می آید که یک فردی هم طراح گرافیک باشد و هم به عنوان طراح وب فعالیت کند. طراحی گرافیکی و طراحی وب دو حوزه جدا از هم می باشند و هر کدام از آنها نیاز به مهارت های جداگانه دارند. برای موفقیت در هر کاری بهتر است در زمینه کاری خود به کسب مهارت های لازم بپردازید.

6-تطبیق با فناوری های جدید برای تبدیل شدن به طراح وب سایت:

شغل طراحی وب همانند دیگر مشاغل، در حال تغییر و تحولات بسیاری می باشد.  یک طراح وب حرفه ای همیشه خود را با این تغییرات وفق می دهد. به طور معمول در روز یا هفته های کاری خود زمانی را برای آموختن این تکنیک ها و مهارت های جدید اختصاص می دهد. در صورتیکه می خواهید یک طراح سایت حرفه ای شوید و از گردونه رقابت با همکاران خود خارج نشوید، آموخته ها و دانش خود را بالا ببرید.

7-مهارت های نرم افزاری:

اگر بخواهیم یک فاکتور مهم در موفقیت مسیر تبدیل شدن به طراح وب سایت بیان کنیم، می توانیم این فاکتور را مهارت های نرم افزاری نام گذاری کنیم. مهارت های نرم افزاری یک طراح وب یکی از موارد مهم به حساب می آید. جدا از مهارت های اصلی هسته کد نویسی، مهم تر، درک موضوعاتی همچون مدرن ترین روش های کدنویسی HTML ،CSS و جاوا اسکریپت با کیفیت و سازگار با تمام مرورگرها و … می باشد.

8-بدست آوردن تجربه:

برای تبدیل شدن به طراح وب سایت، به تجربه نیاز بسیاری دارید. کسب تجربه از مدارک تحصیلی نیز واجب تر و مهم تر می باشد. پس به طور کلی موفقیت یک طراح وب بستگی به داشتن تجربه و کار چندین ساله دارد. در بیشتر مواقع مشتریان و صاحبان پروژه ها برای دادن یک کار به طراح وب از تجربه و نمونه کارهای آن سوال می کنند تا ببیند آن طراحی که برگزیده اند از تجربه ای خوب و نمونه کارهایی برخوردار است یا خیر. تجربه کمک کننده، سرعت دهنده، راه حل مهارت ها و غیره می باشد.

9-سازماندهی رایانه:

یک طراح وب حرفه ای، وسواس خاصی بر روی فایل های رایانه ای خود دارد. موضوع مهمی که در حرفه ای کردن طراح سایت تاثیر می گذارد، توانایی دسترسی به پوشه ها و فایل های مهم در کمترین زمان ممکن می باشد. بنابر این سازماندهی و طبقه بندی کردن تصاویر، فیلم ها، فایل های متنی، گرافیکی، صوتی و … سیار مهم می باشد. فراموش نکنید که جایگذاری آنها در پوشه های جداگانه و گذاشتن برچسب و نام بر روی آنها می تواند یک راه حل عالی برای شما به حساب می آیید.

10- به صورت تیمی کار کنید:

طراحی وب یک نمایش یک نفره نیست. شما می توانید در استودیوی طراحی بزرگ خود و یا در خانه خود کار کنید، کار تیمی همان کاری است که شما باید در یک مقطع زمانی با آن سر و کار داشته باشید. اگرچه این زمینه نیاز به کار در یک تیم بزرگ ندارد، مهم است که شما بدانید و یاد بگیرید که در یک تیم به نفع خودتان کار کنید.

بازار کار طراح سایت چگونه است ؟

امروزه افراد جامعه قبل از هرگونه خرید، خدمات و کالا‌های موردنیاز خود را در اینترنت جستجو می‌کنند. به همین دلیل بستر اینترنت فرصت مناسبی برای ارائه خدمات یا فروش محصولات است؛ بنابراین بازار کار طراحان سایت نیز به همان نسبت گسترش‌یافته است. تقاضا برای طراحان بااستعداد وب با سرعت زیادی در هر صنعتی در حال افزایش است. در نتیجه، کمبود مشاغل برای طراحان وب ماهر وجود ندارد. طراحان سایت می‌توانند در شرکتی استخدام شوند و یا به‌صورت فریلنسر پروژه خود را پیش ببرند.

  طراحان سایت فریلنسر:

طراحان سایت فریلنسر اساساً دارای مشاغل آزاد هستند، بدین معنی که آنها باید در کنار کار شخصی خود، شغل فریلنسری را نیز پیش ببرند. فریلنسر کسی است که خدمات خود را در برابر دریافت مبلغی و از راه دور ارائه می‌دهد و لزوماً مشتریان دائمی ندارد، هرچند که رابطه کاری می‌تواند پس از اتمام پروژه نیز ادامه داشته باشد. این نوع از خوداشتغالی، نوعی کسب‌وکار خانگی محسوب می‌شود. با این تفاوت که، فریلنسر (آزادکار یا دورکار) می‌تواند برخلاف کسب‌وکار خانگی، به‌عنوان پیمانکار و کارفرما نیز عمل کند.

  طراحان سایت شرکتی:

کار در یک شرکت به شما امنیت و حصول اطمینان از حقوق به‌موقع را می‌دهد. کارکردن در شرکت‌های بزرگ به شما کمک می‌کند تا مفاهیمی مثل فرایندها و مفاهیم تخصصی را بهتر درک کنید.

درآمد دلاری از طراحی سایت

یادتان نرود برای آغاز هر کسب‌وکاری اعم از طراحی سایت، تنها داشتن ایده و چشم‌انداز زیبا کافی نیست. باید بتوانید برای تخصص خود مدل کسب‌وکار معرفی کنید و بر اساس آن به درآمدزایی بیشتر برسید. اگر به دنبال درآمد عالی و دلاری در حیطه طراحی سایت هستید یا می‌خواهید به‌صورت بین‌المللی کار کنید باید حساب ارزی ایجاد کنید. این وب‌سایت‌ها مناسب فعالیت فریلنسری شما هستند:

 سایت envato.com

امروزه کسب درآمد از (ENVATO) به‌عنوان فریلنسر بسیار رواج پیدا کرده است. (Envato) شبکه‌ای است متشکل از بازارهای آنلاین است که محصولات خلاقانه و با کیفیتی عالی را برای طراحان وب ارائه می‌دهد. پروفایل حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کنید و به کسب درآمد بپردازید.

 سایت upwork.com

شما می‌توانید در این سایت نمونه کارهای قوی خود را قرار دهید و پروفایل حرفه‌ای برای خودتان بسازید تا پروژه‌های خوب به شما معرفی شود و در ازای انجام آنها به دلار کسب درآمد کنید.

 سایت peopleperhour.com

در این سایت می‌توانید برای پروژه‌های مشابه با تخصص خودتان، درخواست ارسال کنید تا بتوانید در صورت تأیید به دلار کسب درآمد کنید.

وظایف طراح سایت چیست ؟

  • تنظیم سایت روی سرور و ارائه آن به کارفرما
  • تهیه یک طرح کلی یا نقشه سایت، که ایده اولیه سایت در آن وجود داشته باشد. سپس ارائه و توضیح این طرح برای کارفرما
  • در نظر گرفتن نظرات مشتری و انجام کار بر اساس سلیقه او
  • توجه به جلوه‌های بصری سایت و تلاش برای طراحی یک سایت زیبا
  • ایجاد صفحات مختلف در سایت و طراحی آن
  • اضافه کردن امکانات مولتی مدیا همچون ویدئو، عکس، افکت و… به صفحات
  • تست و اصلاح سایت پس از طراحی نهایی
  • تحویل به موقع پروژه به کارفرما

حرف آخر :

طراحی وب قطعاً زمینه ای چالش برانگیز است. موفقیت در این زمینه حداکثر تلاش و صبر شما را برای مقابله با موقعیتهای مختلفی که پیش رو خواهید داشت، می طلبد. هر زمان کارهای تان بر اساس برنامه ریزی تان پیش نرفت؛ نباید دلسرد شوید. امیدواریم این نکات به شما کمک کند رشد بهتری داشته باشید و به آن طراح موفقی که می خواهید باشید؛ تبدیل شوید.