گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) سرویس رایگانی است که توسط Google ارائه شده است. هدف این سرویس، بررسی و ارزیابی وب‌سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. یعنی از طریق این سرویس، می توانید وضعیت وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را بررسی نموده و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کنید.

البته برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل، لزوما نباید در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کنید. بلکه این سرویس ابزاری برای مشاهده و بهبود عملکرد وب‌سایت خود در گوگل است.

کاربردهای گوگل سرچ کنسول  :

  • ثبت وب سایت در موتور جستجوی گوگل
  • بررسی گزارش ربات‌های گوگل از سایت
  • بررسی پارامترهای مربوط به سئو
  • آنالیز دقیق بخش های مختلف سایت
  • بررسی سایت هایی که به شما لینک داده اند
  • بهینه سازی سرعت وب سایت با سرچ کنسول
  • ثبت نقشه سایت در گوگل
  • بررسی سایت از نظر وجود بدافزارها

چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند؟

همه‌ی افرادی که دسترسی به مدیریت وب‌سایت دارند! از ابتدایی‌ترین تا حرفه‌ای ترین اشخاص می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

صاحبان مشاغل : حتی اگر خودتان از این سرویس استفاده نمی‌کنید، باید از آن آگاه باشد. با اصول آن آشنا بوده و بدانید چه ویژگی‌هایی در جستجوی گوگل وجود دارد. با انجام این کار، زمانی که متخصصی در این زمینه استخدام می‌کنید، از اصطلاحات استفاده شده مطلع هستید.

متخصصان سئو یا بازاریاب‌های دیجیتالی : به عنوان کسی که در زمینه ی بازاریابی و فروش یک وب‌سایت به صورت تخصصی فعالیت می‌کند، Search Console به شما کمک می‌کند تا بر روی ترافیک وب‌سایت خود نظارت داشته باشید و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد آن بگیرید. همچنین با رفع مشکلات به بهبود و بالابردن رتبه سایت خود در گوگل کمک می‌کنید.

مدیران وب‌سایت : اگر شما مدیر ( یا اصطلاحا ادمین ) یک وب‌سایت هستید و به کارکرد درست وب‌سایت خود اهمیت می‌دهید، با استفاده از Search Console می‌توانید خطاهای مربوط به سرور، نحوه بارگزاری سایت و امنیت را مشاهده و نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

توسعه دهندگان وب و برنامه نویس ها :  این افراد نیز می توانند زمانی که قصد دارند تا کدی را برای یک سایت بنویسند با استفاده از search console آن را کنترل کرده و حتی مشکلات آن را برطرف کنند.

 

Search Console Insights چیست؟

اینسایت سرچ کنسول گوگل یکی از امکانات نسبتا جدیدتر گوگل است که در سال ۲۰۲۰ در نسخه بتا سرچ کنسول ارائه شد. Insights گوگل در خصوص محتواهای شما، اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار می دهد که از این اطلاعات می توانید در جهت بهبود محتوا، استفاده کنید.

Insights گوگل سرچ کنسول، اطلاعات دقیقی از ضفحات محتوا محور در اختیار شما قرار می دهد. Search Console Insights اطلاعات خود را از سرچ کنسول و همچنین گوگل آنالیتیکس جمع‌آوری کرده و با تحلیل داده‌های آن‌ها، گزارش ارزشمندی به وبمستران و مدیران محتوا ارائه می دهد.

نحوه ثبت سایت در گوگل کنسول:

1-برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، نیاز به یک جیمیل (Gmail) دارید.

2-سپس جهت ورود به سایت گوگل کنسول، آدرس ذیل در مرورگر خود کپی کنید:

https://search.google.com/search-console/about

و دکمه «Start now»   را کلیک نمایید.

3-در این بخش با وارد کردن جیمیل و رمز عبور خود وارد سایت شوید.

4-سپس در بخش «URL prefix»  آدرس سایت خود را وارد کرده و دکمه «Continue» را انتخاب کنید.

5-در این قسمت، باید سایت خود را با قرار دادن کد تایید گوگل در سایتتان،‌ تایید نمایید، برای انجام این کار چندین روش وجود دارد که در این بخش از روش «HTML tag»  استفاده می‌کنیم.

6-قرار دادن HTML tag در سایت وردپرسی: برای سایت‌های وردپرسی (wordpress.com)  ما با قسمتی از کدی که در قسمت HTML tag قرار دارد کار داریم که درون «content»   قرار گرفته است، این بخش را کپی کنید.

سپس وارد پنل مدیریت سایت خود شوید، در منوی پنل،  افزونه  «Yoast Seo»  را انتخاب کرده و سپس به بخش «ابزارهای وب‌مستر» بروید.

در مرحله بعد، کدی که درون content  بود و آن را کپی کردید را درون کادر « کد تایید گوگل»  قرار داده و دکمه «ذخیره تغییرات» را بزنید.

سپس وارد سایت گوگل سرچ کنسول شده و دکمه  «VERIFY»  را کلیک نمایید تا سایت شما تایید گردد.

7-قرار دادن HTML tag در سایت غیر وردپرسی: اگر سایت شما کدنویسی شده برای تایید آن، کدی که در بخش HTML tag قرار دارد را به صورت کامل کپی نمایید. (دکمه «COPY»  کنار کد را بزنید)

سپس باید وارد هاست خود شده و در بخش کدهای سایت، در قسمت  <head>، آن را جای‌گذاری نمایید.

پس از این کار، به سایت گوگل کنسول رفته و دکمه VERIFY را کلیک کنید تا سایت شما تایید شود.

8-پس از اینکه سایت شما تایید شد اجازه ورود به بخش اصلی و مدیریت

« Google Search Console»  را پیدا خواهید کرد.

  • نکته: پس از ثبت سایت، معمولاً بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد تا سایت شما ایندکس «Index»  شود، یعنی مطالب سایت شما با جستجو در گوگل قابل پیدا شدن باشد.