عبارت “Internet Payment Gateway” معادل فارسی آن درگاه پرداخت اینترنتی است.
درگاه پرداخت اینترنتی نوعی فناوری است که دادههای مربوط به پرداخت را از مشتری به خریدار منتقل میکند تا پرداخت به صورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی صورت بگیرد. یک درگاه پرداخت آنلاین برای انجام این فرآیند به اطلاعات کارت مشتری شامل، شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضا نیاز دارد. باتوجه به این موضوع، میتوان گفت که این درگاهها نقش مهمی در پردازش معاملات بین مشتریان و کسب وکارها دارند، چراکه باید از اطلاعات حساس مشتریان بهخوبی نگهداری کنند.
تمام درگاههای پرداخت اینترنتی و آنلاین به ۲ دسته تقسیم میشوند؛ درگاه پرداخت مستقیم (psp) و درگاه پرداخت واسط که مقایسهشان را همینجا برایتان آوردهایم.
درگاههای پرداخت مستقیم در واقع سرویسهای اینترنتی پرداختی هستند که بانکهای معتبر به واسطه PSPها به متقاضی خدمات میدهند. پس اگر صاحب برند یا شرکتی معتبر هستید، گرفتن درگاه مستقیم به نوعی نشاندهنده اعتبار خدمات آنلاین شما خواهد بود. اما گرفتن مجوز برای درگاههای مستقیم مراحل سختتری دارد که شاید برای کسبوکارهای کوچک چندان بهصرفه نباشد.
موارد مورد نیاز برای دریافت درگاه مستقیم:
امکانات و کاربری و نصب سادهتری از درگاه پرداخت مستقیم دارند. درگاههای پرداخت واسط نوعی دیگری از درگاههای پرداخت آنلاین هستند که برای کسبوکارهای شخصی و فعالیتهای اقتصادی کوچک مناسبتر است. گرفتن مجوزهای کسبوکار رسمی و نماد اعتماد الکترونیک هم وقتگیر است و هم نیاز به داشتن شرایطی دارد که گاهی کسبوکارهای خانگی توان گرفتنش را ندارند. برای همین هم شرکتهای پرداختیار سرویس درگاه پرداخت واسط را با شرایط سادهتری به این گونه از کسبوکارها و مشاغل میدهند. درگاههای واسط بابت هر تراکنش بین نیم تا دو درصد کارمزد از شما میگیرند و مبلغی که از طریق این درگاهها برداشت میشود، بعد از 24ساعت به حساب شما واریز خواهد شد.
یک درگاه پرداخت برای اجرای معامله به صورت اینترنتی چنین مراحلی را پشت سر بگذارد:
حال که میدانیم درگاه پرداخت اینترنتی چیست و با استفاده از آن چه نتایج و مزایایی بدست میآوریم باید بدانیم در انتخاب درگاه مناسب چه نکاتی باید مورد توجه واقع شود. برای انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی باید به این چند عامل توجه داشته باشید:
امنیت
بدون شک مهمترین عامل در انتخاب درگاه پرداخت آنلاین، امنیت بالای آن است. چراکه مشتریان به واسطه اعتمادی که به شما دارند اطلاعات مربوط به کارت خود را وارد میکنند. بروز هرگونه مشکل امنیتی منجر به آسیب رسیدن به اعتبار برند شما میشود. علاوهبر آن، بسیاری از مشتریان از وارد کردن اطلاعات خود در سایتهای مشکوک خودداری میکنند.
هزینه
دغدغه دیگری که باید در نظر داشته باشید، هزینهای است که به ازای هر تراکنش از شما دریافت میشود. برای هر تراکنشی که مشتریان شما در درگاه پرداخت اینترنتی انجام دهند، مبلغی بهعنوان تعرفه از مبالغ شما کسر میشود. درنتیجه، در انتخاب درگاه باید توجه داشته باشید که بهازای مبلغ دریافت شده از شما چه خدماتی ارائه میشود.
روش پرداخت
برای راحتی مشتریان بهتر است از درگاههایی استفاده کنید که روشهای پرداخت جدید ارائه میدهند. برای مثال، برخی از درگاهها وجود دارند که علاوبر روشهای معمول، امکان پرداخت درب منزل را فراهم میکنند. این روش ازطریق دستگاه کارتخوان مبتنی بر شناسه انجام میشود.
سازگاری
درآخر باید توجه داشته باشید که پایگاه پرداخت اینترنتی مورد نظر شما، با سیستم مدیریت محتوا یا پلتفرمی که با آن سر وکار دارید سازگاری داشته باشد. این مورد را هم از لحاظ فنی و ساختاری و هم از لحاظ بصری بررسی کنید.
از آنجایی که ساخت درگاه پرداخت استانداردهای مخصوص خودش را دارد باید یکسری مراحل و قوانین را به صورت اداری طی کنید. ازاین رو برای دریافتدرگاه پرداخت اینترنتی می توانید در کمتر از 2ساعت از درگاه مخصوص خودتان استفاده کنید اگر مراحل و موارد زیر را در بانک مورد نظر طی و سپس اجرا کنید.
4 مرحله درخواست درگاه عبارت است از:
مدارک مورد نیاز برای ««ساخت درگاه پرداخت»» :
حرف آخر:
انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی مناسب، به وقت و تمرکز زیادی نیاز دارد، اما همانطور که میدانید پیدا کردن یک گزینه امن و معتبر یک تصمیم کلیدی برای کسب وکار شما محسوب میشود. به همین دلیل است که شما باید با توجه به نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم که درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چگونه کار میکند، همچنین درمورد انتخاب بهترین پایگاه اینترنتی و نحوه عملکرد آنها توضیحات لازم را عنوان کردیم تا بتوانید بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را برای وبسایت خود انتخاب کنید.