دانستن این موضوع می تواند نقش بسیار زیادی در جذب کاربر داشته باشد و در تبدیل کاربر به مشتری نیز تاثیر چشمگیری دارد. پس اگر می خواهید یک وب سایت حرفه ای و مطابق با اصول طراحی سایت داشته باشید این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.
رنگها بسیار قدرتمندند و به همین دلیل است که توجه به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بیهوده نخواهد بود. رنگها نهتنها بر احساسات افراد، بلکه بر عملکرد آنها نیز تأثیر میگذارند. در نظر گرفتن اصول روانشناسی رنگها در طراحی سایت میتواند به تقویت برند شما، تشویق کاربر به خرید و حتی راهنمایی بازدیدکنندگان به انجام اقدامات خاص در وب سایت شما کمک کند.
از سؤالات اصلی طراحان و مالکان سایتهای تجاری این است که از چه متد و تکنیکی برای انتخاب رنگ صفحات و محصولات باید استفاده کرد؟ آیا هر محصول باید آدرس صفحه جداگانهای داشته باشد و بر چه اساسی URL ها باید تعیین شود؟ آیا رنگها در سئو سایت تأثیر دارند؟ آیا اگر رنگ دو محصول را متفاوت قرار دهیم، میتوانیم از یک URL برای آنها استفاده کنیم؟ تأثیر محتوا بر رنگها چیست؟
همه اینها سؤالاتی است که اکثر کاربران و مشتریان از متخصصان سئو میپرسند. اینکه چقدر این سؤالات پایه و اساس علمی دارند، ما در ادامه این مقاله نیز در مورد آنها بحث خواهیم کرد. در واقع نمیتوان خیلی جواب قاطعی برای پاسخ این سؤالات داد. گوگل همیشه در حال بهروزرسانی الگوریتم خود است و معلوم نیست که تا چند سال دیگر تکنیکهای استفاده از رنگ چه تغییری خواهد کرد.
البته در حال حاضر رنگها به صورت مستقیم بر سئو تأثیر ندارند و اثر آنها بیشتر بر روی خود کاربران سایت است. در ادامه قصد داریم تا چند تکنیک ساده استفاده از رنگها مؤثر بر سئو به صورت غیر مستقیم را بیان کنیم.
از دیدگاه وب مسترها رنگ و اندازه فونت هیچ تاثیری در سئو ندارد. ولی از دیدگاه طراحان و بهینه سازان موتور جستجو یا متخصصین سئو رنگ و اندازه فونت در سئو سایت تاثیر گذار است. سئو و طراحی سایت به طور متقابل روی یکدیگر تاثیر گذارند هر چند شاید این تاثیر زیاد نباشد.
رنگارنگ بودن یک صفحه و یک انتخاب یک ترکیب رنگی مناسب اولین چیزی است که توجه هر کاربری را به خود جلب میکند. در واقع کاربر اول از همه به ظاهر سایت توجه میکند و هر چه ظاهر زیباتر و از رنگهای مناسبتر و بهتری استفاده کرده باشد، او بیشتر تشویق به ماندن درسایت شده و سعی در بررسی رنگهای سایت شما میکند.
متأسفانه در بعضی از سایتها فقط از یک رنگ تک یا ترکیب رنگی اشتباه استفاده میکنند. این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر سایت ما مطالب و محصولات خوبی داشته باشد؛ ولی نتواند کاربر را در نگاه اول جذب کند و حتی در تشخیص المانها از یکدیگر به خاطر نبود قالب رنگی متضاد مناسب آنها را به اشتباه بیندازد، سریعاً سایت شما ترک کرده و این برای سئو خیلی بد است.
پس علاوه بر اینکه بهتر است از چند رنگ مناسب استفاده کنید، آنها باید هوشمندانه در کنار هم به کار گرفته شوند تا کاربران بتوانند المانها را از یکدیگر به خوبی تشخیص دهند.
کاربران برای انتخاب و خرید یک خرید، اول از همه به دنبال رنگهای متنوع آن هستند و از این رو به دنبال سایتهایی میگردند که انواع رنگ و مدلهای مختلف محصولات آنها را داشته باشد؛ البته این نوع خرید بیشتر برای پوشاک که لباسها رنگهای متنوعی دارند. این نوع روش یعنی داشتن رنگهای متنوع از یک محصول در برندینگ شما کمک کرده و باعث ورود کاربران زیادی به سایتتان میگردد که در نتیجه به طور غیر مستقیم سئو سایت شما نیز افزایش پیدا میکند.
حال اگر محصول ما تک رنگ بود چه کنیم؟ بهترین حالت استفاده از همان تکنیک شماره است. باید سعی کنید تا در معرفی محصول و مشخصات آن، ترکیب رنگی مناسبی را به کار ببرید تا کاربران به راحتی بتوانند با این صفحه شما ارتباط برقرار کنند.
در شماره یک بیان کردیم که پالت رنگی شما باید مناسب باشد و به هیچ وجه از یک رنگ برای طراحی صفحه استفاده نکنید؛ اما منظور از پالت رنگی مناسب چیست و چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
شما در طراحی یک صفحه سایت خود باید از رنگهایی استفاده کنید که متناسب با هم باشند؛ برای مثال به کارگیری رنگ بنفش و زرد نه تنها جالب نیست، بلکه باعث اذیت کاربر در همان میشود. سایتهای زیادی هستند که پالتهای رنگ مناسب را معرفی میکنند و شما میتوانید از آنها استفاده کنید؛ البته یک نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که رنگ صفحات باید متناسب با رنگ لوگوی سازمان یا شرکت شما باشد.
سایتی که تعداد رنگ کمتری در آن به کار رفته باشد راحت تر به خاطر می ماند. باید در کنار رنگ های اصلی برند سایت، از رنگ های متفاوت نیز استفاده کرد تا راهبری سایت بهبود یابد و سایت طراوت و پویایی بهتری پیدا کند. به عنوان مثال اگر لوگوی سایت تیره است، استفاده از رنگ روشن در کنار آن، جاذبه سایت را افزایش می دهد .
انرژی، کمیابی، فروش، ضروری، خطر، شور و عشق و تعصب .
اقدام، عمل و حرکت، سرزندگی و بی باکی، تحریک کردن
تازگی، شادی، گرمی، مهیج، خوشبینی.
پایداری، آرامش و استراحت، پول، نوع دوستی.
سنتی، قابل اعتماد، امنیت، استاندارد
پادشاهی، آرامش، فراوانی، خلاقیت
جوانی، دخترانه، زنانه، مطبوع
تجمل، جدی، قدرت، جسور و گستاخ
خاکی، پایه ای، قابل اطمینان
پاکی، لطافت، خلوص، سادگی، بی گناهی