زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی

زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی

در نوآوری‌های اخیر، ردپای هوش مصنوعی را به‌وضوح می‌توان دید. از این رو، مطالعه و یادگیری هوش مصنوعی به یکی از موضوعات مهم این روزها تبدیل شده است. گسترش هوش مصنوعی باعث دگرگونی‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف شده است؛ به‌عنوان نمونه در بازاریابی، هوش مصنوعی به‌تنهایی تفاوت بزرگی نسبت به روش‌های سنتی ایجاد کرده است. گزارشات نشان می‌دهند که اکثر پروژه‌های هوش مصنوعی، بازار محور هستند و کمک بزرگی به رونق کسب و کارها می‌کنند اما این همه ماجرا نیست. در واقع زمانی شما می‌توانید از هوش مصنوعی استفاده کنید که بدانید ابزارهای آن چیست و چگونه آن را توسعه دهید بنابراین در ادامه این مقاله، بهترین زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

امروزه اکثر افراد از کاربرد هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند حتی اگر ندانند هوش مصنوعی چیست و یا چگونه توسعه داده می‌شود. هوش مصنوعی به‌طور فراگیر در پلتفرم‌های معروف مانند اینستاگرام یا یوتیوب استفاده شده است؛ مثلا عامل‌های این نرم‌افزارها با فهمیدن علاقه‌مندی‌های شما تبلیغات یا محتوای مناسب را به شما نشان می‌دهند.

هوش مصنوعی شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم‌های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است.

هوش مصنوعی که ما امروز می‌بینیم هوش مصنوعی محدود یا هوش مصنوعی ضعیف(weak AI) خوانده می‌شود؛ این هوش مصنوعی تنها می‌تواند از عهده وظایف کوچکی چون تشخیص چهره، جست‌وجوی اینترنتی یا راندن ماشین برآید. هدف بلندمدت در حوزه هوش مصنوعی خلق هوش مصنوعی عمومی(General AI) است که قادر است همه کارهای شناختی انسان را انجام دهد.

زبان برنامه نویسی مخصوص هوش مصنوعی چیست؟

زبان برنامه نویسی مخصوص هوش مصنوعی چیست؟

 از آنجایی که هیاهوی هوش مصنوعی افزایش یافته است، فروشندگان در تلاش برای تبلیغ نحوه استفاده محصولات و خدماتشان از هوش مصنوعی هستند. اغلب، آنچه آن‌ها به عنوان AI از آن یاد می‌کنند، به سادگی یکی از اجزای هوش مصنوعی ماندد یادگیری ماشین است. هوش مصنوعی به پایه‌ای از سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیاز دارد. زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی، زبان واحدی نیست. تعداد کمی از زبان‌ها برای برنامه نویسی هوش مصنوعی محبوب هستند. از جمله زبان های هوش مصنوعی می‌توان پایتون و جاوا را نام برد.

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

به طور کلی، سیستم‌های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی برچسب‌گذاری‌شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همبستگی‌ها و الگوها و استفاده از این الگوها برای پیش‌بینی وضعیت‌های آینده کار می‌کنند. به این ترتیب، یک ربات چت که از نمونه‌هایی از چت‌های متنی تغذیه می‌شود، می‌تواند یاد بگیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند یا یک ابزار تشخیص تصویر می‌تواند با مرور میلیون‌ها مثال، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را بیاموزد. همه این ویژگی‌ها با استفاده از برنامه‌ نویسی هوش مصنوعی امکان‌پذیر است.

بهترین زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی

اگر شما به هوش مصنوعی علاقه دارید، و یا حتی دوست دارید پروژه‌های AI شخصی خود را پیش ببرید، نیاز دارید که با محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان ‌های برنامه‌‎نویسی هوش مصنوعی آشنا شوید. در ادامه به چند مورد از این زبان‌ها اشاره می‌کنیم

پیش از ورود به بحث اصلی باید این نکته را یادآوری کنیم که انتخاب یکی از این زبان‌ها به‌عنوان «بهترین زبان برنامه‌نویس هوش مصنوعی» دشوار است، چرا که هر یک از این زبان‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به پیشبرد پروژه‌های هوش مصنوعی کمک کنند.

معرفی 12 زبان‌ برنامه‌ نویسی قدرتمند برای پروژه‌های هوش مصنوعی

معرفی 12 زبان‌ برنامه‌ نویسی قدرتمند برای پروژه‌های هوش مصنوعی

زبان‌های مختلفی برای کار با الگوریتم‌های برنامه‌ نویسی وجود دارند، اما توسعه‌دهندگان بهتر است به سراغ یادگیری چه زبان‌هایی بروند تا از مزایای فراوان هوش مصنوعی بهره‌مند شوند؟ بدون شک به زبانی نیاز است که از انواع مختلفی از کتابخانه‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق پشتیبانی کند، سرعت و عملکرد خوبی داشته باشد، از ابزارهای مفید پشتیبانی کند، جامعه بزرگی از برنامه‌نویسان از آن پشتیبانی کنند و به خوبی از بسته‌ها و چارچوب‌های کمکی استفاده کند. در این مقاله با دوازده زبان برنامه‌نویسی برتر برای توسعه هوش مصنوعی آشنا خواهید شد. برخی از این زبان‌های برنامه‌ نویسی در حال پیشرفت و گسترش هستند در حالی که برخی دیگر پیشرفت خاصی نداشته‌اند، اما عملکرد قابل قبولی در این زمینه دارند. 12زبان‌ برنامه‌ نویسی قدرتمند برای پروژه‌های هوش مصنوعی عبارتند از :

  1. زبان برنامه نویسی پایتون
  2. زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس
  3. زبان برنامه نویسی جاوا
  4. زبان برنامه نویسی سی شارپ
  5. برنامه نویسی جاوا اسکریپت
  6. زبان برنامه نویسی سوئیف
  7. زبان برنامه نویسی R
  8. زبان برنامه نویسی لوا
  9. زبان برنامه نویسی Julia
  10. زبان برنامه نویسی لیسپ
  11. زبان برنامه نویسی Golang (Go)
  12. زبان برنامه نویسی Rust