اصطلاح “Social media” که در زبان فارسی به «رسانه اجتماعی یا رسانه جمعی» ترجمه میشود؛ یک اصطلاح برای وبسایتها، برنامهها، اپلیکیشنها و شبکههایی است که بر ارتباطات، تعامل، بهاشتراکگذاری محتوا و همکاری تمرکز دارد. در این میان، هم مردم و هم کسبوکارها، هر یک بهنوعی، از «رسانههای اجتماعی» بهرهمند میگردند. مردم از «رسانههای اجتماعی» برای برقراری ارتباط و تعامل با دوستان، خانواده و جوامع مختلف استفاده کرده و کسبوکارها از آنها، برای بازاریابی، تبلیغ محصولات و پیگیری درخواستهای مشتریان خود بهره میبرند.
وظیفه مدیر شبکههای اجتماعی بستگی به شرکت یا مجموعهای دارد که در آن مشغول به فعالیت است. برای مثال، اگر مدیر شبکه اجتماعی در یک شرکت کوچک فعالیت کند معمولاً تمام فعالیتهای مربوط به تولید محتوا، گرافیک و ویرایش عکسها و فیلمهای مختلف به او سپرده میشود. اگر هم مدیر شبکههای اجتماعی در یک مجموعه بزرگ مشغول به فعالیت باشد باید با تیمهای حرفهای و سایر متخصصان این حوزه همکاری کند و بهاینترتیب، وظایف آن تخصصیتر و مشکلتر میشود. درواقع همکاری با تیمهای بزرگتر، وظایف مدیر شبکه اجتماعی را حساستر و سنگینتر میکند.
بنابراین بسیاری از شرکتهای فعال در عرصه سوشال مدیا زمانی که قصد استخدام یک مدیر برای شبکههای اجتماعی خود را داشته باشند از متقاضی میخواهند که کارهای مربوط به تولید محتوا را بهصورت خلاقانه انجام دهند و همینطور در زمینههای طراحی گرافیک، ویرایش تصاویر و ویدئو، ترجمه و همینطور پشتیبانی از مشتریان خود را قوی کرده و این وظایف را بهخوبی انجام دهد.