سی شارپ csharp (#C) چیست؟

سی شارپ (#c) چیست؟

سی شارپ (#C) یک زبان برنامه نویسی چند مدلی است که شامل دستوری ، تابعی، عمومی، شیء گرا و جزء گرا است . این زبان توسط شرکت مایکروسافت و از دل فریم ورک .NET مایکروسافت خلق و پرورش یافت و بعد ها توانست استاندارد های ISO و Ecma را دریافت کند و به‌عنوان یک زبان استاندارد تایید شود.

در عین حال زبان C# ، زبان برگزیده مایکروسافت برای ایجاد سیستم عامل ویندوز و ویندوزفون برای سیستم عامل موبایل‌هایی همچون HTC ، مایکروسافت و نوکیا می باشد. این زبان نیز مانند زبان جاوا برای پروژه‌های اقتصادی و بزرگ، انتخاب بسیار خوبی است. گر چه تعداد برنامه نویسانی که به این زبان برنامه نویسی می‌کنند، به پای برنامه نویسان جاوا نمی‌رسد، ولی به لطف پشتیبانی مایکروسافت، این زبان یکی از مدعیان قوی در بین زبان‌های برنامه نویسی است .

برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming) :

برنامه نویسی شی گرا که به اختصار OOP نیز نامیده می‌شود، در حقیقت منطقی برگرفته از زندگی روزمره‌ی ما انسان ها است. اگر به اطراف خود بنگرید، اشیای مختلفی را می بینید،  پس انسان بر اساس اشیا فکر می کند. در برنامه نویسی شی گرا نیز ما تلاش می کنیم تا مفاهیم برنامه نویسی را  همانند اشیای دنیای واقعی مدل کنیم. زیرا ذهن انسان توانایی بالایی در مدل سازی اشیا دارد.

چرا باید سی شارپ را یاد بگیریم؟

دلایل بسیاری برای محبوبیت زبان سی شارپ وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-آسان بودن یادگیری برنامه نویسی سی شارپ:

سی شارپ جزء زبان های سطح بالا است و به زبان های برنامه نویسی چون  C++, C و جاوا نزدیک است؛ بنابراین یادگیری این زبان آسان است و شما با داشتن یک منبع مناسب می توانید به خوبی این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید.

2-استفاده گسترده از زبان سی شارپ برای توسعه برنامه های دسکتاپ (ویندوز) و تحت وب:

زبان C# به صورت گسترده برای تولید برنامه های دسکتاپ ، تحت وب و Web service ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ مایکروسافت با خرید شرکت  Xamarin قدم بزرگی در مسیر رشد هر چه بیشتر استفاده از زبان #C برداشت. Xamarin  امکانی را فراهم کرده است که به سادگی می‌توان با استفاده از زبان #C برای دستگاه‌های اندرویدی و iOS اپلیکیشن موبایل تولید کرد.

3-استفاده از زبان سی شارپ برای تولید بازی:

زبان سی شارپ به صورت گسترده برای تولید بازی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

4-زبان #C دارای برنامه های تحت وب یکپارچه ای است:

5-کدنویسی آسان در نرم افزار ویژوال استودیو که قدرتمندترین IDE موجود برای برنامه نویسی است.

6-زبان برنامه نویسی سی شارپ دارای کتابخانه بزرگی است که می تواند عملکرد سطح بالاتری نسبت به دیگر زبان ها همچون جاوا و  ++C ارائه دهد.

7-بازار کار عالی در ایران و خارج از ایران

8-پشتیبانی و بروزرسانی مداوم توسط شرکت مایکروسافت

9-زبان برنامه نویسی  #C کاملا شی گرا است.

ویژگی‌های مهم سی شارپ:

  • شرطهای بولین
  • زباله روبی خودکار
  • کتابخانه استاندارد
  • قابلیت نسخه‌بندی اسمبلی‌ها
  • خصوصیت ها و رویدادها (Properties & events)
  • دلیگیت و مدیریت رویدادها (Delegates and Events Management)
  • استفاده آسان برای جنریک ( برای مقادیر با نوع داده متفاوت)
  • ایندکس‌ها
  • شرط‌های کامپایلری
  • برنامه نویسی ساده برای مالتی ترد( Multi Threads)
  • LINQ و Lambada
  • یکپارچه با ویندوز

پیش نیازهای یادگیری زبان  #C:

برای یادگیری زبان سی شارپ ، داشتن دانش اولیه در کامپیوتر ، آشنایی با برنامه نویسی شی گرا و دانش اولیه مفاهیم زبان برنامه نویسی C برای درک آسان مبانی سی شارپ لازم است.

مشخصات اصلی زبان سی شارپ شامل موارد زیر است:

  • منبع باز و سریع
  • ساده و مدرن
  • چند منظوره (چند سکویی)
  • ایمن و کارآمد

در ادامه به توضیح هر کدام میپردازیم:

منبع باز و سریع:

سی شارپ در چارچوب .NET است که چندین زبان سطح بالا مقایسه می شود و مستقل از مایکروسافت اداره می شود. بیشتر کتابخانه ها ، کامپایلرها و ابزارهای مرتبط به پروژه های این زبانِ منبع باز در گیت هاب موجود هستند. در حالی که طراحی ویژگی های این زبان توسط مایکروسافت هدایت می شود ، جامعه توسعه دهندگان در زمینه پیشرفت این زبان بسیار فعال هستند.

ساده و مدرن:

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی ساده ، مدرن و شی گرا است. اگر به تاریخچه زبان های برنامه نویسی و ویژگی های آنها نگاه کنید ، هر زبان برنامه نویسی برای هدف خاصی طراحی شده است تا در آن زمان نیاز خاصی را برطرف کند.

هدف از سی شارپ توسعه یک زبان برنامه نویسی بود که نه تنها یادگیری آن آسان باشد بلکه از قابلیت های امروزی برای انواع توسعه نرم افزارها نیز پشتیبانی کند.

زبان سی شارپ برای حفظ نیازهای مشاغل و شرکت ها طراحی شده است. همینطور برای مشاغل طراحی شده است تا انواع نرم افزارها را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی واحد بسازد.

این زبان عملکردی ساده و مدرن را برای پشتیبانی از توسعه نرم افزارها فراهم می کند. با سی شارپ میتوانید صفحات وب و انواع اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ طراحی کنید. برخی از ویژگی های کابردی زبان برنامه نویسی سی شارپ شامل مقداردهی اولیه و خودکار به انواع متغیرها و مجموعه ها ، عبارات لامبدا (lambda) ، برنامه نویسی پویا ، برنامه نویسی ناهمزمان (Asynchronous) ، تطبیق الگو ، اشکال زدایی پیشرفته و مدیریت استثناها است.

سینتکس های زبان سی شارپ ترکیبی از زبان های C ++ ، Java ، Pascal و چند زبان دیگر است که به راحتی قابل درک و یادگیری است. همچنین این زبان قدرتمند از پیچیدگی و ویژگی های بدون ساختار جلوگیری می کند.

چند منظوره (چند سکویی):

سی شارپ زبانی کراس پلتفرم یا چند سکویی است به این معنا که شما یک برنامه در چاچوب دات نت (.NET) ایجاد میکنید و می توانید آن برنامه را در سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز، لینوکس ، مک و… به راحتی اجرا کنید. همچنین میتوانید بسیاری از برنامه ها و پروژه های تحت دات نت را در فضای ابری (Cloud) توسعه دهید.

ایمن و کارآمد:

سی شارپ یک زبان از نوع امنیتی است که به توسعه دهندگان این اجازه را میدهد که کد امن بنویسند. در اینجا چند نمونه از برخی مفاهیم کلیدی در سی شارپ وجود دارد که به نوشتن کدی ایمن و کارآمد کمک می کند:

  • تبدیل نوع (typeCasting) ناامن مجاز نیست.
  • پشتیبانی از nullable و non-nullable در مقداردهی متغیرها.
  • هرگز یک ساختار را به عنوان یک پارامتر تصویب نمی کند ، مگر اینکه با صفت فقط خوانده شود (ReadOnly) علامت گذاری شده باشد زیرا ممکن است بر عملکرد برنامه تأثیر منفی بگذارد و منجر به یک ارور مبهم شود.

 بازار کار سی شارپ در ایران

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فضای مجازی و حرکت شرکت های بزرگ و کسب و کارها به حوزه اینترنت، قطعا نیاز به برنامه نویس سی شارپ روز به روز افزایش خواهد یافت و کشور ایران هم از این قضیه مستثنی نخواهد بود. زیرا شرکت های ایرانی زیادی هستند که در زمینه توسعه نرم افزارهای بزرگ و سازمانی، وب سایت ها، بازی های کامپیوتری و اپلیکیشن های موبایل فعالیت می کنند و در طراحی و توسعه برنامه ها و نرم افزارهای خود از زبان سی شارپ استفاده می کنند.

حرف آخر :

میتوان گفت که این زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند و چندمنظوره است که تقریبا تمامی نیازهای یک برنامه نویس در پلتفرم های مختلف را فراهم می کند و ارزش این را دارد که برای یادگیری آن وقت و سرمایه خود را هزینه کنید. چرا که این زبان جزو زبان های پردرآمد سال 2021 است .وهمچنین  C#پشتوانه مستحکمی همچون شرکت مایکروسافت را پشت سر خود دارد و به این زودی ها از رده خارج نمی شود.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید و سودمند بوده باشه و مفهوم کلی مطالب خود را به سمع و نظر شما  کاربر محترم رسانده باشیم