فلاتر یا ری اکت نیتیو(flutter or react native)؟

فلاتر یا ری اکت نیتیو ؟

React Native توسط فیسبوک و  Flutter توسط گوگل ساخته شده است و دو تکنولوژی داغ در بازار کار برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل هستند .

با توجه به رشد روز افزون اپلیکیشن های موبایل و استفاده کنندگان این اپلیکیشن ها ، تقریبا هر شرکت نیاز به یک اپلیکیشن تلفن همراه یا بهتره اینطوری در نظر بگیریم که برای حفظ رقابت در بازار نیاز به تولید اپلیکیشن های موبایل سرویس های خود را دارد .

و آنچه بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد این است که به دنبال گزینه های توسعه ی اپلیکیشن موبایل ، مخصوصا برای android و ios می باشند که هم سرعت بیشتری داشته باشند هم منابع کمتری نیاز داشته باشند .

دو شرکت اپل و گوگل که سازندگان سیستم عامل های android و ios برای گوشی های هوشمند هستند محیط ها و زبان های برنامه نویسی اختصاصی خود را ارائه داده اند . برای توسعه اپلیکیشن های ios شرکت اپل میتوانید از محیط Xcode و زبان Swift و همچنین برای android میتوایند از محیط Android Studio و زبان های رسمی Java و Kotlin بهره بگیرید . در هر صورت نوشتن اپلیکیشن به این زبان ها و همچنین تسلط بر این محیط ها نیاز به افرادی دارد که دو تکنولوژی کاملا متفاوت را تسلط داشته باشند که هم برای شرکت ها هزینه بر هست و هم پیدا کردن افراد کاملا مسلط و قابل اعتماد زمان بر و کار را سخت تر خواهد کرد . بخاطر همین دلایل شرکت ها به سراغ تکنولوژی های کراس پلتفرم رفته اند و تولید اپلیکیشن بصورت کراس پلتفرم را به تولید نیتیو آنها ترجیح میدهند ، چون برای هر دو سیستم عامل android و ios تنها با یک تکنولوژی واحد برنامه نویسی میشود و اکثر کدهای نوشته شده برای این دو یکسان است .

فلاتر (Flutter) چیست ؟

فلاتر (Flutter) محیط توسعه ای است که توسط گوگل و در سال 2018 برای برنامه نویسی به صورت کراس پلتفرم و نیتیو ارائه شد .

از فلاتر (Flutter) به صورت تخصصی می توان برای سیستم عامل های اندروید، iosو هم چنین وب خروجی گرفت .

ری اکت نیتیو (React Native) چیست ؟

ری اکت نیتیو (React Native) نیز محیط توسعه ای است که توسط فیسبوک و در سال 2015 برای برنامه نویسی به صورت کراس پلتفرم و نیتیو ارائه شد .

از ری اکت نیتیو (React Native) به صورت تخصصی می توان برای سیستم عامل های اندروید، ios، وب و دسکتاپ خروجی گرفت .

مقایسه Flutter و React Native:

1- رابط کاربری (UI) :

زمانی که می خواهید یک بلوک برای رابط کاربری ایجاد کنید، بزرگترین شکاف بین Flutter و React Native وجود دارد. React Native مبتنی بر اجزای بومی است و با Flutter کاملا متفاوت است. React Native بسیار خوب با مجموعه ویجت های اختصاصی کار می کند. متاسفانه برخی مشکلات نیز وجود دارد. به طور مثال بیایید کتابخانه Cupertino که دارای اجزای سبک IOS نیست را مورد بررسی قرار دهیم و این یک مشکل بزرگ در میان توسعه دهندگان نرم افزار تلفن همراه است. در جنگ بین Flutter و React Native ، تجربه کاربر با React Native سازگار تر است.

2- زمان توسعه :

یکی از مزیت های رقابتی شرکت های توسعه نرم افزار موبایل تحویل به موقع پروژه هاست و React Native توی این قسمت میتونه زمان توسعه برنامه  ها رو کاهش بده چون از کامپوننت های آماده برای توسعه برنامه میشه استفاده کرد.

Flutter در مقایسه با ReactNative جدیدتره و زمان زیادی برای توسعه پروژه ها نیاز داره و اگر ما در مورد این فریم ورک در این جنبه خاص صحبت کنیم React Native موفق تره چون با کامپوننت های آماده خیلی به کار سرعت میده.

3- کارایی :

زمانی که به موضوع کارایی می‌رسیم ممکن است نتایج برای‌تان تعجب آور باشد. در ری‌اکت نیتیو از آنجایی که از جاوااسکریپت استفاده می‌شود، برای رندر نهایی پروژه از یک پل برای تبدیل کردن جاوااسکریپت به کدهای نیتیو استفاده می‌شود.

اما از طرفی دیگر فلاتر به چنین پلی نیاز ندارد. چرا که تمام کامپوننت‌ها به صورت مستقیم آدرس‌دهی می‌شوند. به همین دلیل کارایی در اپلیکیشن‌های مبتنی بر فلاتر بسیار بهتر است. البته این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که شما بخواهید یک اپلیکیشن بزرگ را توسعه دهید، در چنین حالتی فلاتر سریع‌تر عمل می‌کند.

توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه که این زبان ها را به خوبی می شناسند مطمئنا با این نقطه قوت Google Flutter با برخی امتیازات اضافی آن آشنایی دارند. در Flutter لایه JavaScript به راحتی با اجزای بومی ارتباط بر قرار می کند. اما در طرف دیگر توسعه دهندگان برای ایجاد یک برنامه کاربردی، به یک محیط بومی احتیاج ندارند. در مجموع می توان Flutter را از لحاظ عملکرد بالاتر از React Native دانست.

4- طرفداران :

Flutter مدت زیادی از لانچ شدنش نمیگذره  و تازه داره تلاش میکنه تا خودش رو در بین کاربران محبوب کنه و این زمان زیادی میبره و به استقبال توسعه دهندگان هم بستگی داره ،  اما React Native محبوبیت زیادی بین توسعه دهنده های برنامه های موبایل به دست آورده و فیسبوک، اینستاگرام، اسکایپ و… ازین فریم ورک استفاده می کنند .

5- ثبات :

React Native یک جامعه بزرگ دارن ازش استفاده میکنن و تقریبا داره به یه حالت پایدار نزدیک میشه .ولی Flutter نسبت به ریکت نیتیو جدیدتره پس هنوز زمان بیشتری برای رسیدن به ثبات لازم داره.

6- تستینگ Testing :

توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیتیو ابزارهای بسیار زیادی برای تست کردن اپلیکیشن‌شان دارند. با این حال زمانی که بخواهید در ارتباط با رابط کاربری تست‌هایی را پیاده سازی بکنید همه چیز به سادگی پیش نخواهد رفت.

از طرفی دیگر برای فلاتر نیز تستینگ خوبی پیاده‌سازی نشده است. به صورت کلی روال تستینگ آنچنان باید و شاید در هر دو پلتفرم با مشکلاتی همراه است اما ری‌اکت نیتیو در این رابطه بهتر عمل می‌کند.