لاراول(Laravel)چیست؟

لاراول(Laravel)چیست ؟

تعریف Laravel:

لاراول یکی از بهترین فریم ورک های جهان است که در سطح بین المللی بین برنامه نویسان ایرانی و خارجی طرفداران زیادی دارد و یک چارچوب متن باز پی اچ پی (PHP)  است که به برنامه نویسان کمک می کند تا برنامه های کاربردی جدیدی برای وب در کمترین زمان و آسانترین روش بسازند. از لاراول برای پروژه های کوچک و بزرگ استفاده می شود. توسعه دهندگان حرفه ای معمولاً لاراول را در سراسر جهان به دلیل عملکرد قابل اعتماد، ویژگی های عالی و مقیاس پذیری آن تحسین می کنند.

لازم به ذکر است که خود فریم ورک لاراول بر بستر فریم ورک سیمفونی است و از امکانات آن استفاده می کند، همچنین در خود از صد ها کتابخانه و پکیج دیگر که افراد دیگری استفاده کرده اند نیز استفاده شده است.

فریم ورک چیست؟

در اصل فریم ورک یا framework در لغت به معنی چارچوب است که مجموعه ای از قوانین کدنویسی، استانداردها، کتابخانه ها و دیزاین پترن ها است و به صورت یک برنامه یا چارچوب نرم افزاری در اختیار برنامه نویس ها و توسعه دهنده ها قرار گرفته است.

فریمورک لاراول:

لاراول یک چارچوب متن باز پی اچ پی (PHP) است که توسط Taylor Otwell ، برای توسعه نرم‌افزارهای وب بر پایه معماری MVC طراحی شده است. اولین نسخه لاراول در سال 2011 و تحت لایسنس MIT ارائه شد. پس از ارائه نخستین نسخه این فریم ورک که از گستردگی ، انعطاف و محبوبیت کنونی برخوردار نبود ویژگی هایی جهت سهولت استفاده و کارایی هر چه بیشتر در ادامه به آن افزوده شد. بدین صورت که در نسخه دوم این فریم ورک ،کنترلرها و سیستم قالب بندی blade به آن افزوده شد و در نسخه سوم، استفاده از خط فرمان CLI و همچنین پشتیبانی داخلی از مدیریت سیستم بانک اطلاعاتی و migration ها محبوبیت این فریم ورک را بیش از پیش کرد.

کاربرد فریمورک لاراول چیست؟

کاربرد لاراول در درجه اول برای ساخت برنامه های وب سفارشی با استفاده از PHP است در واقع فریمورک لاراول یک چارچوب وب است که بسیاری از مواردی را که برای برنامه نویسان سخت است تا خودشان ایجاد کنند را مدیریت و آسان می‌کند.

لاراول به دلیل اجرا بر روی PHP کاملاً سمت سرور است و به شدت روی دستکاری داده ها و پایبندی به طراحی Model-View-Controller تمرکز دارد. چارچوبی مانند React ممکن است بیشتر توجه خود را بر تعامل با کاربر و ویژگی‌های درخشان معطوف کند، اما لاراول به سادگی یک پایه محکم برای شما ایجاد می‌کند و آن را به درستی انجام می‌دهد.

کاربرد لاراول برای زبان پی اچ پی آنقدر شدید است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد. لاراول یکی از بهترین فریم ورک های وب PHP است، اما فریمورک های بسیار دیگری به زبان های مختلف وجود دارد. Rails یکی دیگر از فریمورک های رندر شده در سمت سرور شبیه لاراول است، اما بر اساس Ruby. React، Vue و Angular همگی فریمورک‌های جاوا اسکریپت سمت کلاینت هستند، اما می‌توان آن‌ها را برای رندر سمت سرور نیز پیکربندی کرد.

از طرف دیگر، اگر برنامه به سبک وبلاگ با چندین پست مبتنی بر متن تمایل دارد، می‌توانید آن را بر اساس وردپرس، که بر روی PHP نیز اجرا می‌شود، قرار دهید. اما لاراول شما را مجبور نمی‌کند از ویژگی‌هایی استفاده کنید که نمی‌خواهید، بلکه فقط ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا خودتان چیزی مانند وردپرس بسازید.

تاریخچه زبان laravel چیست ؟

در پاسخ به تاریخچه  laravel چیست بایستی گفت در سال ۲۰۱۱، انجمن PHP شاهد انبوهی از رقابت‌ها بر سر ساخت فریم‌ورک بوده است. کنفرانس PHP پر از طراحان مختلف بود که در خصوص معرفی فریم ورک‌های خود با هم رقابت می‌کردند. فریم‌ورک لاراول نتیجه اینگونه رقابت‌ها بود

اولین نسخه آزمایشی فریم ورک laravel ، در ژوئن سال ۲۰۱۱ در دسترس عموم قرار گرفت و نسخه ۱ آن نیز در همان ماه عرضه شد. با معرفی امکانات جدید و افزایش عملکرد، نسخه دوم زبان لاراول در سپتامبر ۲۰۱۱ ارائه شد. نسخه ۲، یک نسخه کاملا سازگار با ساختار MVC بود.

نسخه ۳ آن نیز با معرفی خط فرمان جدید در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. لاراول با عرضه نسخه ۳ به محبوبیت بیشتری دست یافت. این نسخه دارای یک محیط خط فرمان با نام Artisan بود و از سیستم پایگاه داده پشتیبانی می‌کرد. علاوه بر این، این نسخه یک سیستم ایجاد Package با نام Bundles را نیز معرفی کرد.

لاراول ۴ در سال ۲۰۱۳ با تغییرات ساختاری زیادی عرضه شد. در این نسخه، ساختار آن بطور کامل بازنویسی شد.

پس از نسخه ۴.۳، نسخه ۵  با تغییرات داخلی در دسترس قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۹ نیز نسخه ۷ با معرفی امکانات و ابزارهای جدید ارائه شد. در این نسخه بهینه‌سازی‌های فراوانی برای بهبود عملکرد laravel اعمال شد.

مزایا و کاربرد laravel:

۱-  پشتیبانی از MVC و شی گرایی :

اولین و بهترین مزیت استفاده از فریم‌ورک لاراول، این است که ازالگوی معماری MVC پیروی می‌کند و دارای Syntax زیبایی است که آن را در گروه فریم‌ورک‌های شی‌گرا قرار می‌دهد.

۲- احراز هویت و اعطای مجوز:

لاراول از یک پیکربندی پیش‌فرض برای پشتیبانی از  احراز هویت و اعطای مجوز استفاده می‌کند. با استفاده از ابزارArtisan، به راحتی می‌توانید اپلیکیشن خود را با احراز هویت، امن کنید.

۳- سیستم پکیج :

سیستم پکیج، با نرم‌افزارها و کتابخانه‌ها سرو کار دارد، و به اپلیکیشن این قابلیت را می‌دهد تا پروسه را بصورت خودکار انجام دهد. لاراول از یک composer به عنوان یک واسط مدیریتی استفاده می‌کند، این واسط تمامی ‌اطلاعات مورد نیاز برای پکیج را مدیریت می‌کند. استفاده از پکیج‌ها یک روش بسیار عالی برای افزایش سرعت توسعه است. Laravel Debug و Laravel IDE Helper  از بهترین پکیج‌های لاراول هستند.

۴- پشتیبانی از سیستم فایل چندگانه :

لاراول، علاوه بر ذخیره‌سازی در سیستم لوکال، بطور پیش فرض از سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Amazon S3 و Rack Space نیز پشتیبانی می‌کند. جابه‌جایی بین گزینه‌های مختلف ذخیره‌سازی، در لاراول به راحتی صورت می‌گیرد. هر فردی برای ذخیره فایل‌ها، می‌تواند بصورت توزیع شده، از تمامی این سه سیستم در یک اپلیکیشن استفاده کند.

۵- کاربرد کنسول Artisan :

لاراول دارای محیط خط فرمان اختصاصی است که با نام Artisan شناخته می‌شود. کاربردهای رایج Artisan شامل انتشار پکیج‌ها، مدیریت انتقال دیتابیس‌ها و ایجاد کدهای boilerplate برای کنترلر‌های جدید است. با این امکانات دیگر نیازی نیست برنامه‌نویسان به ایجاد کدهای ساختاری بپردازند.

۶- ORM در زبان لاراول:

در لاراوال، در مقایسه با دیگر فریم ورک‌ها، بصورت پیش‌فرض از بهترین نوع ORM (نگاشت رابطه به شی) استفاده می‌شود. این ORM به شما اجازه می‌دهد تا با دیتایس به راحتی تعامل داشته باشید.

۷- استفاده از موتور قالب Blade :

لاراول بطور پیش‌فرض، دارای موتور قالب با نام Blade است. موتور Blade یک یا چند قالب را با یک مدل داده ترکیب می‌کند تا نتایج را ایجاد کند.

۸- امکان زمان بندی وظایف:

امکان تعریف زمان‌بندی، همراه با معرفی خط فرمان Artisan، در لاراول ۵ معرفی شد. این قابلیت به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا زمان بندی‌های مختلفی برای اجرای وظایف مورد نظر تعریف کنند. این زمان‌بندی بر مبنای Cron کار می‌کند.

۹- گزارشات و اطلاع رسانی:

لاراول، دارای نوعی از اطلاع‌رسانی است که در اپلیکیشن‌های تحت وب مدرن، برای نمایش اطلاعات بصورت زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم اطلاع‌رسانی، به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات را بین سرور و سرویس گیرنده به اشتراک بگذارید و بتوانید از اپلیکیشن، خروجی زنده بگیرید.

۱۰- پشتیبانی از پایگاه داده‌های مختلف:

لاراول از ۴ پایگاه‌های داده MySQL ،SQLServer ، PostgreSQL و SQLLite پشتیبانی می‌کند که با توجه به گستردگی و همه‌گیری این پایگاه داده‌ها، تقریبا پاسخگوی تمامی نیازهای کاربر در این زمینه می‌باشد.

۱۱- اعتبار سنجی با Validation:

با توجه به اینکه نوشتن دستی همه کدهای اعتبارسنجی (Validation) گاهی دشوار و خسته کننده است فریم ورک لاراول این مشکل را حل کرده است. لاراول دارای یک سیستم اعتبار‌سنجی قوی می‌باشد که عملکرد آن به این صورت است که با مشخص کردن هر فیلد از فرم, نوع و کارکرد اعتبارسنجی مورد نظر قوانین مربوط به آن تبیین خواهد شد و بعد از آن همه اعتبارسنجی‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

۱۲- قابلیت Sync شدن با ایمیل‌ها:

با توجه به همه گیری استفاده از ایمیل و گستردگی سرویس‌های ارائه شده بر روی آن، فریم ورک لاراول نیز قابلیت استفاده آسان از این سرویس ها را دارا بوده و دارای امکانات گسترده‌ای جهت همسان‌سازی راحت با سرویس های ایمیل است. امکاناتی از قبیل پشتیبانی از توابع,SMTP, PHP mail, SendMail SparkPost و همچنین امکان ارسال ایمیل از طریق slack یا sms از دیگر مزایای آن است.

۱۳- نصب و سفارشی سازی بسیار آسان:

با توجه به این نکته که اکثر فریمورک‌ها دارای مراحل نصب و فعال‌سازی پیچیده‌ای می‌باشند، لاراول جزو معدود فریم ورک‌هایی است که علاوه بر کارایی بسیار بالا، مراحل نصب آن نیز بسیار ساده بوده و نیاز به دانش تخصصی در این زمینه ندارد.

۱۴- کاهش حجم کد نویسی:

لاروال به نسبت دیگر فریم ورک ها دارای حجم کدنویسی بسیار کمتری می‌باشد که این مورد به دلیل قابلیت خارق‌العاده ذخیره سازی هر کدام از Query های مورد نیاز کدنویسی در مدل های جداگانه است که امکان استفاده مجدد از آن ها را در هر زمان به آسانترین شکل ممکن فراهم می سازد.

 

۱۵- سیستم امنیتی بسیار بالا:

از مزایای بسیار مهم این فریمورک استفاده از سیستم های امنیتی پیشرفته به منظور جلوگیری از حمله های نفوذ و درخواست‌های تقلبی است. لاراول به دلیل استفاده از CSRF Token از تمامی حملات XSS و CSRF جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد امنیتی و راحتی کد نویسی می‌شود.

۱۶- رابط کاربری واکنش گرا :

رابط واکنش گرا امکان جدیدی است که در نسخه ۵.۵ اضافه شده است.