وب اسکرپینگ چیست؟

وب اسکرپینگ چیست؟

به طور ساده وب اسکرپینگ به استخراج داده ها از یک وب سایت توسط ربات گفته میشود که پس از استخراج داده های مرتبط جمع آوری و به فرمت دیگری ذخیره می شوند. برخی از کاربران اطلاعات جمع آوری شده را در یک صفحه excel یا یک پایگاه داده قرار می دهند.

web scraping همیشه کار ساده ای نیست. توانایی استخراج داده های یک وب سایت به شدت به شکل محتوای آن وب سایت بستگی دارد. اگر صفحات، تصاویر یا فرمت های رندر شده جاوا اسکریپت در سایت وجود داشته باشد، دریافت داده ها از آنها پیچیده تر خواهد بود. چالش دیگر این است که وب سایت ها اغلب به روز می شوند و کد شما خراب می شود.

ربات های خزشگر وب که scraper نیز نامیده میشوند، لیستی از url ها را گرفته و کدهای html آن را بارگیری میکنند. اگر از اسکراپر پیشرفته‌ تری استفاده بنویسید، کل وب‌سایت شامل CSS و جاوا اسکریپت را میتوانید دریافت کنید.

 

 

روش های وب اسکرپینگ

وب اسکرپینگ به دو صورت زیر انجام می‌شود:

1-وب اسکرپینگ دستی

زمانی که اطلاعات یک وب‌سایت را Copy & Paste می‌کنیم، در حال وب اسکرپینگ به صورت دستی هستیم.

معایب وب اسکرپینگ دستی چیست؟

وب اسکرپینگ دستی، 2 مشکل اساسی دارد:

  • بسیار طولانی و خسته‌کننده است.
  • در همه موارد کاربرد ندارد.

2-وب اسکرپینگ خودکار

زمانی که فرایند وب اسکرپینگ را از طریق وب اسکرپرها انجام می‌دهیم، در حال وب اسکرپینگ خودکار هستیم.

مزیت های وب اسکرپینگ خودکار (با وب اسکرپرها) چیست؟

  • سرعت بسیار بالایی دارد.
  • مقرون به‌صرفه بوده و در اکثر موارد رایگان است.
  • در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.
  • به داده‌های مرتب و ساختاریافته دست پیدا می‌کنیم.

 

 

کاربردهای وب اسکرپینگ

در ادامه این مقاله، با 7 مورد از رایج‌ترین کاربردهای وب اسکرپینگ، آشنا می‌شویم.

 

1-نظارت بر رقبا (Competitor Monitoring)

نظارت بر رقبا، به ما کمک می‌کند تا از استراتژی‌های رقبا باخبر باشیم و به داده‌های به روز از آن‌ها دست پیدا کنیم. دستیابی به اطلاعات جدید از طریق وب اسکرپینگ، به ما کمک می‌کند نسبت به موارد زیر بینش پیدا کنیم:

  • قیمت‌گذاری رقبا
  • روش تبلیغات آن‌ها
  • استراتژی شبکه‌های اجتماعی آن‌ها
  • و…

 

2-بررسی نظرات و تمایلات افراد در شبکه های اجتماعی (Sentiment Analysis)

ما از طریق وب اسکرپینگ می‌توانیم نظرات کاربران را در شبکه ‌های اجتماعی جمع‌آوری کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل ‌کنیم. اینگونه نظراتشان را در مورد یک موضوع خاص بهتر درک می‌کنیم؛ مثلا در مورد یک شخص، محصول، برند یا شرکت.

  • تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری (Investment Decision Making)
  • نظارت بر محصولات (Product Monitoring)
  • نظارت بر شرکت و برند (Brand and Company Monitoring)
  • توسعه محصول (Product Development)
  • سیاست و مبارزات (Politics and Campaigns)

3-تحقیق بازار (Market Research)

تحقیق بازار بسیار مهم است و باید با دقیق‌ترین اطلاعات موجود انجام شود. وب اسکرپینگ می‌تواند در موارد زیر به ما کمک کند:

تجزیه و تحلیل روند بازار (Market Trend Analysis)

دستیابی به قیمت بازار (Market Pricing)

تحقیق و توسعه (R&D/ Research & Development)

نظارت بر رقبا (Competitor Monitoring)

ورود با اطمینان و اعتماد به یک صنعت (Optimizing Point of Entry)

4-نظارت بر اخبار (News & Content Monitoring)

وب اسکرپینگ امکان استخراج اخبار، اعلامیه‌ها و دیگر اطلاعات مربوطه، از منابع رسمی و غیر رسمی، را در اختیار ما قرار می‌دهد. از آنجایی که ممکن نیست اطلاعات مورد نظر را در همه منابع بخوانیم، وب اسکرپینگ در این زمینه به ما کمک زیادی می‌کند.

  • تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری (Investment Decision Making)
  • تجزیه و تحلیل عقاید عمومی آنلاین (Online Public Sentiment Analysis)
  • مبارزات سیاسی (Political Campaigns)

 5-یادگیری ماشین (Machine Learning)

کیفیت مدل‌های یادگیری ماشین، بستگی به کیفیت داده‌های تمرینی استفاده‌شده دارد؛ بنابراین زمانی که داده‌ها به آسانی در دسترس نیست، می توانیم از وب اسکرپینگ استفاده کنیم؛ تا اطلاعات را برای ما از وب‌سایت‌های مختلف، جمع‌آوری کند.

  • آموزش یادگیری ماشین
  • تست مدل‌های یادگیری ماشین
  • ارائه تعدادی از باکیفیت‌ترین داده‌ها برای طبقه‌بندی و آموزش الگوریتم‌های پیش‌بینی

6-بررسی سئو (SEO Monitoring)

ابزارهای کنترل SEO مثل SEMRush، Ahrefs، moz  و… از وب اسکرپرها برای اسکرپ کردن گوگل و دیگر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند؛ تا ببینند کدام صفحات با کدام کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اند. این داده‌ها به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مشخص کنند که رتبه‌گرفتن در کلمه کلیدی ارایه‌شده، چه‌قدر سخت است.

7-مقایسه قیمت‌ها (Price Monitoring)

وب‌سایت‌هایی مانند alibaba.ir ،flightio.com و mrbilit.com از وب اسکرپرها (همراه با APIها) برای مقایسه قیمت انواع بلیط‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین، با استفاده از وب اسکرپینگ،نیازی به مقایسه ۲۰ وب‌سایت مختلف برای پیدا کردن بهترین بلیط نداریم.

 

ساختار وب اسکرپینگ

ساختار Web Scraping به گونه ای طراحی شده است که از طریق پایگاه داده های سطح وب می توان اطلاعات را استخراج کرد.

Web Scraping دارای ابزارهای مختلفی می باشد که هر کدام از این ابزارهای از تعداد ربات استفاده می کنند و هر کدام از این ربات ها کاری را انجام می دهند که به عنوان مثال به شرح زیر می باشد:

  • شناسایی HTML منحصر به فرد یک سایت
  • استخراج و تبدیل محتوا
  • ذخیره اطلاعات استخراج شده
  • استخراج داده ها از طریق API ها

 

مفهوم Web Scraping به بیان ساده

وب اسکرپینگ فرایند است که با استفاده از ابزار یا کتابخانه های خاص زبان های برنامه نویسی، کاربر می تواند یک صفحه وب را باز کند و بخواند و به سپس به تگ ها HTML درون آن صفحه و همچنین مقادیر و محتوای مربوط به هر تگ دسترسی پیدا کند پس همان طور که قبلا اشاره شد Web Scraping یک روش برای استخراج داده های وب می باشد که در منابع مختلف نام های معادلی برای این واژه وجود دارد که عبارتند از:

Web Data Extractors

Data Harvesters

Crawling Tools

Content Mining Tools

 لذا Web Scraping روشی می باشد که ابتدا محتوای یک URL حاوی tag های اچ تی ام ال خوانده می شود و سپس طبق نیاز محتوای آن tag نیز دسترسی پیدا کرد.

فرایند وب اسکرپینگ در 3 گام ساده :

بدون استثنا، هر عمل وب اسکرپینگ، فرایند زیر را به دنبال خواهد داشت:

1-درخواست محتویات یک وب‌سایت

وب اسکرپر، درخواست دریافت اطلاعات را، به وب‌سایت مقصد ارسال می‌کند. این کار از طریق یک یا چند URL انجام می‌شود. سپس، این اطلاعات معمولا در قالب HTML به وب اسکرپر برگردانده می‌شود.

2-استخراج اطلاعات مورد نظر

وب اسکرپر، داده‌هایی را که از فایل HTML می‌خواهیم، استخراج می‌کند.

3-ذخیره داده های استخراج شده

در مرحله آخر، وب اسکرپر، داده‌ها را در فرمت‌هایی مانند CSV، JSON یا در یک پایگاه ‌داده ذخیره می‌کند.

 

 

تفاوت وب کراولینگ و وب اسکرپینگ چیست؟

افراد معمولا از نام این دو تکنیک به جای یکدیگر استفاده میکنند اما تفاوت مهمی بین وب کراولینگ و وب اسکرپینگ وجود دارد.

web scraping به استخراج داده ها از یک یا چند وبسایت گفته میشود در حالی که web crawling به پیمایش بین لینک ها و کشف صفحات جدید گفته میشود.

معمولاً در پروژه های استخراج داده های وب، باید scraper و crawler را با هم ترکیب کنید. بنابراین ابتدا با crawler در URL ها پیمایش کرده و فایل های آن را دانلود کرده و سپس با scraper داده ها را از آن فایل ها استخراج میکنید. دقت کنید که crawler ها به هیچ وجه وظیفه استخراج اطلاعات از صفحات وب را ندارند و فقط مسئول پیمایش بین لینک ها هستند. استخراج اطلاعات فقط وظیفه scraper ها است.

اگر بخواهیم عمیق تر بررسی کنیم تفاوت بزرگ دیگری بین scraper و crawler وجود دارد.

در وب اسکرپینگ، همه چیز به داده ها مربوط می شود. در وب اسکرپینگ معمولاً وب سایت های هدف را می شناسید، ممکن است URL صفحه خاصی را ندانید، اما حداقل دامنه را می شناسید

در وب کراولینگ، احتمالاً URL و دامنه را نمی شناسید. و این دلیلی است که شما بین لینک ها پیمایش میکنید: می خواهید URL ها را پیدا کنید تا بتوانید بعداً با آنها کاری انجام دهید.