چگونه سئوکار شویم؟

چگونه سئوکار شویم؟

صنعت بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ روز به روز بیشتر رشد می‌کنند و مشاغلی که در این صنعت معرفی می‌شوند، در میان مشاغلی هستند که در آینده نیاز به آنها بیشتر خواهد شد. همه ما این را می‌دانیم که خرید آنلاین و همچنین خدمات آنلاین جزئی از روزمره ما شده‌اند و وب‌سایت‌ها برای اینکه از رقبای خود در این حوزه عقب نیفتند، به دنبال سئوکار حرفه‌ای می‌گردند تا بتوانند به خوبی وب‌سایت‌های خود را در میان رقبا برجسته کنند.

منظور از سئو (SEO) چیست؟

به بیانی ساده، بهینه سازی موتورهای جستجو که به آن سئو نیز گفته می‌شود، مجموعه اقداماتی است که به افزایش ترافیک ارگانیک یک وبسایت منجر می‌شود. با به کارگیری صحیح این علم، می‌توان کاربران بیشتری را به سمت سایت هدایت کرد و از این طریق کسب و کار یا برند مورد نظر را معرفی نمود. در واقع سئو به دیده شدن بیشتر سایت کمک می‌کند. زمانی که وب‌سایت مورد نظرتان در لیست نتایج جستجو در صفحات نخست جا بگیرد، می‌توانید مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود دعوت کنید و در نهایت درآمد بیشتری نصیبتان خواهد شد.

هدف اکثر کسب و کارها و مدیران وب از سئو سایتشان این است که بتوانند به واسطه کلمات کلیدی مشخص شده، در صفحات نخست موتورهای جستجو از جمله گوگل قرار بگیرند. جستجو کاربر، رسیدن به سایت شما از طریق کلمه کلیدی وارد شده و کلیک بر روی وبسایتتان، دقیقا همان هدفی است که تمام صاحبین سایت‌ها به دنبال آن هستند. به همین دلیل است که امروزه جایگاه سئوکاران و شغل سئو مورد توجه قرار گرفته است.

سئوکار کیست؟

سئوکار فردی است که نحوه عملکرد موتورهای جستجو را درک میکند و میداند با چه روش هایی ترافیک طبیعی را به طور مداوم برای سایت افزایش دهد. تمام افرادی که به بالا بردن رتبه سایت در موتور جستجو علاقه دارند میتوانند با مطالعه و تمرین و تکرار تبدیل به یک سئوکار بشوند. البته در نظر بگیرید که هر شغلی حداقل های خود را دارد و سئو کارحرفه ای شدن هم نیاز به حداقل دانش دارد افرادی که شخصیت آنالیزور دارند و به کامپیوتر علاقمند هستند برای این کار مناسب ترند.

وظایف یک کارشناس سئو چیست؟

رفع مشکلات مختلف در بخش‌های مختلف سئو سایت

برخی مواقع کارفرما در گذشته با اطلاعات اندک و دست و پا شکسته‌ای که از سئو دارد، سعی در بهینه سازی سایت خود دارد. از آنجایی که عمده این افراد دانش و تخصص کافی برای انجام این کار را ندارند، مسلما نمی‌توانند نتیجه مناسبی کسب کنند.

اولین کار شما هنگام شروع به فعالیت در یک پروژه سئو سایت، حل مشکلات سئو آن در بخش‌های مختلف سئو نظیر سئو داخلی، تکنیکال و خارجی خواهد بود. در برخی مواقع، مشکلات فنی مانع از خزش ربات‌های گوگل در سایت می‌شوند و آن را از مزایای دریافت رتبه‌های بالا در نتایج محروم می‌کند. حتی برخی مواقع ممکن است کارفرما تعداد زیادی بک لینک بی ارزش از سایت‌های دیگر دریافت کرده باشد که به اعتبار سایت صدمه بزند.

تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی را می‌توان مهمترین اقدام سئوکار برای سئو سایت دانست. سئوکار باید با استفاده از ابزارهای مختلف، عباراتی که کاربران در اینترنت جستجو می‌کنند را پیدا و صفحات مختلف را روی آن سئو کند. در صورتی که فرد سئوکار به درستی کار Keyword Research انجام دهد، در آینده در هزینه‌های کارفرما کاهش محسوسی مشاهده می‌شود.

این کار را می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف رایگان و اشتراکی انجام دهید. دو ابزار گوگل ترند و Keyword tool، از پراستفاده‌ترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی هستند. همچنین ابزار keyword Planner نیز می‌تواند به طور نسبی (چندان دقیق نیست)، تعداد جستجوی کلمات کلیدی مختلف را در طول یک ماه نمایش دهد.

سئو خارجی

سئو خارجی یا off Page یکی از بخش‌های سه گانه سئو است. برای طی کردن مسیر چگونه متخصص سئو شویم، باید سئو خارجی را فرا بگیرید و در پروژه‌های خود از آن استفاده کنید. در واقع بعد از شروع تولید محتوا در سایت و گذشت مدت کوتاهی، بهتر است سئو خارجی را آغاز کنید.

خرید بک لینک (ریپورتاژ آگهی پیشنهاد می‌شود)، سوشال سیگنال (Social Signal)، برندسازی و… از فاکتورهای مهم off Page SEO هستند. در صورت استفاده درست و خرید بک لینک‌های معتبر و با ارزش، سایت شما افزایش رتبه زیادی را تجربه خواهد کرد؛ اما در صورت استفاده غیردرست و غیراصولی، ممکن است سایت شما توسط الگوریتم‌های گوگل به عنوان سایت متقلب شناسایی و از نتایج حذف شوند.

تولید محتوا

برای اینکه بدانیم چگونه سئو کار شویم، باید تولید محتوای اصولی و کاربرپسند را بلد باشیم. تولید محتوای سایت به عنوان مهمترین اقدام برای سئو سایت شناخته می‌شود. در واقع بخش عظیمی از قدرت سئو هر سایتی، به محتواهای موجود در آن مربوط است. هرچه محتوای موجود در سایت باکیفیت‌تر و بیشتر مورد پسند کاربر قرار بگیرد، گوگل نیز آن را مفید دانسته و آن را در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دهد.

چگونه سئوکار سایت شویم؟

1.درک عملکرد موتورهای جستجو

سئوکاران باید درک مناسبی از نحوه کار موتورهای جستجو یا Search Engine داشته باشند.

کاربران عادی تنها به جستجوی سوالات خود در موتورهای جستجو مثل بینگ، گوگل و احیانا دیگر موتورها نیاز دارند؛ در صورتی که یک کارشناس سئو باید عملکرد و نحوه کار موتور جستجو را درک کند. برای اینکه بدانیم چگونه یک سئو کار شویم، باید سه مورد زیر را در مورد موتورهای جستجو فرا بگیریم:

خزش یا Crawl : هرزمان محتوای جدیدی در سایتتان آپلود می‌کنید، ربات‌های گوگل که به ربات‌های خزنده مشهور هستند، سایت شما را بررسی می‌کنند و پس از خواندن مطالب و محتواها، آنها را در دیتابیس خود ذخیره می‌کنند.

ایندکس (Index) صفحات: بعد از ذخیره سایت‌ها در دیتابیس، ربات‌ها آنها را بر اساس محتوا و کلمه کلیدی‌شان طبقه بندی و Index می‌کنند. پس از این کار، صفحات سایت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

رتبه صفحات یا Rank: قبل از ایندکس شدن صفحات در گوگل، ربات‌ها محتوای آن را بررسی می‌کنند تا از موضوع اصلی و کلمه کلیدی اصلی آن اطلاع پیدا کنند. این کار برای رتبه بندی صفحات در نتایج بسیار قابل اهمیت هستند. برای این کار، الگوریتم‌های پرتعدادی وجود دارند که در عرض نیم ثانیه (و حتی کمتر)، مرتبط‌ترین نتایج را بسته به عبارتی که کاربر جستجو کرده، نمایش می‌دهند.

2.بروز بودن و اطلاع از تغییرات فرآیندهای سئو

دنیای تکنولوژی مدام در حال پیشرفت و تغییر است. هر روزه فناوری‌های جدیدی متولد شده که اقدام به ارائه خدمات بهتر به کاربران مختلف می‌کنند. گوگل نیز تماما به کابران خود وابسته است و برای رضایت آنها از جستجوها، الگوریتم‌های خود را به صورت مداوم به روز می‌کند.

3.مهارت‌های نرم یا Soft Skill

نه تنها سئوکارها، بلکه تمام افرادی که به نوعی با کارفرماهای مختلف در ارتباط هستند، باید مهارت‌های نرم را یاد بگیرند. زمان‌بندی برای انجام پروژه‌ها، مدیریت پروژه‌های در حال انجام، ایجاد ارتباط صحیح با کارفرما و… از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز فریلنسرها هستند.

4.تحلیل سایت‌های رقیب

برای اینکه بدانیم چگونه یک سئو کار شویم و در این مسیر موفق ظاهر شویم، باید آنالیز رقبا و روش‌های تحلیل آنها را هم یاد بگیریم. ممکن است رقبای شما، تغییرات اساسی در عملکرد خود ایجاد کنند که مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند. شما نیز باید به صورت مداوم آنها را بررسی کنید و نسبت به تحرکات آنها، هوشیار باشید.

جالب است بدانید ابزارهای مختلفی برای بررسی رقبا وجود دارد. از تحلیل بک لینگ‌های دریافتی آنها گرفته تا تحلیل سئو داخلی سایت؛ همگی امکان پذیر هستند. نکته مهم این است که تحلیل رقبا در سئو، یک فعالیت تخصصی و حرفه‌ای است و بهتر است آن را به صورت عملی و کارآموزش فرا بگیرید.

5.مهارت‌های تخصصی مورد نیاز

به عنوان یک کارشناس سئو، شما باید برخی از مهارت‌های تخصصی این حوزه را فرا بگیرید.

سئو داخلی: این بخش شامل مواردی مثل محتواهای سایت و لینک سازی بین آنها و صفحات مهم، از اصلی‌ترین بخش‌های سئو داخلی یا On Page SEO هستند.

سئو تکنیکال: این مورد نکات و تکنیک‌های فنی SEO را شامل می‌شود. ساخت نقشه سایت، استفاده از کدهای اسکیما، افزایش سرعت سایت و بهینه سازی کدهای صفحات، از مهمترین موارد در Technical SEO هستند.

سئو خارجی: این مورد را در بالا نیز معرفی کردیم. در واقع هرکدام از موارد و اقدامات سئو که خارج از وبسایت انجام شوند را Off Page SEO می‌گوییم که مهمترین آنها، بک لینک‌ها هستند.

ساختار صفحات وب و زبان HTML: برای اینکه بتوانید کدهای صفحات را بهینه کنید، باید به زبان‌های HTML و CSS و در صورت امکان Java Script تسلط پیدا کنید.

تسلط بر ابزارهایی مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس: تسلط به این دو ابزار پرکاربرد گوگل، ضروری نیست؛ اما می‌تواند به شما در تحقق هدفتان که افزایش رتبه و اعتبار سایت است، کمک زیادی کند. با استفاده از این دو، می‌توانید به تحلیل سایت خود پرداخته و حتی مشکلات آن را برطرف کنید.

تسلط بر وردپرس یا دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا: اکثر سایت‌های که در سطح اینترنت (خصوصا وب فارسی) وجود دارند، با استفاده از Wordprres ساخته شده‌اند. بنابراین به عنوان یک سئوکار باید تسلط کافی بر آن داشته باشید تا بتوانید تنظیمات و تغییرات سئوپسند را در آنها اعمال کنید.

6.تدوین استراتژی درست برای سئو

هر گونه تفکر و ایده‌ای که در راستای افزایش قدرت سئو سایت مورد استفاده قرار بگیرد، استراتژی سئو نام دارد. استراتژی سئو یک سئوکار با یک سئوکار دیگر ممکن است متفاوت باشد؛ برای مثال، ممکن است شما استراتژی سئو سایتتان را روی خرید بک لینگ و سئو خارجی بچینید و شخص دیگری، استراتژی تولید محتوای مداوم و کمپین‌های تبلیغاتی را مورد استفاده قرار دهد.

استراتژی سئو در فاکتورهای مهمی مثل نوع خدمات سایت، کاربری و همچنین بودجه کارفرما متفاوت هستند. نظر سئوکاران مختلف نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

7.شناخت الگوریتم‌های مهم گوگل در رتبه بندی سایت‌ها

گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها از الگوریتم‌های پرتعدادی استفاده می‌کند. یک کارشناس سئو حرفه‌ای باید الگوریتم‌های مهم را بشناسد و بداند چگونه نظر مثبت الگوریتم‌ها را به سایت جلب کند. هرکدام از این الگوریتم‌ها، هدف خاصی دارند و می‌توانند در صورتی که سعی در دور زدن آنها داشته باشید، شما را به قعر نتایج پرتاب کنند.

آیا سئو شغل پر درآمدی است؟

سئو کار سایت یکی از شغل های جدیدی است که این روزها طرفداران زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی و ورود اکثر کسب و کارها در دنیای اینترنت، استخدام سئو کار، خیلی بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده است. همچنین این شیوه کسب و کار، روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده و طبیعتا نیاز به یک سئو کار حرفه ای نیز بیشتر خواهد شد. پس می توان نتیجه گرفت شغل سئو کار، یک شغل پر تقاضا با آینده روشن است.

اما نکته ای که باید حتما در نظر داشته باشید این است که سئو به صورت مداوم در حال تغییر است؛ بنابراین فردی می تواند دراین شغل موفق بوده و یک سئو کار خوب تبدیل شود که اطلاعاتش را بروز کرده و به بهترین نحو از آنها استفاده کند.

حرف آخر:

روی آوردن تمامی کسب و کارها به اینترنت و دنیای وب باعث شده که صاحبین این مشاغل به منظور رشد برند خود، به متخصصین سئو نیاز پیدا کنند. این عامل سبب گرم شدن بازار کار سئو شده و افراد زیادی تمایل به فعالیت در این حوزه پیدا کرده‌اند. در این مقاله به سوال (چگونه سئو کار بشم؟) پاسخ داده‌ایم. با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات مفیدی درمورد این شغل بدست آورید ،امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.