همانطور که میدانید در تجارتهای انلاین ویترین فروشگاه همان طراحی ظاهری سایت است و کالاهای درون فروشگاه محتوای داخلی وب سایت هستند که کاربران آنها را ابتدا مشاهده سپس خریداری میکنند. زمانی که شما از جلوی مغازهای رد میشوید چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد نحوه چیدمان ویترین مغازه است. بنابراین همانقدر که ویترین مغازه مهم است ظاهر سایت شما نیز به عنوان ویترین خدمات شما در فضای مجازی جائز اهمیت است چرا که اولین چیزی که کاربر قبل از محصولات شما میبیند ظاهر سایت است. در فضای مجازی و اینترنت زمانی که مخاطب وارد سایت میشود، در درجه نخست این ظاهر سایت است که سبب میشود حس شادابی را در کاربر زنده شود و این حس او را ملزم میکند تا قسمتهای دیگر سایت را نیز ببیند.
شما حتی اگر بهترین وبسایت را نیز طراحی کرده باشید، به احتمال زیاد بعد از مدتی به بازدیزاین آن نیاز خواهید داشت. بنابراین بهتر آن است که در همان ابتدا یک یا چند متخصص حرفهای در کنار خود داشته باشید تا وبسایت شما را به لحاظ فنی بروزرسانی کنند. بنابراین اکثر قریب به اتفاق کسبوکارهای آنلاین مختلف بعد از مدتی به باطراحی سایت نیاز خواهند داشت.
چنانچه بازطراحی سایت به درستی صورت گیرد، میتواند نتایج ملموسی برای شما داشته باشد .
باز طراحی سایت در واقع تکنیکی است که می تواند برای وب سایت هایی که نتوانسته اند برای کسب و کار خود مشتری ایجاد کنند، بسیار کارامد باشد.
در واقع ریدیزاین سایت اصولی، می تواند بیزینس شما رو متحول کند و میزان درآمد و سود شما را افزایش دهد.
بگذارید با یک مثال از اهمیت باز طراحی سایت بیش تر به شما بگیم.
به عنوان مثال شما فروشگاه های زیادی را در محل زندگی خود دیده اید.
اگر این فروشگاه احساس کنند که نتوانسته اند نظر مشتری ها را به سمت خود جلب کنند.
تصمیم می گیرند تا با عوض کردن دکور فروشگاه یا تغییر در کالا هایی که عرضه می کنند.
باردیگر مشتری ها را به سمت خود بکشانند. در واقع این یک تکنیک بیزینسی است که با کمک آن می توان نظر مشتری ها را نسبت به کسب و کار خود عوض کنیم و ظاهری زیبا تر از کسب و کارمان به مشتری نمایش دهیم.
دقیقا در فضای مجازی و وب سایت ها هم به همین صورت است. در واقع ممکن است یک وب سایت مدت زیادی مشغول به فعالیت باشد. اما به دلایل مختلف نتواند مشتری ها را به سمت خود بکشاند.
در اینگونه موارد، صاحب وب سایت یا باید تصمیم بگیرد که وب سایت خود را جمع کند. یا اینکه وب سایت خود را دوباره ریدیزاین کند.
چگونه متوجه شویم که وب سایت ما به بازطراحی سایت نیاز دارد؟
برای اینکه متوجه شوید وب سایت شما به ریدیزاین سایت یا طراحی مجدد نیاز دارد. باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
۱- آیا وب سایت شما از نظر ظاهری منسوخ شده؟
۲- آیا ترافیک وب سایت شما و یا فروش خدمات و محصولات کسب و کار شما کاهش پیدا کرده است؟
۳- آیا تا به حال از مشتریان خود شکایتی را در زمینه تجربه کاربری و مسائل مربوط به طراحی سایت داشته اید؟
اگر شما به تمامی سوالات یا تنها یکی از سوالات بالا جواب مثبت داده باشید!
به این مفهوم است که وب سایت شما نیاز به ریدیزاین دارد.
پس از اینکه شما احساس کردید که باید سایت خود را باز طراحی کنید. ممکن است از خودتان بپرسید که از چه طریقی باید سایت خود را باز طراحی کنید؟
باید به شما بگوییم که برای پاسخ به این سوال شما باید در ابتدا با اصول باز طراحی سایت آشنا بشوید.
قبل از اینکه برای باز طراحی وب سایت خود برنامه ریزی کنید. شما باید به این سوال پاسخ دهید که به چه علت قصد دارید تا سایت خود را بازطراحی کنید؟
به طور مثال اهداف شما از باز طراحی سایت می تواند به شکل زیر باشد:
در واقع همانطور که در مثال بالا می بینید، شما باید لیستی همانند لیست بالا را برای وب سایت خود ایجاد کنید و اهداف باز طراحی وب سایتتان را در آن بنویسید.
یکی از نکاتی که در نوشتن این لیست باید حتما رعایت کنید این است که برای هر کدام از اهدافتان الویت آن هدف را هم مشخص کنید.
به عبارتی دیگه سعی کنید اهدافتان را الویت بندی کنید. همچنین سعی کنید تا در این لیست اعداد و آمار را هم به صورت دقیق اضافه کنید.
یک نکته که در این گام از اصول باز طراحی سایت باید به آن توجه کنید:
این است که اگر پس از تهیه لیست اهدافتان از ریدیزاین سایت، هدف شما تنها بهتر کردن نمای وب سایت و یا بهبود اطلاعات موجود در وب سایتتان بود.
شما نیاز ندارید تا یک ریدیزاین کلی بر روی وب سایتتان انجام دهید.
در واقع شما می توانید با استفاده از یک ریدیزاین ساده، سایت خودتون را به ساده ترین شکل دوباره طراحی کنید.
به عنوان مثال می توانید عناصر طراحی وب سایتتان را آپدیت کنید و یا متن محتوای مطالب وب سایتتان را کاربر پسند تر بنویسید.
پس از اینکه شما توانستید برای بازطراحی سایت خود برنامه ریزی کنید.
باید تمامی مستندات وب سایت خود را قبل از بازطراحی بر روی یک کاغذ بنویسید.
مهم نیست که در گذشته تا چه اندازه وب سایت شما توانسته موفق عمل کند.
نوشتن این مستندات به شما کمک می کنه تا در بازطراحی وب سایتتان بتوانید موفق تر عمل کنید.
همچنین سعی کنید برای هر کدام از صفحات وب سایتتان به صورت جداگانه اطلاعات را مستند کنید.
این اطلاعات شامل bounce rate، میانگین زمانی که هر کاربر در هر کدام از صفحات شما سپری می کند، ترافیک اول، دوم، سوم و همچنین نرخ تبدیل می شود.
در واقع شما باید بدانید که کدام یک از صفحات وب سایتتان توانسته از دیگر صفحات موفق تر باشد.
به علاوه این اسناد به شما کمک می کند تا در زمان بازطراحی وب سایت بدانید که برای چه مواردی باید زمان بیش تری را سپری کنید.
همچنین شما در این مرحله باید حتما یک Backup از وب سایتتان بگیرید تا در زمان بازطراحی وب سایت اگر به مشکلی برخورد کردید، اطلاعات وب سایت شما از بین نرود.
پس از اینکه شما توانستید لیستی از عملکرد هر صفحه از وب سایتتان را تهیه کنید.
شما باید در یک لیست و برمبنای لیست عملکرد قبلی خود، پروژه هایی که قصد انجام آن را در ریدیزاین سایت دارید را بنویسید.
به علاوه شما باید علاوه بر نوشتن پروژه های خود، برای هر کدام از پروژه ها زمان مشخصی را تعیین کنید.
همچنین شما باید برای هر کدام از پروژه ها میزان هزینه ای که قصد دارید انجام بدهید را بنویسید.
حال شما می توانید بازطراحی وب سایت خود را آغاز کنید.