UX Writing چیست؟

UX Writing هنر ساخت متن‌هایی است که در رابط محصولات دیجیتال (وب سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه و…) ظاهر می‌شوند.

از نظر متخصصین مربوطه، نویسندگی تجربه کاربری نوعی طراحی محسوب می‌شود. طراحی کلمات و متن‌هایی که کاربر در زمان تعامل با نرم‌افزار یا وب‌سایت، با آن مرتبط است. یو ایکس رایتینگ نیز در بسیاری مسائل به نوعی همان نویسندگی محسوب می‌شود؛ زیرا در این نوع نوشته‌ها نیز دقیقا تمامی اصول نویسندگی مانند شفافیت، انسجام، دقت، بازبینی و توجه به محتوا و نیازهای مخاطب باید رعایت شود. اما ویژگی اصلی و پررنگ نوشته‌های تجربه کاربری، اختصار و کوتاهی آن‌ها است و همین موضوع تفاوت این متون با سایر محتواها را مشخص می‌کند.

نویسندگی تجربه کاربری به معنای خلق واژگان، جملات و میکروکپی‌هایی است که کاربر نرم‌افزار، وب‌سایت و… را در مسیری درست نگه می‌دارد. یک نویسنده تجربه کاربری، علاوه بر تسلط به اصول نویسندگی، مانند: نگارش و ویرایش، سئو، برندینگ، تحقیق و پژوهش و آشنایی با پرسونای برند، باید به خوبی تشخیص دهد که برای هر بخش از نرم‌افزار، سایت و یا هر محصول دیگری چه کلمه‌ای مناسب‌تر است. نویسنده UX حرفه‌ای و کاربلد کسی است که حضور کلمات منتخب او حس نشود و کاربر مجبور نشود برای فهمیدن کلمات یا عبارات، آن‌ها را مجدد بخواند!

با تبدیل شدن محصولات دیجیتالی به بخشی از زندگی روزمره ما، ما به عنوان کاربر به دنبال محصولاتی هستیم که طبیعی‌ترین و روان‌ترین تجربه را در اختیارمان قرار دهند. تغییرات در نحوه تعامل ما با فناوری، منجر به ایجاد رشته جدید UX Writing شده است.

میکروکپی Microcopy چیست؟

گفتیم که نویسنده UX، نوشته‌های موجود در یک محصول دیجیتال را می‌نویسد که شامل متن روی دکمه‌ها، منوها، پیام‌های خطا و موارد دیگر می‌شود. ما این بخش‌های کوچک را میکروکپی می‌نامیم. به معنای کلی‌تر، نویسنده UX وظیفه دارد تا پیام و هدف محصول را به کاربر تحویل دهد. به همین دلیل، این افراد باید درک عمیق و کاملی از کاربر هدف داشته باشند و برای این منظور، تحقیقات UX را انجام دهند.

نویسنده UX کل روز خود را صرف نوشتن میکروکپی نمی‌کند. آن‌ها همچنین به برندسازی و رساندن صدای محصول کمک می‌کنند.

همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که همه تولید کنندگان محتوا در سازمان می‌توانند به راحتی صدای آن‌ها بشنوند و از محصول استفاده کنند. آن‌ها برای این منظور، یک راهنمای سبک محتوا ایجاد می‌کنند. راهنمای سبک محتوا سندی است که اصول و دستورالعمل‌های محتوا و کپی رایتینگ محصولات یک شرکت را تشریح می‌کند.

به تعبیر فلسفی‌تر، نویسنده UX باید برای کاربران خود بجنگد. بنابراین، هر زمان یک طراح، توسعه دهنده یا مدیر، چیزی را پیشنهاد می‌کند که ممکن است برای کاربران واضح نباشد، نویسنده UX باید بایستد و بگوید که چگونه آن ویژگی، کار یا پروژه می‌تواند با وضوح بیشتری ارائه شود.

تفاوت نویسنده تجربه کاربری (UX Writing)وکارشناس تولید محتوا ( Copy Writing )چیست؟

UX رایتینگ و کپی رایتینگ تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. بسیاری از نویسندگان UX، کپی رایترهای پیشین یا فعلی هستند. کپی رایتر به فروش محصول کمک می‌کند، در حالی که نویسنده UX کاری فراتر از این انجام می‌دهد. در UX رایتینگ، هدف ما راهنمایی کاربر به روشی شهودی است.

نویسنده UX باید با ساخت تجربه‌ای که زندگی روزمره کاربر را بهبود می‌بخشد، به کاربران ارزش دهد. در گذشته، یک دفترچه راهنما در کنار محصولات ارائه می‌شد، اما امروزه این امر وظیفه نویسندگان UX است که راهنمایی کاربر را از طریق تجربه دیجیتال و به صورت شهودی انجام دهند. آن‌ها در واقع بین نیازهای کاربر و اهداف شرکت ارتباط برقرار می‌کنند.

ناگفته نماند که استراتژیست‌های محتوا و نویسندگان UX نیز در مسئولیت‌های خود با یکدیگر همپوشانی دارند.

 اهمیت یو ایکس رایتینگ(Ux writing) چیست؟

هر کاربر در زمان استفاده از وب‌سایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزار، به گونه‌ای به جهت‌گیری نیاز دارد. تخصص نویسندگی تجربه کاربری با پر کردن شکافی بین طراحی بصری و قابلیت استفاده میان محصول و مخاطب، سعی بر ایجاد این جهت‌گیری دارد. در اکثر موارد، ممکن است محتوایی که شامل توضیح یا دستورالعمل است برای کاربر وجود نداشته باشد، اما طراحان سایت با استفاده از کلمات، مراحل را به صورت گام به گام شرح دهند. این کلمات به نوعی زیرشاخه UX محسوب می‌شوند.

همان‌گونه که برای توسعه یک محصول، تفکر استراتژیک و رویکرد انتقادی نیاز است، یو ایکس رایتینگ هم از الزامات به حساب می‌آید. پاتریک استنفورد که خود یک نویسنده UX است در این باره می‌گوید: (تیم‌های طراحی امروزه به این درک رسیده‌اند که کلمات هم مانند طراحی بصری قدرتمند و مهم هستند.) بنابراین متون UX باعث می‌شوند که یک برند یا کسب و کار بتواند با زبان کاربرانش با آن‌ها مکالمه کند و درک محصول را برای آنان ساده نماید. از این طریق می‌توان روی احساسات مخاطبین تاثیر گذاشت و یا پاسخ‌های عاطفی از آن‌ها دریافت کرد. به عبارتی دیگر، با رعایت سبک و لحن ویژه برند در یو ایکس رایتینگ قادر خواهید بود پایداری و بقای کسب و کارتان را تضمین کنید.

مهارت‌های موردنیاز یک نویسنده UX Writer چیست؟

همان‌طور که گفته شد، نویسندگی تجربه کاربری از جهات گوناگون به نویسندگی شبیه است. بنابراین کسی که در این حوزه شاغل است و یا قصد فعالیت در این عرصه را دارد، باید با اصول اولیه نویسندگی آشنا باشد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز یک یو ایکس رایتر را معرفی می‌کنیم.

  • مسلط به نگارش و ویرایش
  • دارا بودن دایره واژگان گسترده
  • مسلط به شخصیت و لحن صدای برند و محصول
  • آشنایی کامل با پرسونای کاربران
  • تسلط کافی بر استراتژی محتوا
  • آشنایی با تخصص تجربه کاربری (UX)
  • توانایی کار گروهی و تعامل با تیم تجربه کاربری
  • مهارت در انتقال مفاهیم در کوتاه‌ترین و ساده‌ترین عبارات و جملات
  • توانایی تحقیق و بررسی و درک مخاطب و نیازهای او

 

 6نکته در UX Writing

1- توضیحات اضافی را حذف کنید

هیچ کس از توضیحات طولانی خوشش نمی آید، بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد از توضیحات اضافی خود داری کنید. برای مثال زمانی که می خواهید اعلام کنید محصول جدیدی به سبد خرید اضافه شده است، نیازی نیست حتما نام محصول را در این عبارت بیاورید. و بهترین عبارت می تواند این باشد که : محصول به سبد اضافه شد.

۲- از عبارات مثبت در متن خود استفاده کنید

توجه داشته باشید که همیشه متن مثبت و عبارات مثبت می تواند تاثیر بیشتر روی کاربر شما بگذارد. برای مثال اگر در اپلیکیشن یا وب سایت خود بخش بارگزاری فایل دارید، بهتر است پسوند های مجاز را برای کاربر مشخص کنید تا اینکه وقتی کاربر فایل خود را بارگزاری کرد و با پسوند شما مقایر بود، به وی پیغام خطای “امکان بارگزاری فایل با پسوند … را ندارید.” نمایش دهد.

۳- از کلمات رایج و آشنا استفاده کنید

با گذست چند سال از استفاده اپلیکیشن ها و وب سایت ها، برخی از الفاظ و کلمات برای کاربران شناخته شده و مشخص هستند. این تصور که اگر با تغییر این الفاظ می توانید ایجاد تفاوت با رقبای خود داشته باشید، کاملا تفکر اشتباهی است. اگر برای مثال بجای عبارت فیلتر کردن محصول از عبارت صافی محصول استفاده کنید، کاربران بسیاری دچار سردرگمی می شوند چون یاد گرفته اند که برای جدا سازی محصول یا محصولات دلحواه خود از عبارت فیلتر استفاده کنند.

۴- ارتباط کاربر با خود را بصورت شفاف مشخص کنید

این بخش مربوط می شود که کاربر محور بودن وب سایت یا اپلیکیشن شما. اگر بخواهیم این مورد را بیشتر توضیح دهیم می توانیم به مثال کد کشور، کد شهر و شماره تلفن اشاره کنیم. امروزه برای کاربران جا افتاده است که این سه عدد با خط تیره از هم جدا شوند. این مورد علاوه بر خوانایی شماره تلفن، در زیبا سازی نوشتن متن هم کمک می کند. بنابراین استفاده از عناصر دستوری را در متون خود لحاظ کنید.

۵- از عدد بجای نوشتن حروف عددی استفاده کنید.

زمانی که در عبارت خود  باید عدد بکار ببرید، سعی کنید آنرا به حروف ننویسید. برای مثال “۳ محصول به سبد خرید شما اضافه شد” خیلی از نظر بصری و درک کاربر کارایی بیشتری نسبت به عبارت “سه محصول به سبد خرید شما اضافه شدگ دارد.

۶- عدم استفاده از حروف بزرگ در تمام کلمه

در صورتیکه وب سایت یا اپلیکیشن به زبان انگلیسی دارید، از حروف بزرگ استفاده نکنید. خواندن کلمه و عبارتی که تماما با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده باشد برای کاربر بسیار دشوار است و از این مورد خود داری کنید.

UX Writer  دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

برای آن که بدانید یک نویسنده تجربه کاربری دقیقا چه کاری انجام می‌دهد، در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مواردی که به دست این متخصصین نوشته می‌شود را معرفی کرده‌ایم:

  • منو
  • متن کلیدهای درون محصول (کال تو اکشن)
  • یادداشت‌های راهنما
  • پیام‌های خطاها، تاییدها و اعلان‌ها

همه ما بارها با تک تک این مواردی که در بالا نام برده شد، روبرو شده‌ایم. متخصصین یو ایکس رایتر وظایفشان را در قالب تیم تجربه کاربری انجام می‌دهند و معمولا با طراحان تجربه کاربری، محققین تجربه کاربری، استراتژیست محتوا و برنامه‌نویسان به طور مستقیم همکار هستند و با آن‌ها تعامل دارند.

نویسنده یو ایکس با چه کسانی همکار است؟

  • استراتژیست محتوا
  • طراح UI
  • طراح UX
  • برنامه‌نویسان
  • مدیران محصول

 

 

حرف آخر :

  امروزه تمامی کسب و کارها، طراحان سایت و به طور کلی طراحان تجربه کاربری تلاش می‌کنند تا بیشتری تاثیرگذاری را بر مخاطبین خود داشته باشند و با آن‌ها تعامل خوبی برقرار کنند. همان‌طور که می‌دانید، در دنیای امروز یکی از ابزارهای تاثیرگذار، محتوا است. یکی از انواع محتواهای متنی، یو ایکس رایتینگ می‌باشد که به شما در ایجاد تجربه کاربری بهتر برای وبسایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزارتان کمک می‌کند.