زامارین یا Xamarin یک شرکت نرمافزاری است که در سال ۲۰۱۱ شروع به کارکرد. مایکروسافت اخیراً آن را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد. Xamarin طیف گستردهای از ابزارها را در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد که میتوانند برای توسعه برنامه تلفن همراه چند پلتفرمی استفاده شوند.
درواقع زامارین یک چارچوب برای توسعه یک برنامه تلفن همراه چند پلتفرمی با استفاده از C# است. فریمورک های مختلفی وجود دارد که توسعه اپلیکیشن های چند پلتفرمی را ارائه میدهند. آنها از HTML و جاوا اسکریپت استفاده میکنند. با کمک چارچوب زامارین، میتوانیم برنامههایی مانند توسعه وبسایت یا اپلیکیشن های تلفن همراه با استفاده از کتابخانههای JS توسعه دهیم.
زامارین یک چارچوب متفاوت است زیرا با زبان C# برنامههایی ایجاد میشود که بر روی سه پلت فرم تلفن همراه (اندروید، iOS و ویندوز) کار میکند. از طریق Xamarin، ما یک برنامه تلفن همراه ایجاد میکنیم که ظاهر و احساس آن کاملاً مانند یک اپلیکشن عادی و بومی است. در Xamarin، یک کد C# مینویسیم که به تمام ویژگیهای SDK بومی دسترسی دارد.
برنامه چندسکویی به برنامهنویسی نرمافزارهایی گفته میشود که قابلیت اجرا در چندین پلتفرم را هستند و به 2 دسته تقسیم میشوند:
دسته اول: برنامههایی که برنامهنویس یکبار آنها را مینویسد و کامپایلر خودش برای هر سیستمعامل یک نسخه جداگانه تولید میکند.
دسته دوم: برنامههایی هستند که توسط زبانهای تفسیر شده نوشته میشوند وتوسط مفسرهای موجود در هر پلتفرم قابل اجرا هستند. زبانهای برنامهنویسی مفسر به آن دسته از زبانهایی گفته میشود که برای استفاده نیازمند یک مفسر است مثل html یا js .
در این بخش به مهمترین مزایای زامارین میپردازیم. ویژگیها و نقاط مثبت زامارین بسیار به محبوبیت آن افزوده است.
مهمترین بخش پلت فرم توسعه برنامه توسط زامارین این است که حاوی کد قابلاستفاده مجدد است که ۹۰٪ آن را میتوان برای توسعه برنامهها در پلتفرمهای مختلف بازیافت کرد. کد نویسی بر اساس زبان سی شارپ و کتابخانههای دات نت است. ازآنجاییکه توسعهدهندگان میتوانند از بخش بزرگی از کدهای اصلی Xamarin برای ایجاد برنامه در پلتفرمهای مختلف دوباره استفاده کنند این چارچوب بسیار محبوب شده است.
Xamarin Studio مزیت Native UI، دسترسی به ویژگیهای خاص دستگاه و مهمتر از همه، عملکرد بومی را فراهم میکند. به اشتراکگذاری کد بین پلتفرمهای مختلف کار آسانی است که به ما کمک میکند چرخه عمر توسعه را کوتاه کنیم و برنامههایی با کاربردهای متفاوت را میتوانیم با زامارین بسازیم
جدا از Native UI، قدرتمندترین ویژگی زامارین وجود منطق برنامه مشترک است که آن را به مفیدترین و کاربردیترین ابزار توسعه بین پلتفرمی تبدیل میکند. توسعهدهندگان میتوانند ۷۵ درصد از کد را در سیستمعاملهای مختلف به اشتراک بگذارند. این باعث صرفهجویی در زمان ضبط در برنامهها میشود و شانس کمتری برای باگ وجود دارد.
زامارین همان API ها و کنترلهای UI را که برای ساخت برنامههای iOS، Android و Mac به زبان مخصوص پلتفرم مربوطه استفاده میشوند، متصل میکند. برای توسعه ویندوز، Xamarin با مایکروسافت ویژوال استودیو برنامههای ویندوز فون و ویندوز را ارائه میدهد. کد با استفاده از کتابخانه کلاس قابلحمل (PCL) و معماری برنامه مناسب بین iOS، Android و Windows به اشتراک گذاشته میشود.
زامارین به همکاری و اشتراکگذاری مؤلفه اعتقاد دارد. با زامارین توسعهدهنده یکی از مؤلفههای رایگان یا پولی میزبان را انتخاب میکند که شامل کنترلهای UI، کتابخانههای بین پلتفرمی و خدمات وب شخص ثالث به برنامههایی با تنها چند خط کد میشود. فروشگاه کامپوننت در افزونههای Xamarin Studio و Xamarin’s Visual Studio ساختهشده است.
سی شارپ یکزبان برنامهنویسی ساده، مدرن، همهمنظوره، ایمن و شیءگرا خالص است. ازآنجاییکه شیءگرا است، نسخه مدرن C++ است که به انواع دادههای ساده بهعنوان اشیا اجازه میدهد. ایمنی نوع در سی شارپ به جلوگیری از خطاهای نوع کمک میکند و این به تسریع کار کمک میکند.
همچنین نحو سادهشده آن امکان استفاده از اشارهگرها و هدرها را میدهد و بهصورت کلی سی شارپ یکزبان برنامهنویسی عالی برای توسعه بین پلتفرمی است.
در این بخش به برخی از معایب زامارین میپردازیم، زامارین علاوه برداشتن ویژگیهای خوب دارای یک سری معایب نیز هست.
علیرغم همه واقعیتها که توسعه برنامه موبایل با زامارین با ایجاد یک برنامه واحد برای همه پلتفرمها در زمان صرفهجویی میکند. از سوی دیگر، همچنین شامل پیوند کد و ارجاعات بین محیط سیستمعامل هدف دستگاههای مختلف در حال استفاده است و چارچوبهای Net نشان میدهند که این امر زمان صرف شده در شروع و دانلود برنامهها را افزایش میدهد.
زمان به یکچیز ضروری در توسعه UI در پلتفرم زامارین تبدیل میشود. Xamarin این امکان را برای استفاده مجدد از کد در سراسر هدف پلت فرم دستگاه ارائه میدهد. ایجاد یک نسخه قابلحمل از رابط کاربری اصلی دشوار است. به همین دلیل است که کارشناسان توسعه اپلیکیشن زامارین بخشی از کد نویسی را برای یک پلتفرم مستقل بهطور کامل انجام میدهند که فرآیندی زمانبر است.
با صرف زمان بیشتر، زامارین به دلیل استفاده عمومی از کتابخانههای اصلی Xamarin و عملکرد فروشگاههای برنامه با اندازه فایل برنامه اشتباه، فضای بیشتری را در ذخیره اندازه فایل برنامه میگیرد. حاشیه اندازه در فروشگاه ممکن است از ۳ مگابایت تا ۱۵ مگابایت باشد.
رقیب سرسخت زامارین کیست؟زبانی که با زامارین در حال رقابت است زبان جاواست. این زبان محبوبیت زیادی بین برنامهنویسان برای تولید اپلیکیشنهای موبایلی دارد و میتوان گفت یک رقیب سرسخت برای زامارین به شمار میرود؛ اگرچه قدرتمند بودن زبان جاوا را نمیشود انکار کرد.
در حیطه برنامهنویسی تحت موبایل، برای اندروید از جاوا و چندین ابزار آن استفاده میشود یا برای برنامه نویسی بر روی ios از زبان objective c و ابزارهای آن استفاده میشود و یا برای برنامهنویسی درwindos phone از زبان C# و visual studio استفاده میگردد. اما زامارین این امکان را به شما میدهد که با استفاده از زبان سیشارپ برای هر3 پلتفرم موبایلی که گفته شد تنها با یک محیط و یک زبان مشترک برنامهنویسی کنید.
یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) نقش کلیدی در تسهیل فرآیند توسعه نرمافزار ایفا میکند. دلایل مختلفی برای استفاده از یک IDE وجود دارد، یک IDE وظایف رایج انجامشده توسط توسعهدهندگان مانند اشکالزدایی، ویرایش کد منبع، کنترل نسخه و ساخت فایلهای اجرایی را در یک محیط واحد متحد میکند.
جدای از آن، آنها همچنین میتوانند بهرهوری توسعهدهندگان را با ادغام چندین خط کد در یک برنامه واحد افزایش دهند. در این بخش از مقاله، مقایسهای بین Xamarin.Forms و Android Studio انجام خواهیم داد.
نمونهسازی آسان: نمونهسازی میتواند یک کار وقتگیر برای توسعهدهندگان باشد. با Forms، توسعهدهندگان میتوانند بدون زحمت از برنامههای پیچیده تلفن همراه نمونهسازی کنند.
با Xamarin، توسعهدهندگان میتوانند در مقایسه با سایر فریم ورک ها، بهروزرسانی کنند، تغییرات را در برنامه نسبتاً آسان انجام دهند.
برنامههایی که با Forms توسعهیافتهاند، میتوانند بهطور کامل به عملکردهای سختافزاری دستگاه شما مانند NFC، حسگرها و غیره، درست مانند یک برنامه بومی، دسترسی داشته باشند.
forms به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که به دو روش UI بسازند. توسعهدهندگان میتوانند با کمک زبان نشانهگذاری برنامه توسعهپذیر (XAML) UI بسازند. درعینحال، آنها میتوانند از API پیشفرض ارائهشده توسط Xamarin برای ساخت نماهای UI بهطور کامل با کد منبع استفاده کنند.
با Forms، توسعهدهندگان میتوانند از طرحبندیهای متعدد بهعنوان یک کانتینر برای نماها و همچنین برای سایر کانتینرها استفاده کنند.
با استفاده از این IDE، توسعهدهندگان میتوانند بهطور یکپارچه برای همه دستگاههای اندرویدی مانند تبلتها، تلفنهای همراه، Android Auto و Android TV برنامه بسازند.
ازآنجاییکه اندروید استودیو بهعنوان IDE رسمی برای ساخت برنامههای اندروید در نظر گرفته میشود، توسعهدهندگان میتوانند انتظار پشتیبانی عالی از جامعه را داشته باشند.
Android Studio حتی از GCP (Google Cloud Platform) پشتیبانی میکند.
گوگل ازآنجاییکه با ادغام GitHub داخلی همراه است، Source Control را به فرآیندی بدون دردسر در Android Studio تبدیل کرده است، اما از سیستمهای کنترل منبع دیگر مانند مخازن منبع ابری گوگل نیز پشتیبانی میکند.
از مقایسه بالا، رسیدن به یک نتیجه مناسب برای ما سخت خواهد بود زیرا ما دو پلتفرم شگفتانگیز برای توسعه اپلیکیشن موبایل داریم. بااینحال، ما قویاً توصیه میکنیم زامارین را بهعنوان ابزار اصلی برای توسعه برنامه تلفن همراه خود انتخاب کنید.
در انتخاب زامارین و اندروید استودیو یک نکته مهم وجود دارد، اگر شما مبتدی هستید استفاده از اندروید استودیو به علت وجود جامعه پشتیبانی بیشتر و بهتر توصیه میشود.
اگر با زبان سیشارپ آشنا هستید، فورا وارد دنیای برنامهنویسی زامارین شوید و اپلیکیشنهای موبایلی را با توجه به علاقه خود کد نویسی کنید. چرا که با استفاده از تکنولوژی زامارین و فقط با یادگیری سیشارپ می توانید برای تمامی پلتفرم ها کد بزنید و دیگر نیاز نیستSyntax های متفاوتی یاد بگیرید.