سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست ؟

«سئو تکنیکال یا سئو فنی  » (Technical SEO)  یکی از زیرمجموعه‌های سئو است و به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند. از این عناصر می‌توان به معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه اشاره کرد. ممکن است به این جنبه از سئو توجه بسیار زیادی نشود، اما باید بدانید که سئو تکنیکال بسیار مهم است.

 حتماً می دانید که سئو دارای سه بخش مجزاست که کارکردهای متفاوتی دارند. این سه دسته عبارتند از:

روی سخن ما با دسته سوم است. یعنی سئویی که به اصطلاح به آن تکنیکال می گویند. سئو تکنیکال بر خلاف دو دسته دیگر، کاملاً به مباحث فنی سایت شما ارتباط دارد و نیاز است شما در حین کد نویسی به آن توجه کنید و در نهایت هم خود را برای تعامل با ربات‌های جست و جو گر گوگل، آماده سازید.

سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی چه تفاوتی دارد ؟

بسیاری از متخصصان بهینه‌سازی وب‌سایت، سئو را به سه گروه مختلف تقسیم می‌کنند. این دسته‌ها شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می‌شود. به طور کلی، سئو داخلی به محتوای صفحات، سئو خارجی به اعتبار و محبوبیت صحفات شما از نظر وب‌سایت‌های دیگر و سئو تکنیکال یا فنی به عناصری مانند ساختار وب‌سایت و سرعت بارگذاری صفحات مرتبط می‌شود.

سئو داخلی:

 «سئو داخلی یا سئو آن پیج » (On-page SEO) به محتوای صفحه‌های وب مرتبط است. این محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان می‌گوید که در صفحه شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. از عناصر مورد توجه در سئو داخلی می‌توان به «متن جایگزین تصاویر» (Image Alt Text)، میزان استفاده از کلمات کلیدی، «توضیحات متا» (Meta Description)، تگ‌های H1، انتخاب URL و لینک‌های داخلی اشاره کرد. باید به تمام تکنیک‌های سئو داخلی توجه زیادی داشته باشید، چراکه عناصر آن در شکل ظاهری وب‌سایت شما دیده می‌شوند.

سئو خارجی:

 «سئو خارجی یا سئو آف پیج  »(Off-page SEO)  به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت شما بر اساس رأی وب‌سایت‌های دیگر (بک‌لینک‌ها) چقدر محبوب، معتبر و مفید است. تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها در «پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه» (Page Authority | PA) تأثیرگذار است. برای مثال، بین دو وب‌سایت با شرایط مشابه که یکی از آن‌ها ۱۰۰ لینک مرتبط و دیگری ۵۰ لینک مرتبط (یا ۱۰۰ لینک غیرمرتبط) از وب‌سایت‌های معتبر دارد، وب‌سایت اول رتبه بهتری خواهد داشت.

سئو تکنیکال یا فنی:

همان‌طور که گفتیم، سئو تکنیکال یا فنی به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته می‌شود. بهبود سرعت وب‌سایت، ساده کردن ساختار وب‌سایت برای «خزش یا کراولینگ» (Crawling) و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از بخش‌های اصلی و بسیار مهم سئو فنی است. می‌توان گفت که سئو فنی بخشی از سئو داخلی است، چراکه برای بهبود عناصری درون وب‌سایت به منظور دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شود.

اهمیت سئو تکنیکال چیست:

اول از همه باید بگوییم ما در سئو تکنیکال می‌بایست به مواردی چون سرعت لود شدن سایت، نحوه نمایش در موبایل، کد نویسی ها و… توجه کنیم. این کار سبب می‌شود تا موتورهای جست و جو به راحتی در لینک‌های سایت شما بخزند و برای خود اطلاعات درست و حسابی دست و پا کنند.

خوب نتیجه این اتفاق چیست؟ این است که سایت شما به راحتی توسط این موتورها خوانده می‌شود، گوگل درک درستی از سایتتان به دست می‌آورد و بهتر می‌تواند شما را به مخاطبان معرفی کند.

تصورش را بکنید، شما با هزینه‌های سرسام آور یک سایت طراحی کرده‌اید که از نظر ظاهری بسیار زیباست. در کنار طراحی، محتوایی ارزشمند تدارک دیده‌اید و در سایت خود قرار داده‌اید. در واقع همه چیز آماده است که بگوییم شما با این سایت، برد کرده‌اید و کسب و کارتان را توسعه داده‌اید! اما…

اما شما اصلاً توجهی به موتورهای جست و نکرده‌اید! در واقع این همه زیبایی را کسی نمی‌بیند! به نحوی که انگار اصلاً سایتی با این ویژگی‌ها وجود ندارد. چون نه موتورهای جست و جو گر می‌توانند شما را به مخاطب نشان دهند، نه ربات‌ها توانایی پیدا کردن شما را دارند.

آموزش سئو تکنیکال:

بعد از آشنایی، زمان آن رسیده است که به سراغ یادگیری آن برویم. این که اصلاً چطور می‌توان آن را پیاده کرد؟ چطور می‌توان سایت را از نظر تکنیکی، سئو کرد و چطور سایتی داشته باشیم که موتورهای جست و جو بتوانند آن را پیدا کنند؟

در این بخش یک به یک موارد را برای شما معرفی می‌کنیم. با دقت بخوانید و جزئیاتش را در سایت خود پیاده کنید.

  • دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید:

به عنوان اولین قدم در سئو تکنیکال، دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید. البته میدانم که قبلا اسم آن را انتخاب کرده اید اما منظورم انتخاب دامنه به همراه پیشوند اصلی و پروتکل امنیتی مورد نظر است. شاید ندانید که وب سایت شما میتواند به شکل های مختلفی در سطح وب نمایش داده شود. مثلا با www یا بدون آن، همراه با http یا بدون آن و…

با توجه به اینکه گوگل وب سایت ها را از طریق   urlشناسایی میکند و نه شکل و محتوای آنها، در صورتی که دامنه اصلی را انتخاب نکنید ممکن است این موتور جستجو آدرس های مختلف وب سایتتان را به عنوان سایت های دارای محتوای تکراری شناسایی کند! بنابراین به شدت به این نکته دقت کنید. اگر نمیدانید که چطور باید همه آدرس های سایت را روی یک آدرس ریدایرکت کنید، با طراح سایت یا پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان این موضوع را مطرح کنید.

  • sslرا فعال کنید:

خب تا همین دو سه سال پیش در دوره های آموزش سئو که برگزار میکردیم، از مخاطبان میخواستم تا جای ممکن  ssl سایتشان را فعال کنند تا گوگل کمی به آنها امتیاز بیشتری بدهد. اما امروز کار از درخواست کردن گذشته! با توجه به حساسیتی که گوگل روی امنیت اطلاعات کاربران نشان میدهد، در صورت وجود نداشتن  ssl در آدرس سایتتان، کاربرانی که قصد ورود به آن را داشته باشند با ارور سایت ناامن (unsafe site) روبرو میشوند و این موضوع به شدت برای سئو سایتتان مضر است.

بنابراین همین ابتدای کار SSL را فعال کنید. این پروتکل همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایتتان از HTTP به HTTPS تغییر کند. برای فعال سازی اش میتوانید هزینه ای را به صورت سالانه به یک شرکت هاستینگ بپردازید. علاوه بر این میتوانید SSL رایگان هاست خودتان را فعال کنید. برای استفاده از  ssl رایگان سایت، از مقالات سطح وب کمک بگیرید یا به پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان مراجعه کنید.

دقت کنید که آدرس سایت شما بدون HTTPS و با HTTPS میتواند برای گوگل به عنوان دو سایت متفاوت شناخته شود. بنابراین بعد از فعالسازی SSL، نسخه اصلی را برای گوگل تعیین کنید.

  • سایت را به گوگل معرفی کنید:

قدم سوم از سئو تکنیکال این است که مطمئن شوید گوگل توانایی بررسی سایت شما را دارد. ربات های موتور جستجو قبل از اینکه به سایتتان وارد شوند و مطالب آن را بررسی کنند، به سراغ بخشی از کدهای سایت میروند تا مطمئن شوند که شما اجازه بررسی سایت به آنها را داده اید. اغلب سایت های وردپرسی در ابتدای راه اندازی به صورت پیش فرض، اجازه ایندکس سایت (بررسی و فهرست بندی صفحات در نتایج) را به ربات ها نمیدهند.

بنابراین برای اینکه مطمئن شوید سایتتان قابل ایندکس است، در وردپرس به بخش تنظیمات، سپس “تنظیمات خواندن” مراجعه کنید و در انتهای صفحه، اجازه ایندکس سایت را صادر کنید :

برای این کار کافی است تیکی که در مقابل جمله “از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” قرار گرفته را برداشته و صفحه را ذخیره کنید.

البته برای اینکه سرعت معرفی سایت به گوگل را بالا ببرید، بهتر است آن را به ابزار سرچ کنسول هم متصل کنید. سرچ کنسول یک ابزار رایگان گوگل است که اطلاعات به شدت مفیدی در مورد سئو داخلی، خارجی و تکنیکال سایت به شما میدهد.

نکته: دقت کنید که برخی از قالب های وردپرسی به صورت پیش فرض یک سری برگه، مقاله و محصول را در وب سایت شما بارگذاری میکنند. قبل از اینکه اجازه ایندکس سایت به گوگل را بدهید، همه آنها را حذف کنید. البته منظور برگه هایی مثل برگه وبلاگ یا پرداخت نیست، بلکه برگه های دمو قالب که اغلب با متن و توضیحات انگلیسی و بی معنا پر شده اند را میگویم.

  • سرعت سایت را افزایش دهید:

به بخش مهم ماجرا رسیدیم! احتمالا خودتان میدانیدکه سرعت سایت تاثیر به شدت زیادی در سئو آن دارد. این یعنی اگر تمامی 200 فاکتور سئو را در سایت رعایت کرده باشید، اما کاربران نتوانند با سرعت مناسبی به وب سایتتان وارد شوند، گوگل رتبه خوبی در نتایج به شما نمیدهد. چرا؟ چون سرعت پایین باعث افزایش نارضایتی کاربران، خروج از سایت توسط آنها و در ادامه افزایش بانس ریت یا نرخ پرش خواهد شد.

اما چطور سرعت سایت را افزایش بدهیم؟ خب راستش را بخواهید این کار کمی میتواند برای سئوکارهای مبتدی سخت باشد. اما در هر حال فعالیتی است که باید انجام شود.

قبلا در یک مقاله راهکار برای افزایش سرعت سایت را به شما معرفی کرده و آموزش دادم. پیشنهاد میکنم برای بهینه سازی سرعت، وسواس به خرج ندهید و در این ابتدای کار، راهکارهایی که انجامش برایتان آسان است را پیاده سازی کنید. برای مطالعه، به مقاله افزایش سرعت سایت مراجعه کنید؛ دقت کنید که اغلب راهکارهای این مقاله به کمک افزونه ها وردپرسی قابل انجام است و نیازی نیست که بابتشان نگران باشید.

  • سایت مپ را فعال کنید!

سایت مپ در قدم پنجم از سئو تکنیکال، باید سایت مپ را فعال کنید. در مقاله سایت مپ به طور مفصل در مورد آن توضیح دادم اما به صورت خلاصه: سایت مپ فایلی است که لینک تمامی صفحات سایتتان را در خود ذخیره میکند. به این صورت ربات های موتور جستجو با بررسی آن میتوانند در مدت کوتاهی به تمامی صفحاتتان دسترسی داشته و با دردسر کمتری برای ایندکس آنها اقدام کنند. برای نمونه صفحه سایت مپ فرین آکادمی را ببینید.

فعال کردن سایت مپ باعث افزایش سرعت ایندکس سایتتان توسط ربات ها میشود. اما چطور آن را فعال کنیم؟ این موضوع در مقاله آموزش ساخت سایت مپ توضیح داده شد اما به عنوان یک راهکار ساده میتوانید افزونه یوآست سئو یا افزونه رنک مث سئو را روی سایت خودتان نصب کنید. این دو افزونه به صورت خودکار سایت مپ را ساخته، آن را بارگذاری کرده و بروزرسانی میکنند. بعد از نصب یکی از اینها، به آدرس example/sitemap.xml بروید (به جای example آدرس سایتتان را قرار دهید) و مطمئن شوید که سایت مپ بارگذاری شده باشد.

  • نکات ریز برای افزایش اعتبار سئو تکنیکال :

در ادامه برای اینکه مطمئن شوید اعتبار سایت شما در همین ابتدای راه اندازی در نظر گوگل کاهش پیدا نمیکند، باید به یک سری نکات دقت کنید:

  • مطمئن شوید در صفحات سایتتان محتوایی که از سایت های دیگر کپی شده باشد، وجود ندارد.
  • محتوای محصولات و صفحات را بررسی کنید و مطمئن شوید که محتوای آنها از روی هم کپی نشده باشد. اگر نیاز دارید در برخی محصولات از محتوا و توضیحات کپی استفاده کنید، از کنونیکال کمک بگیرید. (به مقاله تگ کنونیکال مراجعه شود. )
  • صفحات کم محتوا و بی ارزش سایت را حذف کنید.
  • به داد URL ها برسید!

بی توجهی به آدرس صفحات سایت یا همان URL ها یکی از رایج ترین اشتباهات سئو تکنیکال است که خیلی از وبمستران دچارش میشوند. سایت وردپرسی شما به صورت پیش فرض، از کلمات بی معنا برای انتخاب آدرس هر صفحه استفاده میکند که این موضوع میتواند علاوه بر کاهش تجربه کاربری، باعث کاهش سئو سایت شود.

بنابراین قبل از اینکه صفحه و محتوای جدیدی بسازید، به بخش تنظیمات وردپرس، پیوندهای یکتا رفته و در آنجا تیک گزینه “نام نوشته” را فعال و تنظیمات را ذخیره کنید

به این صورت زمانی که شما یک مقاله یا برگه جدید در سایت بسازید، URL از نام آن برداشته میشود. البته باز هم پیشنهاد میکنم URL هر صفحه را به صورت دستی خصوصی سازی کنید.

8 – ساختار سایت را تنظیم کنید :

ساختار سایت در سئو تکنیکالتوضیح این بخش از سئو تکنیکال شاید کمی سخت باشد، سعی میکنم با مثال آن را برای شما توضیح دهم اما بهتر است برای درک مفهومی تر این قسمت، مقاله سئو برچسب ها را در فرین آکادمی مطالعه کنید.

ببینید، وب سایت شما دارای یک ساختار خطی نیست. یعنی به این شکل نیست که برای سئو کردن هر کلمه در گوگل یک صفحه جداگانه بسازید، کمی متن در آن نوشته و منتظر باشید که به صفحه اول برسید.

برخی از کلمات سایت شما باید در صفحات دسته بندی سئو شوند. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت فروش محصولات دیجیتال هستید، نمیتوانید صفحه “خرید موبایل” را با مقاله و متن سئو کنید. این صفحه ای است که باید روی یک دسته بندی از محصولات موبایل شما سئو شود، دقیقا مشابه کاری که دیجی کالا یا سایت های دیگر کرده اند.

در این بخش از سئو سایت، شما باید به خوبی ساختار سایتتان را تنظیم کنید؛ صفحات دسته بندی و برچسب را انتخاب کرده و در زمان لازم آنها را بسازید. همینطور باید صفحات مهم و با ارزش سایت را در منو قرار دهید. لینک صفحاتی مثل:

  • صفحه اصلی،
  • صفحه وبلاگ،
  • صفحه فروشگاه،
  • دسته بندی های مهم فروشگاه،
  • دسته بندی های مهم وبلاگ،
  • و…

میتواند در منو سایت قرار بگیرد. علاوه بر این شما باید در دادن لینک های داخلی به این صفحات هم کمی وسواس به خرج داده و اهمیت زیادتری به آنها بدهید.

  • فایل robot:

فایل robot.txt یک فایل کاملا تخصصی با کاربرد فنی در سایت شماست. این فایل در هاست سایتتان قرار گرفته و حاوی دستورات مهمی است که برای ربات های جستجو صادر میشود. به عنوان نمونه؛ در قدم سوم این مقاله به شما گفتم با کمک تنظیمات وردپرس، اجازه دسترسی ربات های موتور جستجو به سایتتان را بدهید.

در اصل فعال کردن تیک بررسی سایت در تنظیمات وردپرس، باعث ایجاد یک قطعه کد در این فایل میشود که به ربات های موتور جستجو اجازه بررسی کامل سایت را میدهد.

برای آشنایی بهتر، میتوایند این فایل ربات سایت   mozرا ببینید. اگر وب سایت شما با سیستم وردپرس ساخته شده نگران ROBOT نباشید چون در اغلب قالب ها، این فایل به صورت خودکار وجود دارد. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، این است که وارد تنظیمات و کدهای آن نشوید!

  • فعال سازی بردکرامب سایت :

بردکرامب یا نان ریزه، همان لینک هایی هستند که در بالای هر صفحه به کاربر نشان میدهند که الان دقیقا در کدام بخش از سایت قرار دارد. نمونه آن را میتوانید در تصویر پایین مشاهده کنید.

Breadcrumb

فعالسازی بردکرامب هم یک بخش از سئو تکنیکال سایت است. با فعالسازی آنها در ابتدا به تجربه بهتر کاربران کمک میکنید و سپس با ایجاد لینک های داخلی باعث میشوید که ربات های موتور جستجو بهتر به صفحات مختلف سایتتان دسترسی داشته باشند. برای فعال سازی بردکرامب در وردپرس میتوانید از افزونه های مختلفی استفاده کنید.

از جمله این افزونه ها عبارتند از افزونه breadcrumb و همینطور خود افزونه yoast seo. دقت کنید که بردکرامب ها انواع مختلفی دارند و صرفا به یک نوع محدود نمیشوند. اما در مرحله اول، باید بردکرامب آدرس صفحات سایت را با کمک همین افزونه های گفته شده فعال کنید. در مورد انواع آن در مقاله جامع بردکرامب توضیحات کاملی دادم.

  • صفحات نامرتبط را نو ایندکس کنید :

صفحاتی مثل صفحه پرداخت، فاکتور خرید، صفحه ورود و… زمانی که شما یک صفحه را نوایندکس کنید (به کمک افزونه هایی مثل یوآست و رنک مث قابل انجام است) به ربات های موتور جستجو دستور داده اید که آن را بررسی نکرده و ایندکس هم نکنند. در همه سایت ها صفحاتی هستند که وجودشان الزامی است اما بهتر است نوایندکس باشند. اگر با این فعالیت آشنایی ندارید، مقاله آموزش نوایندکس به شما کمک میکند.

  • ریسپانسیو سایت را بررسی کنید :

ریسپانسیو سایت و سئو تکنیکال

یکی دیگر از نکات مهم در سئو تکنیکال، ریسپانسیو بودن سایت است. وب سایت شما باید در تمامی صفحات نمایش از جمله رایانه، موبایل، تبلت و… به خوبی نمایش داده شود. البته اغلب قالب های وردپرسی به صورت پیش فرض ریسپانسیو هستند اما برای اطمینان از این موضوع میتوانید به ابزار mobile friendly گوگل مراجعه کرده و مطمئن شوید که سایتتان از نظر گوگل هم یک وب سایت بهینه است.

  • اسکیماگذاری سایت :

اول از همه باید بگویم که اسکیماگذاری در سایت به عنوان یک فعالیت ضروری در سئو شناخته نمیشود اما انجامش باعث بهبود سئو و تجربه کاربری است. اما اسکیما چیست؟ اسکیماها یک سری کدهای نشانه گذاری هستند که در میان کدهای قالب شما قرار میگیرند. این کدها به ربات های موتور جستجو توضیح میدهند که هر صفحه از سایت شما چه نوع صفحه ای است (مقاله، برگه، محصول و…) و همینطور توضیحات دیگری که در نهایت باعث شناسایی بهتر سایت شما توسط ربات ها و سئو بهتر آن میشود.

  • به خطاهای سرچ کنسول اهمیت بدهید :

سرچ کنسول نسخه جدید گوگل، اطلاعات به شدت مهمی در مورد وب سایت شما و خطاهای داخلی اش ارائه میکند. این خطاها در مورد سرعت سایت، صفحاتی که ایندکسشان دچار مشکل است، صفحات 404 و… هستند. بنابراین هر از گاهی به سرچ کنسول وارد شده، سراغ بخش Coverage و همینطور Enhancements بروید.

شاید گاها تشخیص خطاهای ارائه شده در بخش Coverage به دلیل انگلیسی بودن مطالبشان سخت باشد. در این زمان ها از مقالات فارسی سطح وب که در مورد هر ارور نوشته شده، استفاده کنید

  • صفحات 404 را حذف کنید :

این بخش را میتوانستم با نکته 11 مقاله ادغام کنم اما این کار را نکردم تا بتوانم در همین بخش به صورت مجزا در مورد صفحات 404 و ریدایرکت ها توضیح بدهم.

اگر شما در وب سایتتان صفحه ای داشته و آن را حذف کنید، حالا آدرس آن تبدیل به یک صفحه 404 میشود که این موضوع به شدت برای سئو سایتتان مضر است. در این حالت است که باید از ریدایرکت کردن صفحات استفاده کنید. با ریدایرکت کردن یک آدرس، کاربران و ربات های موتور جستجو بعد از ورود به آن، به صورت خودکار به صفحه مورد نظر شما، که میتواند صفحه مرتبط به آن یا صفحه اصلی سایت باشد، منتقل میشوند.

برای ریدایرکت کردن صفحات هم میتوانید از افزونه های سئو یوآست، رنک مث یا افزونه های تخصصی ریدایرکت استفاده کنید. برای اینکه بهتر با این موضوع آشنا شوید ابتدا مقاله ریدایرکت چیست و سپس مقاله ارور 404 را مطالعه کنید.

  • ساختار تگ های h :

تگ های hتگ های H یا heading یک سری تگ html هستند که در محتوای صفحات شما به کار برده میشوند. این تگ ها در سئو محتوا سایت تاثیر زیادی دارند. همه عنوان ها و سرتیترهایی که در یک سایت قرار دارند، به کمک تگ های h نوشته میشوند.

پیشنهاد میکنم تمامی صفحات سایت را بررسی کنید و مطمئن شوید که در همه صفحه ها، تگ h1 صرفا یک بار تکرار شده باشد. در بعضی قالب ها ممکن است این تگ حذف شده یا به دفعات تکرار شده باشد که نتیجه آن کاهش قدرت سئو صفحه است. اگر با تگ های h آشنایی کمی دارید و نمیدانید چطور باید از آنها در سایت استفاده کرده و قالب وب سایت را در موردشان عیب یابی کنید، مقاله آموزش سئو تگ h به شما کمک خواهد کرد.

  • AMP :

و در نهایت آخرین قدم از سئو تکنیکال سایت، amp کردن صفحات است. پیاده سازی این موضوع هم مثل اسکیما، الزامی نیست اما میتواند به یک نقطه مثبت سئو سایت شما تبدیل شود.

شما با amp کردن یک صفحه از سایت خودتان (که به کمک کدنویسی یا افزونه های وردپرسی انجام میشود) آن صفحه را در دیتابیس گوگل ذخیره میکنید. به این صورت کاربران موبایلی بعد از مشاهده اش در نتایج و کلیک روی آن، در زمانی کمتر از 1 ثانیه وارد سایت گوگل و در اصل صفحه شما میشوند.

amp کردن صفحات سایت روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی دارد و به سئو هم کمک میکند. در صفحات جستجو، صفحات amp شده را با یک آیکون فلش مانند مشاهده میکنید.

دقت کنید که amp برای همه صفحات قابل اجرا نیست. مثلا صفحاتی مثل صفحه خرید که دارای دکمه های زبان js هستند، در صورت amp شدن قابلیت خود را از دست میدهند. بنابراین قبل از اجرای آن، تحقیقات لازم را در موردش داشته باشید.

مراقب قالب های نامعتبر باشید

قالب نامعتبریک نکته مهم؛ اگر قالب سایت شما یک قالب معتبر و معروف است، نیاز به نگرانی در مورد کدهای آن ندارید. اما اگر یک قالب کرک شده دانلود کرده اید، طراحی قالب را به یک آزادکار سپرده یا از یک قالب نه چندان شناخته شده استفاده میکنید، بهتر است آن را به یک سئوکار نمایش دهید تا کدهایش را بررسی کرده و مطمئن شود که مشکلی سئو سایتتان را تهدید نمیکند.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال کمی پیچیده است و برای آن باید به جزئیات بسیار زیادی توجه کنید. در ادامه این مطلب درباره جزئیات سئو فنی بیشتر می‌خوانید. اما به طور کلی، می‌توان گفت که هشت نکته زیر، ویژگی‌های وب‌سایت‌های بهینه شده از نظر فنی است.

  • سریع بودن :

سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد. کاربران در عصر حاضر به طور معمول صبر زیادی ندارند و نمی‌خواهند مدت زیادی منتظر باز شدن یک صفحه بمانند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از کاربران وب‌سایت‌ها در موبایل، صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه را ترک می‌کنند. بنابراین اگر بارگذاری صفحات شما سریع نباشد، ترافیک بسیار زیادی را از دست می‌دهید.

  • قابلیت خزش یا کراولینگ:

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزش و دریافت اطلاعات وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای بهبود این قابلیت می‌توانید از روش‌های زیادی بهره بگیرید. برای مثال می‌توانید خزش یک محتوای خاص را محدود کنید یا کاری کنید که صفحه‌های کراول شده در صفحات نتیجه جستجو نمایش داده نشوند یا لینک‌های صفحه را فالو نکنند. همچنین می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی، به ربات‌ها در درک بهتر محتوای صفحه‌ها کمک کنید.

  • نداشتن لینک‌های خراب

باز کردن صفحه‌هایی که در واقع وجود ندارند، می‌تواند کاربران را ناراحت یا خشمگین کند. اگر لینکی خراب یا ناموجود در سایت شما وجود داشته باشد، افراد خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار بدی در تجربه کاربری مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند صفحاتی با این خطا را پیدا کنند.

به طور کلی بیشتر وب‌سایت‌ها تعدادی لینک خراب دارند، چراکه همواره در حال تغییرند. اما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید این خطاها را رفع کنید و تعداد لینک‌های خراب را کاهش بدهید. برای مثال می‌توانید با «ریدایرکت یا تغییر مسیر » (Redirect) و انتقال لینک‌های خراب و قدیمی با صفحات جدید، این مشکل را برطرف کنید.

  • نداشتن محتوای کپی

« محتوای کپی یا دوپلیکیت»  (Duplicate) چه در خود وب‌سایت شما باشند و چه از وب‌سایت‌های دیگر کپی شده باشند، موتورهای جستجو را گیج می‌کنند. موتورهای جستجو هنگام مواجهه با این نوع از صفحات، نمی‌دانند که باید به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهند. در نتیجه ممکن است صفحات با محتوای مشابه را پایین‌تر از صفحات دیگر نشان بدهند.

گاهی اوقات ممکن است بدون این که بدانید، محتوای کپی داشته باشید. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن می‌شوند و شما را جریمه می‌کنند. خوشبختانه با استفاده از تگ‌های «کنونیکال» (Canonical) می‌توانید این مشکل را رفع کنید. تگ‌های کنونیکال، صفحه اصلی محتوا را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند.

  • امن بودن:

وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده از نظر فنی، باید امن باشند. توجه به امنیت وب‌سایت، احترام به حریم خصوصی کاربران است. می‌توانید کارهای زیادی برای امن‌سازی وب‌سایت خود انجام بدهید و استفاده از HTTPS از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد امنیت است.

با استفاده از HTTPS مطمئن می‌شوید که هیچ‌کس نمی‌تواند داده‌های ردوبدل‌شده بین وب‌سایت و مرورگر را به دست بیاورد. برای مثال اگر افراد در وب‌سایت شما وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات کاربریشان محفوظ می‌ماند. برای اجرای HTTPS در وب‌سایت باید گواهی SSL داشته باشید.

  • داشتن داده‌های ساختاریافته:

«داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا و کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. با استفاده از این داده‌های ساختاریافته می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه محصولی می‌فرشید یا چه نوع محتوایی در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. علاوه بر این، امکان ارائه جزئیات محتوا و محصولات از این طریق برای شما فراهم می‌شود.

از آنجایی که این داده‌ها فرمت مشخصی دارند، زمانی که شما اطلاعات لازم را به موتور جستجو ارائه می‌کنید، موتورهای جستجو می‌توانند آن را به سادگی بیابند و درک کنند. این موضوع باعث می‌شود که محتوای شما بیشتر دیده شود و شرایط لازم برای نمایش به شکل «ریچ ریزالت» (Rich Result) را به دست بیاورد.

  • داشتن سایت مپ XML:

«XML Sitemap» فهرستی از تمام صفحات وب‌سایت شما است. این فهرست، نقشه راه وب‌سایت شما را به موتورهای جستجو نمایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو هیچ بخشی از محتوای مهم شما در سایت را از دست نمی‌دهند. سایت‌مپ XML به طور معمول شامل پست‌ها، صفحه‌ها، تگ‌ها و انواع دیگر پست‌های شما به شکل دسته‌بندی شده می‌شود و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ ویرایش هر صفحه را نیز در بر می‌گیرد.

در حالت ایده‌آل، وب‌سایت‌ها نباید به سایت مپ XML نیاز داشته باشند. اگر وب‌سایتی ساختار لینک داخلی کارآمدی داشته باشد که تمام مطالب را به خوبی به هم مرتبط کند، ربات‌ها دیگر به سایت‌مپ نیازی نخواهند داشت. اما همیشه سایت‌ها بهترین ساختار را ندارند و داشتن سایت‌مپ XML می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

  • استفاده از تگ hreflang در وب‌سایت‌های بین‌المللی:

اگر وب‌سایت شما در چند کشور با زبان‌های مختلف فعالیت داشته باشد، موتورهای جستجو برای درک کشور و زبان مقصد به کمی کمک نیاز خواهند داشت. اگر به موتورهای جستجو در درک تمایز زبان‌ها و کشورهای مختلف کمک کنید، محتوای وب‌سایت به زبان درست برای مخاطبان در هر منطقه جغرافیایی نمایش داده می‌شود.

با استفاده از تگ‌های hreflang می‌توانید این کار را انجام بدهید. این تگ‌ها به شما امکان تعریف صفحات برای کشورها و زبان‌های مختلف را می‌دهند. این موضوع گاهی به شما در حل مشکل محتوای کپی نیز کمک می‌کند. برای مثال اگر وب‌سایتی دارید که در آمریکا و بریتانیا فعالیت می‌کند و برای هر دو منطقه، یک محتوا را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد، گوگل متوجه می‌شود که این محتوا کپی نیست و به مناطق جغرافیایی مختلفی اختصاص یافته است.

بخش های مختلف سئو تکنیکال

همان‌طور که گفتیم سئو تکنیکال بسیار پیچیده است و می‌توان برای سادگی کار، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. می‌توانیم تمام سئو تکنیکال را به پنج بخش زیر تقسیم کرد:

  • قابلیت خرش یا کراول شدن  (Crawlability)
  • قابلیت نمایه گذاری یا ایندکس شدن  (Indexability)
  • در دسترس بودن  (Accessibility) یا قابلیت  رندر شدن  (Rendering)
  • قابلیت رتبه بندی  (Rankability)
  • قابلیت کلیک شدن  (Clickability)

حرف آخر :

ما در این مقاله متوجه شدیم سئو تکنیکال چیست و اهمیت سئو تکنیکال چیست و همانطور چطور میتوان اصول و تکنیک های سئو تکنیکال را در وب سایت خود پیاده سازی کرد ، باید توجه داشت بیشتر اوقات تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی پیش از سئو فنی مطرح می‌شوند و حتی ممکن است تکنیک‌های سئو فنی نادیده گرفته شوند، اما باید بدانید که سئو فنی نیز در کسب رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جستجو و ارائه بهترین محتوا به مخاطبان اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو باید به تمام بخش‌های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.