اسکیما (Schema Markup) چیست؟

اسکیما چیست؟

نشانه گذاری اسکیما «Schema Markup» روشی برای شناساندن سایت به موتورهای جستجو است. اسکیما کمک می کند تا در مورد هدف، محتوا و سایر اطلاعات سایت توضیحاتی داده شود، تا یک موتور جستجو مثل گوگل بتواند بهتر و سریع تر داده ها را تجزیه و تحلیل کند.

همانطور که ما برای معرفی یک فروشگاه به دوستمان نیاز به اطلاعاتی مثل؛ خدمات، محصولات و قیمت های آن فروشگاه داریم. گوگل نیز برای شناسایی یک سایت نیاز به چنین نشانه هایی دارد، تا بفهمد که آن سایت چه محتوایی دارد تا در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد.

در یک پاسخ کلی به سوال اسکیما چیست؟ می شود گفت: اسکیما مجموعه از اطلاعات کوچک است، که توسط وبمستر ها نوشته می شوند، تا موتور های جستجو با استفاده از این نشانه ها سریع تر و راحت تر به هدف سایت پی ببرند و آنها را در نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد.

یا در تعریف دیگر: به عمل نشانه گذاری صفحات مختلف سایت، برای موتور جستجو «Schema Markup» نشانه گذاری اسکیما یا «شِما» می گویند.

تاریخچه پیدایش اسکیما

تاریخچه پیدایش اسکیما به آغاز فعالیت وب‌سایت Schema.org در سال 2011 باز می‌گردد. این وب‌سایت به‌عنوان یک همکار تجاری فعالیت خود را – از آن سال – با موتورهای جستجوگر معروف و شناخته‌شده نظیر: گوگل، بینگ و یاهو به‌صورت گسترده آغاز کرد. وب‌سایت Schema.org در راستای یکپارچه‌سازی و استانداردسازی داده‌های موجود در دنیای اینترنت، این مسئولیت را برعهده گرفت. بنابراین، موتورهای جستجوگر با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های موجود در یک وب‌پیج از طریق نشانه‌گذاری‌های اسکیما، می‌توانند اطلاعات مفید و کارآمدی را برای کاربران به نمایش بگذارند.

فایده استفاده از کدهای اسکیما چیست؟

مهم ترین فایده استفاده از کد های اسکیما در وب سایت افزایش میزان بازدید و تعداد کلیک ها می باشد. شاید این سوال برای شما پیش یاید که چگونه این اتفاق می افتد؟ اجازه بدهید کمی بیشتر در مورد این موضوع قدیمی و کمتر شناخته شده صحبت کنیم:

حتما تابه حال برای شما پیش آمده که مطلبی را در گوگل سرچ کرده اید و یک سری سوالات متداول در ارتباط با موضوع خود و پاسخ های آن به شما نمایش داده شده است. آیا می دانید این سوالات چگونه ایجاد شده اند؟

سایتی که نتایج در پایین آن نشان داده می شود، با استفاده از کدهای اسکیما این سوالات و پاسخ ها را ایجاد کرده است. دیدن این پرسش و پاسخ ها کاربران را ترغیب می کند تا وارد سایت شما شوند؛  با استفاده از این فرصت ویژه می توانید به راحتی نرخ کلیک یا CTR خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

یکی دیگر از فواید استفاده از کدهای اسکیما تاثیر مستقیم آن بر رتبه بندی سایت در موتور جست و جوی گوگل می باشد. این موتور جستجو با استفاده از ریچ اسنیپت ها و وجود لینک در گراف دانش وب سایت شما را نسبت به سایر رقبا برتر شناخته و جایگاه بالاتری به شما اختصاص می دهد؛ این نکته باعث جذب کاربران بیشتر به سایت می شود.

نشانه گذاری اسکیما یا  Schema Markup چیست؟

نشانه گذاری اسکیما یا Schema Markup کد یا واژگان معنایی هستند که شما در وب سایت خود قرار داده تا به موتورهای جستجو کمک کنید که نتایج با کیفیت تری را به کاربران خود ارائه دهند.

در واقع Schema با استفاده از واژگان معنایی منحصر  به  فرد در قالب Microdata به موتورهای جست و جو می گوید که داده ها به چه معنا هستند.

بهینه سازی به روش Schema Markup یکی از قدرتمندترین و کم کاربردترین روش های سئو می باشد؛ زمانی که مفهوم آن را درک کنید می توانید رنک خود را در صفحات موتور جست و جو تقویت نمایید.

انواع اسکیما:

  • اسکیمای سازمانی:

در این نوع اسکیما می‌توانید با درج اطلاعاتی همچون: نام سازمان، لوگوی سازمان، شماره تماس و راه‌های ارتباطی، آدرس و موقعیت مکانی، آدرس وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی و غیره نسبت به معرفی آن سازمان (شرکت) به کاربران در صفحه نتایج جستجو اقدام کنید.

  •  اسکیمای فردی:

اسکیمای فردی عملکردی شبیه اسکیمای سازمانی دارد؛ با این تفاوت که در این نوع نشانه‌گذاری اطلاعاتی مانند: نام فرد، محل تولد، تاریخ تولد، میزان تحصیلات، آدرس محل سکونت، وضعیت ازدواج و اعضای خانواده و غیره در موتورهای جستجوگر به نمایش گذاشته می‌شود. این نوع اسکیما، اغلب برای افراد معروف و درج بیوگرافی به کار می‌رود.

  •  اسکیمای کسب‌ و کار محلی:

استفاده از اسکیمای کسب‌وکارهای محلی برای شرکت‌های محلی و یا شعب برندهای معتبر و سازمانی کاربرد دارد. بر این اساس، با کمک این نوع اسکیما می‌توان اطلاعاتی درباره: محل و آدرس دقیق، ساعت کاری، اطلاعات تماس، نحوه رزرو و ثبت سفارش و غیره را جهت دسترسی آسان کاربران به آن کسب‌وکار نشانه‌گذاری کرد. لذا اگر سئوی محلی برای کسب‌و‌کار شما مهم است، اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که از این نوع نشانه‌گذاری اسکیما استفاده کنید.

  •  اسکیمای محصولات

با کمک این نوع از اسکیما می‌توانید اطلاعات مربوط به فروش یک محصول، کالا یا خدمات اعم از قیمت، میزان موجودی، کیفیت و متریال، نظرات کاربران در مورد آن محصول و غیره را در صفحه جستجوی گوگل نمایش دهید.

  •  اسکیمای ریویو ریتینگ Review/Rating

یکی از انواع اسکیما مربوط به اسکیمای Review/Rating می‌شود که از طریق آن به گوگل اطلاع می‌دهید که کاربران به هر صفحه یا محصول چه امتیازی داده‌اند؟ این امتیازات، اغلب با قرار دادن ستاره برای مطالب درج‌شده در گوگل قابل‌رؤیت است. بنابراین، ربات‌های گوگل می‌توانند با استفاده از استانداردهای Review و Rating بررسی کنند که کاربران چه امتیازی به محصول موردنظر داده‌اند و بر این اساس، محبوب‌ترین محصولات و صفحات را در صفحه اول نشان می‌دهند.

  •  اسکیمای بردکرامب Breadcrumb

بردکرامب همان لینک‌های راهنما یا نمایش مسیر یک صفحه در وب‌سایت شما است. با استفاده از این نوع اسکیما می‌توانید لینک‌های مسیر نتایج جستجو در یک وب‌سایت از صفحه اصلی تا صفحه موردنظر را بدون پرش اضافی نمایش دهید. گفتنی است که این کار از سردرگمی کاربران در صفحات وب جلوگیری می‌کند و موقعیت صفحات مهم وب‌سایت شما را به آن‌ها می‌شناساند.

  •  اسکیمای مقالات

اسکیمای مقاله مربوط به صفحاتی است که قصد داریم که آن را به‌عنوان مقاله به گوگل معرفی کنیم. این نحوه نشانه‌گذاری برای پست‌های بلاگ و اخبار کاربرد بیشتری دارد و با استفاده از آن درک محتوای وب‌سایت شما برای موتورهای جستجوگر ساده‌تر خواهد شد.

  •  اسکیمای ویدیو

افرادی که به دنبال سئوی ویدیو و ایندکس کردن محتوای ویدیویی در نتایج موتورهای جستجوگر هستند، می‌توانند از این اسکیما استفاده کنند. با این کار، ویدیوی شما با توضیحات تکمیلی به‌راحتی در صفحه نتایج Google Video به نمایش در می‌آید.

  •  اسکیمای رویداد

این نوع اسکیما برای معرفی و درج اطلاعات بیشتر درباره رویدادهایی همچون: کنسرت، همایش، وبینار، جشنواره و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، با این نوع نشانه‌گذاری، کاربران در جریان تاریخ برگزاری یک رویداد مهم، موقعیت مکانی، نحوه شرکت و هزینه حضور در آن قرار می‌گیرند.

  •  اسکیمای دستور پخت

این نوع اسکیما نیز برای صفحات مربوط به دستور پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ لذا گوگل علاوه بر دستور طبخ یک غذا، موارد دیگری اعم از: زمان آماده‌سازی، مدت‌زمان پخت، مواد اولیه موردنیاز، فواید، ارزش غذایی، تصویر و غیره را نیز برای کاربران به نمایش می‌گذارد.

  • اسکیمای سوالات متداول FAQ

یکی از رایج‌ترین انواع اسکیما، مربوط به اضافه کردن کادر سؤالات متداول در نتایج جستجوی صفحات وب‌سایت است. در واقع با کمک این نوع اسکیما شما می‌توانید سؤالات متداول کاربران را همراه با پاسخ آن را  قبل از اینکه کاربران روی صفحه موردنظر کلیک کنند را – در صفحه نتایج جستجو – نمایش دهید. این نوع نشانه‌گذاری بر افزایش رتبه نتایج، نرخ بازدید و کلیک کاربران تأثیر چشمگیری می‌گذارد. شایان ذکر است که این نوع اسکیما با وجود جدید بودن، مورد استقبال مدیران سایت‌ها و کاربران بسیاری قرار گرفته است و دلیل آن هم نمایش متفاوت پرسش‌های متداول در نتایج گوگل است.

کدهای اسکیما چیست؟

در پاسخ به این سؤال که کدهای اسکیما چیست؟ باید گفت که انواع اسکیماها دارای کدهایی هستند که توسط وبمسترها در بین کدهای وب‌سایت و صفحات مختلف قرار داده می‌شوند. این کدها اطلاعات ساخت‌یافته‌تری را در مورد محتواهای درج‌شده هر صفحه به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر نشان می‌دهند. بنابراین، کاربران زمانی که یک موضوع را در گوگل سرچ می‌کنند، این کدهای اسکیما باعث می‌شوند که صفحات نزدیک به آن موضوع اعم: از قیمت محصول، نام محصول یا خدمات، شرکت سازنده و غیره زودتر و راحت‌تر به نمایش گذاشته شود.

کدهای اسکیما را برای کدام بخش های سایت می توان استفاده کرد؟

مواردی که فهم آنها برای موتور های جستجو کمی دشوار است و همینطور از اهمیت بالایی برخوردار هستند، را می توان با استفاده از اسکیما نشانه گذاری کرد. مواردی از قبیل: تصاویر، نویسنده، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه، زمان آخرین ویرایش.

این مواردی که به آنها اشاره شد در بیشتر سایت ها کاربرد دارند، اما نگران نباشید اگر موارد دیگری وجود دارند که می خواهید، برای گوگل شرح دهید می توانید به وب سایت Schema.org مراجعه کنید و نشانه های مورد نظرتان را مطابق با استانداردهای موجود، بیابید و استفاده کنید.

رابطه بین سئو و اسکیما چیست؟

بدیهی ترین مزیت استفاده از اسکیما بهبود سئو سایت است. استفاده از اسکیما تاثیر زیادی بر سئوی تکنیکال سایت  (Technical SEO)دارد و باعث برقرای ارتباط هرچه بهتر موتورهای جست و جو با وب سایت شده و رتبه خوبی برای شما به ارمغان می آورد.

موتورهای جست و جو داده هایی که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه گذاری شده اند را شناسایی می کنند. این داده ها می توانند شامل مشخصات سایت، شماره تماس، محصولات، مقالات و غیره باشند. هر چه اطلاعات بیشتری را با این روش بهینه سازی کنید محتوا و کلمات کلیدی وب سایت شما برای گوگل واضح تر شده و نرخ کلیک افزایش می یابد.

با استفاده از این روش، حتی اگر شما جایگاه پایین تری نسبت به رقبا داشته باشید؛ به دلیل نحوه ی نمایش متفاوت، کاربران بیشتری روی وب سایت شما کلیک می کنند.

به طور کلی می توان گفت کد های اسکیما با افزایش بازدید و نرخ کلیک، کمک به خزنده های گوگل برای درک بهتر محتوای وب سایت هنگام بررسی و ایجاد تجربه ی کاربری بهتر برای مخاطبان موجب بهبود سئوی وب سایت می شوند.

معرفی ابزار رایگان ساخت کد اسکیما:

– استفاده از میکرو دیتا

همانطور که از نامش مشخص است، میکرو دیتاها داده ها و اطلاعات بسیار کوچکی هستند، که در بخش های مختلف یک سایت از آنها استفاده می شود. هر میکرو دیتا از سه تگ ساخته شده که با کمک آنها می شود یک تکه کد اسکیما نوشت! از این رو میکرو دیتا در سئو اهمیت خاصی دارد و می توان به کمک آن موضوع صفحات و دیگر توضیحات اضافه را مشخص کرد.

– استفاده از «JSON-LD»

اسکریپت JSON-LD نیز مانند میکرودیتا به کمک سئو کاران آمده تا راحت تر بتوانند، ساختار سایت را سازمان دهی و مشخص کنند. می توانید از JSON-LD برای ایجاد ساختار سازگار با استاندارد های schema.org برای سایت خود استفاده کنید. برای نشانه گذاری اسکیما با کمک JSON-LD می شود از ابزار رایگان موجود، استفاده کرد یا اینکه خودتان برنامه نویسی کنید.

سایت «SchemaApp.com» ابزاری به نام «JSON-LD schema generator tool» فراهم آورده که می توانید با کمک آن موضوع مورد نظرتان را انتخاب کنید و تگ هایی را تعریف کنید و در نهایت با پر کردن فیلد های پیش رو به یک اسکیمای کامل برسید که می توانید آن را در ساختار سایت قرار دهید.

– استفاده از (GTM)

جی تی ام مخفف «Google Tag Manager» گوگل تگ منیجر است. این یکی از ابزار های رایگان گوگل است که، به توسعه دهندگان کمک می کند تا تگ ها و کدهای برنامه نویسی شده را در سایت یا اپلیکیشن ها، مدیریت و بارگزاری یا بروز رسانی کنند.

اگرچه این سرویس برای موارد حرفه ای تری کاربرد دارد، اما می توان از آن برای ساخت کدهای اسکیما استفاده کرد. این سرویس متغیر هایی را در اختیار شما می گذارد، که می توانید به کمک آنها برای سایت خود کدهای اسکیما بسازید.

– استفاده از «Google Webmaster Tools»

این سرویس برای اکثر وبمسترها آشنا است و همه از قابلیت های متعدد آن خبر دارند. یکی از ابزار گوگل وبمستر تولز «Data Highlighter» نام دارد. دیتا هایلایتر در واقع برای نشانه گذاری موضوعات و محتوای مختلف کاربرد دارد. موضوعاتی مثل: مقالات، فیلم ها، اپلیکیشن، نرم افزار، کتاب، رویداد ها، کالا و خدمات و …

دیتا هایلایتر با استفاده از قوانین و استاندارد های اسکیما داده های شما را نشانه گذاری می کند و در «Rich Snippet» به کاربران نشان می دهد. این ابزار نسبت به موارد پیشین ساده تر است.

افزودن کدهای اسکیما با استفاده از سیستم مدیریت محتوا

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید می توانید با استفاده از افزونه های زیر اسکیمای مورد نظر را تولید نمایید:

افزونه ی Schema pro :

با استفاده از این افزونه می توانید انواع محتوای وب سایت خود نظیر محصولات، ویدئوها و پروفایل خود را نشانه گذاری کنید.

افزونه ی Faq Schema:

با استفاده از این افزونه می توانید سوالات متداولی که کاربران هنگام برخورد با موضوع و محتوای شما با آن ها رو به رو می شوند را ایجاد کرده و پاسخ های کوتاهی در اختیار آن ها قرار دهید؛ با استفاده از این ابزار مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کنید.

افزونه ی Rank Math Pro:

با استفاده از این افزونه نیز می توانید برای هر صفحه ی منحصر به فرد یک کد اسکیما ایجاد نمایید.