لینکدین چیست وچه کاربردی در کسب و کاردارد؟

لینکدین ( linkedin ) چیست ؟

خب همه‌ی ما عضو شبکه‌های اجتماعی مختلف هستیم؛ از اینستاگرام گرفته تا توییتر. لینکدین هم یک شبکه‌ی اجتماعی هستش که مثل اکثر هم‌نوعانش، مایکروسافت طراحیش کرده ولی برعکس اون‌ها برای وقت گذروندن نیست؛ کاربران لینکدین، حتی مبتدی‌ترینشون، یک هدف واضح دارن و اون بسط دادن روابط شغلی و تخصصیشونه.

لینکدین یک شبکه اجتماعی برای حرفه ای ها است. تفاوتی نمی کند که شما مدیر اجرایی یک شرکت، دانشجوی دانشگاه، هنرمند یا متخصص کامپیوتر باشید، اگر در کار خود حرفه ای هستید، به دنبال ارتباط و آشنایی با حرفه ای های کار خود هستید یا به دنبال کار در زمینه فعالیت خود هستید، لینکدین بهترین شبکه دراین خصوص می باشد.

  لینکدین حدود ۶۵۰ میلیون (شایدم بیشتر) کاربر از ۲۰۰ کشور مختلف داره که متشکل از افرادی میشه که به نوعی به بازارکار و تحصیل مرتبطن و براساس دغدغه و تخصصشون، محتواها و محصولاتی رو ارائه میدن؛ پس در هر عنوانی که باشید، داشتن یک پروفایل حرفه‌ای لینکدین میتونه به ارتقا شغلی و تحصیلی شما در سطح بین‌المللی کمک کنه؛ اگر دنبال کار مناسبی، میخوای فاند بگیری و دنبال مهاجرتی، اگه کارآفرینی و میخوای یک تیم حرفه‌ای تشکیل بدی و جذب نیرو کنی، لینکدین به درد بخورترین پلتفرمی هستش که بهت پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس لینکدین ( linkedin ) چیست ؟

آدرس لینکدین یکی از بخش های مهم در لینکدین میباشد که از طریق این url میتوانید دوستان خود را پیدا کنید همیشه سعی کنید url پروفایل خود را کوتاه و با معنا انتخاب کنید سایت لینکدین linkedin.com بوده که سایت اصلی این شبکه بود و همچنین اپلیکیشن حرفه ای هم دارد که میتوانید از گوگل پلی دانلود و نصب کنید . کار با این این شبکه کاملا ساده و راحت میباشد.

چه کسی لینکدین را ساخته است؟

لینکدین توسط رید هافمن، معاون اجرایی سابق و مسئول توسعه تجاری و شرکتی برای PayPal تأسیس شد. این سایت که در می ۲۰۰۳ راه اندازی شد، در حال حاضر بیش از ۸۵۰ میلیون عضو دارد – حدود ۱۹۱ میلیون نفر از ایالات متحده آمریکا- با بیش از ۵۸ میلیون عضو در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه. به گفته رید هافمن، نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکین لینکدین کارفرما هستند.

مایکروسافت لینکدین را در ژوئن ۲۰۱۶ به قیمت ۲۶.۲ میلیارد دلار خریداری کرد. به گفته برخی کارشناسان، گنجینه‌های غنی از داده‌های نیمه ساختاری که اعضای لینکدین آزادانه ارائه می‌دهند، مثل عناوین شغلی، موقعیت جغرافیایی، اطلاعات صنعتی، مجموعه مهارت‌ها و… باعث شده این نرم افزار تبدیل به یکی از خریدهای گران قیمت مایکروسافت تا به امروز باشد.

لینکدین ( linkedin ) و تاثیر آن بر سئو ؟

یکی از ابزار شبکه های اجتماعی که تاثیر زیادی بر سئو سایت دارد، لینکدین است. هر بک لینک از لینکدین نسبت به بقیه بک لینک ها ارزش بیشتری دارد و همچنین اگر شما در سایت خود مقالات تخصصی قرار می دهید، بهترین شبکه برای به اشتراک گذاری مطالبتان، لینکدین است. زیرا در این شبکه همه به دنبال مطالب تخصصی هستند و هر مطلب غیر از موضوع اصلی قرار داده شود، نه تنها باعث تخریب صفحه کاری شما می شود، بقیه کاربران نیز با آن مطالب نیز برخورد جدی خواهند کرد.

البته متاسفانه به دلیل فیلتر بودن فیس بوک، هجوم کاربران غیر تخصصی و افرادی به دنبال فقط مطالب طنز و غیرمربوطه می باشند به لینکدین زیاد شده است و شاهد افزایش پست های غیر علمی و تخصصی هستیم و با این روندی که پیش می رود، در آینده ای نزدیک حتما این شبکه هم برای ایرانی ها فیلتر خواهد شد.

اصلی‌ترین  ویژگی های لینکدین ( linkedin ) :

در ادامه به برخی از بنیادین‌ترین  ویژگی ‌هایی که در شبکه اجتماعی لینکدین ارائه شده می‌پردازیم و از این خواهیم گفت که چطور به صورت خاص برای استفاده از سوی افراد حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

  • صفحه خانه (Home):

به محض ورود به وب‌سایت، صفحه هوم یا همان فید اخبار مقابل چشم قرار می‌گیرد. در این صفحه قادر به مشاهده آخرین پست‌های ارتباطات خود خواهید بود و ضمنا آخرین به‌روزرسانی‌های مربوط به اشخاص و شرکت‌هایی که فالو کرده‌اید هم به نمایش درمی‌آید.

  • پروفایل (Profile):

پروفایل شما حاوی اطلاعاتی نظیر نام، تصویر، لوکیشن و شغل کنونی است که در بالاترین بخش به نمایش درمی‌آیند. اندکی پایین‌تر، قادر به شخصی‌سازی بخش‌های گوناگونی خواهید بود که به شما اجازه می‌دهند بیوگرافی خود را به صورت خلاصه بنویسید و از تجارت شغلی و تحصیلی خود بگویید. اساسا تمام اجزای پروفایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر به درستی استفاده شوند، شمایلی شبیه به یک رزومه سنتی پیدا می‌کنند.

  • شبکه من (My Network):

در اینجا لیستی حاوی تمام افرادی را خواهید یافت که همین حالا با آن‌ها در لینکدین ارتباط برقرار کرده‌اید. اگر ماوس خود را روی این گزینه در منوی بالایی ببرید، قادر به مشاهده چند گزینه دیگر برای افزودن مخاطبان، یافتن افرادی که ممکن است بشناسید و همینطور یافتن فارغ‌التحصیلان خواهید بود.

  • مشاغل (Jobs):

کارفرمایان به صورت روزانه انبوهی از لیست‌های مشاغل گوناگون را درون لینکدین پست می‌کنند و این شبکه اجتماعی نیز براساس اطلاعات کنونی شما مانند لوکیشن و تجارب پیشین، برخی از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند. بنابراین ساز و کار به گونه‌ای از آب درآمده که بتوانید با سهولت هرچه تمام‌تر، فرصت‌های شغلی مرتبط با حرفه خود را پیدا کنید.

  • علایق (Interests):

علاوه بر ارتباطی که با دیگران برقرار می‌کنید، قادر به فالو کردن چیزهایی نظیر صفحات شرکت‌ها و گروه‌های طبقه‌بندی شده براساس لوکیشن نیز خواهید بود که در لیست علایق شما قرار می‌گیرند.

  • نوار جستجو (Search Bar):

لینکدین از یک قابلیت جستجوی قدرتمند برخوردار شده که به شما اجازه می‌دهد نتایج سرچ را براساس چندین متغیر قابل شخصی‌سازی، فیلتر کنید. کافی است روی گزینه Advanced در کنار نوار جستجو بزنید تا قادر به یافتن افراد، شرکت‌ها و مشاغل به خصوص باشید.

  • پیام‌ها (Messages):

وقتی می‌خواهید گفتگو با شخصی دیگر را آغاز کنید، می‌توانید از قابلیت پیام خصوصی این شبکه اجتماعی بهره بگیرید. پیام‌های خصوصی مورد اشاره ضمنا از فایل‌های ضمیمه نیز پشتیبانی می‌کنند.

  • اعلانات (Notifications):

مثل هر شبکه اجتماعی دیگر، لینکدین به نمایش نوتیفیکیشن‌های گوناگون می‌پردازد تا از وقایعی مانند دریافت توصیه از سوی شخصی دیگر، دعوت شدن به یک گروه، انتشار پستی که شاید برای شما جالب باشد و چیزهایی از این دست باخبر شوید.

  • دعوت‌های معلق (Pending Invitations):

وقتی دیگر کاربران شما را به برقراری ارتباط در لینکدین دعوت می‌کنند، یک دعوت‌نامه به دست شما می‌رسد که باید آن را به صورت دستی تایید کنید.

این‌ها اصلی‌ترین  ویژگی هایی هستند که هنگام ورود به لینکدین به چشم شما خواهند خورد. اما اگر اندکی به گشت‌وگذار در این پلتفرم مشغول شوید، قادر به یافتن  ویژگی‌های هرچه بیشتری خواهید بود که به صورت تخصصی برای افراد حرفه‌ای تدارک دیده شده‌اند و تفاوت‌هایی هرچند کوچک با قابلیت‌های مشابه در دیگر شبکه‌های اجتماعی دارند.

ایندورس کردن در لینکدین چیست؟

ایندورس (endorse) کردن به معنای تایید مهارت شما توسط دوستانتان می باشد. دوستان شما براساس تجربه و فعالیت هایی که در صفحه خود قرار داده اید، مهارت شما را ایندورس می کنند و در واقع به لینکدین بیان می کنند که شما یک شخص حرفه ای در کار خود هستید. هر چه میزان ایندورس کردن مهارت های شما بالاتر باشد، رتبه شما بین کاربرانتان بالا است و همچنین شانس پیدا کردن کار بین شرکت ها برای افزایش پیدا می کند.

کانکشن در Linkedin چیست ؟

در شبکه لینکدین شما میتوانید افراد را به کانکشن خود اضافه کنید البته با فالو کردن کمی متفاوت میباشد. کانکشن کردن در لینکدین ارتباط دو طرفه هست که باید در زمینه کاری و با افرادی کانکت شوید که مرتبط به حوزه فعالیت شما میباشد و با افراد غیر مرتبط خودداری کنید.

پروفایل خود را تکمیل کنید

پروفایل Linkedin، در واقع رزومه کاری شماست، پس بهتر است پروفایل کاربری خود را تا جای ممکن کامل کنید تا هر فردی که پروفایل شما را مشاهده می‌کند، بتواند با سوابق تحصیلی و شغلی شما آشنا شود.

پس از آنکه در لینکدین ثبت نام کردید، وارد حساب کاربری خود شوید. در این قسمت Linkedin از شما می‌خواهد اطلاعات خود را به طور کامل وارد نمایید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، محل کار فعلی، عکس، علایق و توضیحاتی مختصری درباره خودتان است.

حال هرچه اطلاعات پروفایل‌تان کامل‌تر باشد، لینکدین امتیاز بالاتری برایتان در نظر می‌گیرد. البته این امتیازات برای دیگران نمایش داده نمی‌شود، اما حُسنی که دارد این است که پروفایل‌تان در نتایج جستجوی بیشتری به کاربران نمایش داده می‌شود.

7 دلیل استفاده از لینکدین:

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، لینکدین می تواند یک شبکه ای برای شما باشد تا بتوانید علاوه براینکه کار خود را پیدا کنید، با حرفه ای های خود در ارتباط باشید. در ادامه هفت دلیل دیگری که باید در لینکدین باشید را بیان می کنیم:

1.ارتباط مجدد با دوستان قدیمی

امروزه دیگر هر کسی که برای خود صاحب کسب وکاری است، یک اکانت دراین شبکه اجتماعی دارد. حتما هم دوستان قدیمی در مدرسه یا دانشگاه شما نیز در این شبکه برای خود دارای اکانت هستند. شما می توانید با جستجوی حرفه ای که در آن صفحه قرار داده شده است و فقط با ورود نام، آن ها را پیدا کنید و با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

2.شما را پیدا کنند

با توجه به فعالیت و رزومه هایی که قرار داده اید، دیگر شرکت ها یا افرادی که به دنبال تخصص شبیه شما هستند، شما را نیز پیدا کنند و از این رو بتوانید با آن ها همکاری نمایید.

3.با متخصصین در ارتباط باشید

در لینکدین گروه های زیادی وجود دارد که هر کدام هدف مخصوص به خود را دارند. شما می توانید با پیدا کردن این گروه ها و فعالیت در آنها با متخصصین حوزه کاری خود آشنا شوید و با آنها در ارتباط باشید.

4.پیدا کردن شغل

بهترین مکان برای پیدا کردن شغل است. البته برای اینکه بتوانید شغل خود را سریعتر پیدا کنید، باید پروفایل خود را حرفه ای نمایید. بعضی از شرکت ها در پست های خود آگهی استخدام قرار می دهند و می توانید برای آن ها رزومه خود را ارسال نمایید.

5.توسعه شغل و بازاریابی

لینکدین همانطور که بیان شد، بهترین مکان در برای بهینه سازی سایت می باشد. شما در آنجا می توانید پست های سایت خود را به اشتراک بگذارید که از این رو به برندسازی سایت شما کمک می کند.

6.کمک کردن از دیگران

اگر شما در زمینه تخصص خود به مشکلاتی بر بخورید، لینکدین بهترین شبکه است که می توانید در آن اشکالات خود را در یک پست یا به صورت پیام خصوصی از افراد بپرسید.

7.ارتباط با شرکت های دیگر

تمامی شرکت ها دارای صفحه یا پروفایل خصوصی برای خود هستند. شما می توانید با عضویت در صفحه آن ها یا اضافه کردن اکانت آن ها به دوستان خود، با آن ها در ارتباط باشید و از نحوه فعالیت آن ها در لینکدین آگاه شوید.