نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند.

اهمیت نقشه سایت : 

سایت مپ اهمیت صفحات شما را مشخص می‌کند. خزنده‌های گوگل هر کدام معیارهای خودشان را برای تشخیص خوب یا بد بودن صفحات دارند. می‌توانید صفحاتی را به‌عنوان صفحات مهم‌تر به گوگل معرفی کنید تا بتوانید روی سئو این صفحات بیشتر کار کنید و از رقیبانتان پیشی بگیرید. مطالب موجود در سایت که قصد بروز رسانی آن‌ها را دارید و یا مطالبی که به تازگی برای سایت خود نوشته‌اید با استفاده از نقشه سایت (sitemap) به گوگل معرفی می‌شوند. هرلحظه که به‌روزرسانی انجام می‌شود خزنده‌های گوگل به سایت شما می‌آیند و سایت را بررسی می‌ کنند یا به‌اصطلاح صفحات را  index می‌ کنند.

چرا باید از نقشه سایت (Sitemap) استفاده کنیم؟

خودتان را جای گوگل بزارید فرض کنید سایتی با صفحات بسیار زیادی وجود دارد. اگر سایت مپ نداشته باشد ، ممکن است صفحاتی از دست خزنده‌ها در برود و index نشوند. با استفاده از این نقشه‌ها به موتورهای جستجو مسیر می‌دهید و تمام صفحات خود را به گوگل معرفی می‌کنید. هم‌ چنین ممکن است سایت شما نو پا باشد و هنوز لینک سازی داخلی و خارجی درست و کاملی انجام نداده باشید. خزنده‌ها نمی‌توانند به صفحاتی که لینک ندارند وارد شوند. مسیری که این خزنده‌ها برای رفتن به صفحات دیگر استفاده می‌کنند ، لینک‌ ها هستند. با استفاده از نقشه سایت می‌توانید آدرس صفحاتی که لینک ندارند را هم به موتورهای جستجوگر بدهید.

انواع  نقشه سایت (سایت مپ):

سایت مپ به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • سایت مپ از نوع XML:

این نوع سایت مپ دارای ساختار سازمان یافته شده ای دارد و مخصوص موتورهای جستجو است و احتیاج به مشاهده کاربران وب سایت ندارد. سایت مپ از نوع XML می تواند در فایل Robots.txt آدرس دهی شود تا به موتورهای جستجو کمک نماید راحتر این فایل را پیدا نمایند. در زیر نمونه ای از سایت مپ از نوع XML آورده شده است.

  • سایت مپ از نوع HTML:

این نوع سایت مپ مخصوی کاربران بازدید کننده وب سایت است و به آنها کمک می کند که محتویات صفحات مورد نظرشان را براحتی پیدا نمایند. سایت مپ از نوع HTML قابل استفاده در گوگل وبمستر نیست. در زیر نمونه ای از سایت مپ از نوع HTML آورده شده است.

نحوه ساختن نقشه سایت:   

ابزارهای زیادی برای تهیه نقشه سایت (Sitemap) به‌صورت آنلاین وجود دارد که به‌جز تهیه نقشه سایت امکانات دیگری را نیز به کاربران خود می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به سایت XML-sitemaps.com اشاره کرد که سایتی است که به‌صورت رایگان و با چند کلیک ساده ، نقشه سایت کاملی به شما می‌دهد.

ویژگی‌های بسیار مفید این سایت شامل :

  • امکان تعیین اولویت صفحات
  • بررسی فعالیت رقبا و جایگاه آن‌ها در گوگل
  • چک کردن صفحه نتایج گوگل برای کلمه موردنظر
  • بررسی چگالی یا میزان محبوبیت یک کلمه در گوگل ازنظر میزان جستجو روی آن کلمه
  • و …

با پرداخت هزینه برای ارتقای سایت XML-sitemaps.com  می‌توانید امکانات بسیار بیشتری دریافت کنید تا به‌صورت حرفه‌ای از امکانات این سایت استفاده کنید.

اهمیت نقشه سایت در سئو:

گوگل محتواهای جدید را توسط ربات‌های خزنده‌ای که وب را بررسی می‌کنند کشف می‌کند. وقتی یک صفحه توسط این ربات‌ها بررسی می‌شود، به لینک‌های داخلی و خارجی آن توجه می‌شود. اگر یک آدرس URL پیدا شود که در فهرست جستجوی آن‌ها نیست، محتوای آن آدرس را فراخوانی می‌کنند و در جای مناسب ایندکس می‌کنند.

اما گوگل نمی‌تواند تمام محتواهای موجود را به این روش پیدا کند. اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که از صفحات شناخته شده به آن لینک داخلی داده نشده باشد، گوگل قادر به پیدا کردنش نخواهد بود.

اینجاست که اهمیت نقشه سایت در سئو مشخص می‌شود. کار سایت مپ این است که به گوگل (و البته موتورهای جستجوی دیگر) بگوید که کجا و در چه آدرسی می‌توانند مهم‌ترین صفحات آن سایت را پیدا کنند تا بتوانند این صفحات را ایندکس کنند.

چرا حتما باید سایت مپ بسازیم؟

در این بخش به صورت خلاصه چند تا از مهمترین دلایل داشتن سایت مپ رو بهتون میگیم. اینا فقط بخشی از تاثیرات ساخت سایت مپ می باشد.

  • با سایت مپ شما می توانید مهمترین آدرس ها و صفحات خود را به گوگل معرفی کنید
  • با ساخت سایت مپ یک نقشه راه در اختیار گوگل قرار می دهید
  • با داشتن سایت مپ شانس ایندکس شدن سریع صفحات شما افزایش پی دا می کند
  • سایت مپ باعث می شود که تقریبا هیچ صفحه ای توسط گوگل فراموش نشود و از قلم نمی افتد
  • نرخ خزش سایت شما را افزایش می دهد
  • گوگل از جدید ترین مقالات و صفحات سایت شما با خبر می شود
  • ساختار سایت برای گوگل قابل فهم تر می شود

ساخت نقشه سایت با ابزارهای آنلاین:

  • xml sitemaps : ابزاری برای ساخت سایت مپ xml بصورت آنلاین
  • Slick Plan  :این ابزار برای تولید نقشه سایت بصری با اشکال مختلف ایجاد شده است. اما پس از ساخت نقشه سایت بصری میتوانید خروجی xml از نقشه سایت دریافت کنید.
  • Inspyder  : کافیست این برنامه را دانلود و نصب کرده و آدرس سایت خود را وارد کنید. نقشه سایت شما آماده است.

روش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول:

برای این کار کافی است وارد گوگل سرچ کنسول شوید و به بخش Sitemaps بروید. سپس آدرس فایل نقشه سایتتان را در قسمت مربوطه وارد کنید و دکمه Submit را بزنید. با این کار، نقشه سایتی که تهیه کرده‌اید در گوگل سرچ کنسول ثبت می‌شود و توسط گوگل بررسی خواهد شد.

مشکلات سایت مپ در گوگل سرچ کنسول:

نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد. با بررسی وضعیت نقشه سایت خود در گوگل سرچ کنسول صفحاتی از نقشه سایت که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید. اگر برای شما فهرست شدن آن صفحات مهم است بایستی برای رفع مشکل اقدام کنید.

ابزارهای بررسی نقشه سایت:   

برای بررسی وضعیت کدهای سایت مپ ابزارهایی وجود دارد که بتوانید در کدها بدون ایجاد خطا تغییراتی انجام دهید.

سایتwww.xml-sitemaps.com  گزینه مناسبی برای بررسی وضعیت کدها است که به‌راحتی متوجه تگ‌ها و وضعیت قرارگیری آن‌ها می‌شوید.

ابزارهای دیگری نیز برای این کار وجود دارد ازجمله Google Sitemap Validator  و  XChecker که کار مشابه xml-sitemaps را انجام می‌دهند و بسیار مفیدند.

حرف آخر:

استفاده از نقشه سایت برای وب‌سایت‌های بزرگ بسیار مهم و ضروری است؛ مخصوصا اگر سایت‌ شما در زمینه تجارت الکترونیک باشد. سایت‌مپ به گوگل کمک می‌کند تا راحت‌تر صفحات شما را کرال کرده و آن‌ها را سریع‌تراین  ایندکس کند.

امیدوارم این مقاله برای شما کاربر گرامی مفید و سود مند بوده باشد