چگونه بهترین کلمات کلیدی را برای وبسایت خود انتخاب کنیم ؟

کلمه کلیدی چیست؟

اگر به تازگی در زمینه تولید محتوا و یا سئو شروع به فعالیت کرده‌اید، حتما این سوال برای شما پیش آمده که کلمات کلیدی سایت، کلمات کلیدی سئو و یا کلمات کلیدی محتوا دقیقا چه کلماتی هستند؟ کلمات کلیدی یا Keywords در واقع همان ایده‌ها و موضوعاتی هستند، که کاربر را از محتوای سایت آگاه می‌کنند. به عبارت دیگر منظور از کلمه کلیدی، عباراتی است که در هنگام جستجو در گوگل، به کار می‌بریم. چنان چه بخواهید کل محتوای یک مقاله را در کوتاه‌ترین حالت ممکن خلاصه کنید، عبارت به دست آمده همان کلمه کلیدی آن مطلب خواهد بود.

شما در جایگاه صاحب سایت یا کارشناس تولید محتوا باید بتوانید از مرتبط‌‌ ترین کلمات کلیدی در صفحه خود استفاده کنید. بدین صورت شانس بیشتری برای یافته شدن توسط مخاطبین خود خواهید داشت.

چگونه بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

گام اول: در مورد کسب و کار خود تحقیق کنید

هرچقدر اطلاعاتتان را در رابطه با کسب و کار و حوزه فعالیت خود افزایش دهید و شناخت بیشتری پیدا کنید به تبع ایده های بیشتری برای کلمات کلیدی پیدا می کنید و می توانید آنچه نیاز کاربران است را تشخیص دهید و در نهایت کلمه کلیدی هایی مطابق با نیاز و هدف کاربران پیدا کنید.

زمانی که شما می توانید به درستی نیاز کاربران خود را تشخیص دهید و متناسب با آن تولید محتوا کنید، صفحه وبسایت شما با سرعت زیادی جایگاه خوبی در گوگل پیدا می کند، زیرا توانسته اید نیاز کاربران خود را تشخیص و برآورده کنید و این از نظر گوگل بسیار اهمیت دارد.

  گام دوم :سه عامل اصلی برای انتخاب کلمه مناسب را بشناسید

پیش از آن‌که کلمات کلیدی را انتخاب و شروع به تولید محتوا درباره آنان کنید، لازم است آن‌ها را براساس ۳ مورد تقسیم‌بندی نمایید. این موارد عبارتند از:

  • مرتبط بودن

گوگل محتواهای شما را از نظر ارتباط رتبه‌بندی می‌کند و در اینجاست که مفهوم جستجو مشخص می‌شود. محتوای شما تنها در صورتی که برای کاربران ارزشمند باشد، توسط یک کلیدواژه رتبه‌بندی می‌شود. علاوه بر این، مطالب شما باید به منزله بهترین منبع موجود برای جستجوی کاربران باشد تا بتوانید رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنید.

  • آتوریتی (Authority)

گوگل به منابعی وزن بیشتر می‌دهد که آن‌ها را معتبر بداند. این بدان معنا است که باید تلاش کنید تا سایتتان به یک منبع معتبر تبدیل شود. این کار از طریق غنی‌سازی وبسایت یا محتواهای مفید، تبلیغ آن‌ها برای به دست آوردن سوشال سیگنال و بک‌لینک میسر است. اگر در صنعت خودتان معتبر نباشید یا نتایج صفحه اول گوگل برای یک موضوع خاص مطالب سنگینی داشته باشد، شانس کم‎تری برای دستیابی به رتبه‌های برتر گوگل خواهید داشت. مگر آن‌که بتوانید یک محتوای استثنایی و فوق‌العاده تولید کنید.

  • میزان سرچ ماهانه عبارت کلیدی (Volume)

ممکن است بتوانید برای یک کلیدواژه خاص رتبه‌های اول گوگل را به دست آورید. اما اگر کسی هرگز آن کلمه را جستجو نکند، هیچ فایده‌ای ندارد! محبوبیت عبارت کلیدی یا Volume توسط MSV (میزان جستجوی ماهانه) تعیین می‌شود. این معیار به معنای تعداد دفعات جستجوی کیورد در هر ماه، در میان تمامی کاربران است.

گام سوم :تهیه‌ی لیستی از کلمات کلیدی مرتبط به سایت

بهتر است برای هر صفحه از سایت خود لیستی از کلمات کلیدی مرتبط ایجاد کنید. این لیست را به کمک روش‌های زیر گسترش دهید:

  • مشاهده‌ی نتایج جستجو

  • مشاهده‌ی عبارات مرتبط در گوگل

  • پرسش از اطرافیان و کاربران

سعی کنید تا جای ممکن لیست کلمات کلیدی خود را گسترش دهید. کلماتی که مناسب مقاله‌ی شما نیستند را حذف نمایید. همچنین از کلمات long tail کمک بگیرید.

گام چهارم :بررسی میزان رقابت پذیری کلمات

برای بررسی رقابت پذیری کلمات باید قدرت رقبای خود را بسنجید. برای این کار می‌توانید کلمات کلیدی موجود در لیست خود را در گوگل جستجو کنید و بررسی کنید چه وب‌سایت‌هایی در نتایج قرار گرفته‌اند.

برای آگاه شدن از قدرت سایت‌ها از domain Authority آنها استفاده کنید.

در این بخش کافیست میانگینی از Domain Authority سایت‌های صفحه اول بدست آورید و مقابل هر کلمه‌ی کلیدی بنویسید. سپس این میانگین را با DA سایت خود مقایسه کنید. سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که میانگین DA برآورد شده‌ در آنها در سطح امتیاز سایت شما باشد.

هرچه امتیاز سایت شما از این میانگین بالاتر باشد رقابت در آن کلمات برای سایت شما ساده‌تر خواهد بود.

در آخر کلماتی را که جستجوی مناسبی داشته‌اند و رقابت‌پذیر بوده‌اند را به عنوان کلمات کلیدی مناسب سایت خود انتخاب کنید.

گام پنجم:بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی

حالا وقت آن است که ببینید هر کدام از کلمات مد نظر شما در اینترنت چقدر خواهان دارند! برای بررسی میزان جستجو و علاقه‌مندی به عبارات مختلف می‌توانید از ابزارهای زیر کمک بگیرید:

Google trend:

گوگل ترند ابزاری است که توسط گوگل ایجاد شده و میزان علاقه مندی کاربران به موضوعات مختلف را از طریق میزان جستجوها نشان می‌دهد. به کمک این ابزار می‌توانید متوجه شوید کدام کلمات کلیدی انتخابی شما بیشتر جستجو می‌شوند.

پیدا کردن کلمه‌ی کلیدی مناسب با گوگل ترند

Google keyword planner:

کیورد پلنر یک ابزار مهم در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. برای استفاده از آن باید در google adwords حساب کاربری داشته باشید.

به کمک این ابزار می‌توانید از میزان جستجوی کلمات کلیدی آگاه شوید. بهتر است از میان لیست خود کلماتی که جستجوی بسیاری پایینی دارند را حذف کنید.

برای استفاده از این ابزار آی‌پی خود را تغییر دهید. این ابزار برای کشور ایران تحریم شده است.

گام شیشم : بررسی نکردن حجم جستجو

مطمئناً منظور ما از جستجوی کلمات کلیدی سئو پیدا کردن اصطلاحاتی است که بیشترین ترافیک را نصیب وب سایت شما می‌کند. در این بین معیارهایی چون حجم جستجو می‌تواند ارزش یک کلمه کلیدی را نشان دهد. اما ممکن است برای کسب و کار شما به طور خاص، بالاترین حجم جستجو، به معنای بالاترین درخواست کاربران از یک کلمه کلیدی نباشد.

باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان جستجوی یک کلمه کلیدی، جامعه مخاطب خود را نیز مدنظر قرار دهید. فقط روی search volume تمرکز نکنید. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی ترافیک سایت تأثیرگذارند. 

  گام هفتم: بکارگرفتن کلمات کلیدی طولانی

یکی از مشکلاتی که بر اثر تمرکز زیاد بر روی حجم جستجوی یک کلمه کلیدی پیش می‌آید، این است که کلمات کلیدی طولانی را فراموش می‌کنید. در حالی که کلمات کلیدی طولانی، که search volume پایینی هم دارند، می‌توانند بیشتر به هدف کسب و کار شما نزدیک باشند. به این معنا که کاربرانی وجود دارند که با جستجوی این کلمات کلیدی، به دنبال خریدن محصول یا گرفتن خدماتی هستند که وب سایت شما ارائه می‌کند.

پس همیشه نیازی نیست که به سراغ ارزشمند‌ترین کلمات کلیدی یا کوتاه‌ترین‌ها بروید. بعضی از کلمه کلیدی‌ها چندان رقابتی نیستند. اما می‌توانند ترافیک خوبی برای وب سایت شما به همراه داشته باشند.

حرف اخر :

در این مقاله  گفتیم که کلمه کلیدی چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. یافتن کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی محتوا است که به شما کمک می‌کند جایگاه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. با کمک انتخاب کلیدواژه صحیح، قادر خواهید بود ترافیک سایتتان را افزایش دهید و به فروش بیشتری در کسب و کار آنلاین خود دست یابید.