پشتیبانی سایت چیست و چه مزایایی دارد؟

پشتیبانی سایت چیست؟

پشتیبانی سایت چیست؟

پشتیبانی وب سایت یعنی اینکه به طور مرتب، وب سایت را از لحاظ مشکلات و خطاها بررسی کرده و آن را به روز و مرتبط نگه داریم. این کار باید به صورت مداوم انجام شود تا بتوانید وب سایت کارآمد و به روزی داشته باشید و سئو و رتبه بندی سایت را بهبود ببخشید.

انواع پشتیبانی سایت :

پشتیبانی سایت به طور کلی شامل دو نوع پشتیبانی می گردد. پشتیبانی محتوایی سایت و پشتیبانی فنی سایت.

  • پشتیبانی محتوایی :

سایت شامل کلیه خدمات پشتیبانی می گردد که به محتوای سایت مربوط می شود.

  • پشتیبانی فنی

سایت به خدماتی گفته می شود که مربوط به مسائل فنی هاست و دامین، برنامه نویسی، امنیت سایت و آپ بودن سایت هستند.

 1-پشتیبانی سایت شرکتی:

این نوع پشتیبانی سایت شامل به روز رسانی، رفع مشکلات فنی سایت، درج محتوا و پیگیری های مرتبط به آن است. با توجه به متفاوت بودن کسب و کار شرکت ها، نیاز شما نیز از پشتیبانی سایت خود ممکن است متفاوت باشد. البته ممکن است برخی از خدمات پشتیبانی سایت شما مانند طراحی سایت رایگان انجام شود. نیاز شرکت ها اصولا در حوزه به روز رسانی و گذاشتن محتوایی در مورد موضوع کارشان است.

 2-پشتیبانی سایت فروشگاهی:

پشتیبانی این نوع سایت ها به بخش های مختلفی مثل پشتیبانی فنی، مدیریت کالا ها (از نظر به روز رسانی موجودی و قیمت کالا ها) و… تقسیم می شود.

  3-پشتیبانی سایت مجله ای یا همان محتوایی:

در این نوع پشتیبانی باید مواردی را رعایت کنید که به آن ها رعایت کنید:

این سایت ها اصولا نیاز به یک تیم قوی در حوزه تولید محتوا دارند.

قدم اول در پشتیبانی این سایت ها تولید محتوای مستمر است که خیلی به شما کمک می کند.

از آنجایی که این سایت ها بازدید بالایی دارند پس شما به یک هاستینگ قوی نیاز دارید.

 4-پشتیبانی سایت شخصی:

در این مدل سایت باید برنامه ریزی دقیقی در محتوا و بروز رسانی آن باشد. اصولا پشتیبانی این نوع سایت ها هزینه کمتری نسبت به سایت های دیگری مثل فروشگاه آنلاین، شرکت و… دارند. برای بهتر شدن کسب و کارتان سعی کنید محتوا هایی در مورد اخبار روز داشته باشید. همیشه سلیقه مخاطبانتان را برای تولید محتوا در اولویت قرار دهید.

 5-پشتیبانی سئو

با انجام تولید محتوا و انتشار آن در سایت کار شما به پایان نرسیده است چرا که برای دیده شدن محتوا توسط کاربران نیاز است که به رتبه های برتر موتور جستجو برسید. برای رسیدن به رتبه های اول موتور جستجو، لازم به اجرای یک استراتژی سئو برای وب سایت است و باید سایت بهینه شود. برنامه ریزی برای بهینه سازی سایت، تهیه برنامه منظم برای تولید محتوا، کیورد ریسرچ، آنالیز رقبا و… همگی از وظایف تیم پشتیبانی سئو سایت هستند.

وظایف پشتیبان سایت

پشتیبانان سایت وظایف مختلفی دارند از جمله:

  1. تجزیه و تحلیل مشکلات و بر طرف کردن آن ها
  2. انجام تغییرات مربوط به اصلاح سایت از نظر فنی
  3. به روز رسانی و اضافه و حذف کردن اطلاعاتی مثل حساب های کاربری، درستی رمز عبور و…
  4. پاسخ به پرسش ها و مشکلات کاربران و کمک به آن ها
  5. تنظیم امنیت سایت
  6. پشیبانی محتوایی و سئو سایت
  7. بهینه سازی سایت و تنظیم عملکرد آن
  • با توجه به اینکه پشتیبانی سایت در حوزه های مختلف انجام می گیرد، وظایف پشتیبان سایت می تواند متفاوت باشد. در این بخش، درباره وظایف پشتیبان سایت که به چهار دسته در بخش های فنی، محتوایی، سئو و… بیشتر توضیح می دهیم.

1-وظایف پشتیبانی فنی سایت چیست :

پشتیبان فنی سایت وظیفه بروزرسانی فنی و امنیتی وب سایت را بر عهده دارد و مسئولیت عملکرد صحیح امکانات سایت بر عهده اوست. به عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی اطمینان از ثبت خرید و یا در بخش ارتباط با ما امکان ارسال فرم، وظیفه پشتیبان فنی می باشد.

یکی از دلایل مهم استخدام پشتیبان فنی، حفظ امنیت سایت است. سایت شما باید در برابر حملات و ورود هکرها قوی باشد. برای مانع شدن از چنین حملاتی نیاز است که جنبه های امنیتی سایت بروزرسانی شوند.

پشتیبان فنی سایت با تهیه نسخه پشتیبان از سایت در صورت هک شدن و خرابی سرور، از این نسخه استفاده می کند، با داشتن نسخه پشتیبان از هزینه زیاد برای بازسازی مجدد وب سایت جلوگیری می شود.

2-وظایف پشتیبان سایت در پشتیبانی محتوایی سایت:

یک پشتیبان محتوایی سایت وظیفه دارد که مطالب و مقالات جدید تهیه کند و مطالب قبلی را نیز بروزرسانی نماید. تهیه یک برنامه بازاریابی محتوایی متناسب با سایت نیز بر عهده پشتیبان فنی سایت است.

رسیدگی به مطالب مهم و کلیدی سایت و در صورت نیاز ویرایش و بروزرسانی آنها نیز جزو مسئولیت های پشتیبانی فنی سایت می باشد.

3-وظایف پشتیبان سایت در بخش طراحی و گرافیک چیست:

همانطور که بالاتر نیز شرح داده شد، شما برای گرافیک سایت خود نیازمند به پشتیبان در بخش طراحی و گرافیک هستید. به روزرسانی بنرهای مرتبط با کسب و کار از وظایف پشتیبان گرافیکی سایت است و همچنین طراحی تصاویر، اینفوگرافیک‌ و استفاده از بهترین سایت های ساخت لوگو رایگان در مواقع لزوم، بر عهده پشتیبان گرافیکی می باشد.

4-وظایف پشتیبان سایت در بخش پشتیبانی سئو سایت:

پشتیبان سئو سایت می بایست برای سئو داخلی و خارجی سایت برنامه ریزی های لازم را انجام دهد از جمله تهیه نقشه سایت و معرفی آن به سرچ کنسول، اخذ بک لینک های منظم، استفاده از سرویس های کوتاه کننده لینک، تهیه لیست کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت سایت، رصد کلمات کلیدی، مدیریت تولید محتوا و برنامه ریزی برای آن، نظارت بر نحوه ایندکس سایت در گوگل و کلیه امور سئو سایت بر عهده پشتیبان سئو سایت هستند.

پشتیبان سئو سایت، صفحات مختلف سایت از نظر ترافیک ورودی و نحوه رفتار مخاطب مورد بررسی قرار می دهد. اگر صفحاتی بازدید بیشتری داشته باشند یا نظر کاربران را بیشتر جلب کرده باشند، تقویت می شوند و از طرف دیگر صفحاتی که بازدید مناسبی ندارند، حذف و یا اصلاح می شوند.

5-پاسخگویی به مشتریان از وظایف پشتیبان سایت:

پاسخگویی به مشتریان و چت با آنها، پاسخگویی به ایمیل ها و تیک ها، تایید، ویرایش و حذف اکانت ها، انتقال پیشنهادات و انتقادات کاربران به تیم فنی، تهیه گزارش های مربوطه و… از وظایف تیم پشتیبانی سایت هستند.

6-مدیریت زیر ساخت وب سایت از وظایف پشتیبان سایت:

پشتیبان سایت وظیفه راه اندازی هاست و ایجاد دسترسی کاربران به سایت را بر عهده دارد همچنین مدیریت سرورهای ایمیلی و خبری و ارتباط میان پایگاه های داده ای، جزو وظایف پشتیبان سایت می باشد.

7-ارزیابی ساختار و محتوای سایت از وظایف پشتیبان سایت:

پشتیبان سایت با طراحی فرانت اند و بک اند آشنایی دارد و به خوبی قادر است ساختار وب سایت را بررسی و توسعه دهد. ارزیابی ساختار و محتوای سایت و مطابق با استانداردهای گرافیکی و محتوایی، از جمله کارهایی است که پشتیبان سایت باید انجام دهد. ایجاد تغییرات در کد نویسی صفحات وب و افزودن قابلیت ها و امکانات جدید در سایت نیز از جمله خدماتی است که در قالب پشتیبانی از سایت ارائه می شوند.