سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه

سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه

انواع سئو

  • سئو به سه نوع کلاه سفید (white hat SEO)

  • کلاه سیاه (Black hat SEO)

  • کلاه خاکستری (Gray hat SEO)

در مورد دو موضوع سئو کلاه سفید  و کلاه سیاه توضیح میدهیم و تفاوت هرکدام را برایتان می گوییم

سئو کلاه سفید (White hat SEO) چیست؟

سئو کلاه‌سفید به‌نوعی از فعالیت‌ها و استراتژی‌های سئو اطلاق می‌شود که کاملاً منطبق بر قوانین موتورهای جستجو است. در این روش از فعالیت‌های مخرب و تقلب برای دور زدن قوانین موتورهای جستجو خودداری شده و فعالیت‌ها به شیوه‌ای کاملاً درست‌کارانِ انجام می‌شود.

موتورهای جستجو ازجمله گوگل برای ارتقا تجربه کاربری خود اصول و قواعدی را وضع کرده‌اند و به سایت‌ها توصیه می‌کنند طبق این اصول رفتار کنند. برای مثال، آن‌ها به سایت‌ها توصیه می‌کنند محتوای مفید و کاربردی تولید کنند تا رضایت کاربران را به دست آورده و از این طریق رتبه خود را در نتایج جستجو بالا ببرند.

اما موتورهای جستجو چیزی به‌جز الگوریتم‌ها و کدهای نوشته‌شده توسط برنامه‌نویسان نیستند، هرچقدر هم این الگوریتم‌ها هوشمندانه تعریف شوند اما به‌هرحال محدودیت‌هایی دارند. برای مثال، الگوریتم‌های گوگل نمی‌توانند تک‌تک سایت‌ها و صفحات آن‌ها را به‌صورت منحصربه‌فرد بررسی کنند، بلکه طبق یک قاعده کلی آن‌ها را موردسنجش قرار می‌دهند.

به طور خلاصه، این اصطلاح به  شیوه ای صحیح و اخلاقی برای بهینه سازی سایت اشاره می کند. اگر بخواهیم به صورت دقیق آن را مورد بحث قرار دهیم، سئو کلاه سفید با سه معیار زیر تطابق دارد:

1- این روش دستورالعمل های موتور های جستجو را دنبال می کند.

تعریف گسترده سئو کلاه سفید این است که دنبال کننده راهنمای وب مستر می باشد.

قوانینی وجود دارد که گوگل آن ها را به وجود آورده تا شما بتوانید سایت را به بهترین صورت بهینه کنید. در حالی که آن‌ها جزئی از جزئیات استراتژی seo هستند، اساسا ً می‌توانند با یک ایده ساده خلاصه شوند. بنابراین، در مجموع اگر قصد دستکاری در رتبه بندی یا دور زدن الگوریتم گوگل را ندارید باید از دستور عمل ها و سئو کلاه سفید استفاده کنید.

2- تمرکز خاصی بر روی بازدید کنندگان سایت دارد.

سئو کلاه سفید شامل تغییراتی است که برای بازدیدکنندگان سایت سودمند است.

همانطوری که می دانید یکی از اولویت های گوگل این است که سایت برای کاربران مفید باشد، پس این یکی از ضروری ترین کارها برای قوی کردن سئو سایت می باشد. خوشبختانه بسیاری از راهبردهای موثر سئو شامل اقداماتی است که تجربه وب سایت را برای بازدیدکنندگان خود بهبود می بخشد.

تاکتیک هایی مانند انتشار محتوای با کیفیت بالا و بهبود زمان بارگذاری صفحه، می تواند تاثیر بسیار مثبتی در تجربه کاربران (UX) داشته باشد.

3- این روش زمان بر است

استراتژی هایی که دستورالعمل گوگل را دنبال می کنند و یک تجربه کاربری مثبت ایجاد می کنند (قوانین را رعایت می کنند)، اغلب زمانبرتر از روش های کلاه سیاه است.

این یعنی شما برای اینکه نتایج کارهای خود را ببینید باید صبر پیشه کنید.

اما در جهت دیگر، سئو کلاه سفید دارای تاثیر طولانی می باشد. به همین دلیل است که هنگام استفاده از استراتژی های طراحی شده برای بهبود تجربه وب سایت خود، شما می توانید رتبه مورد نظر خود را برای کلمات کلیدی به دست آورید.

‌بهترین تکنیک‌های سئوی کلاه سفید‌

1-تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب مؤثر آن‌ها

اولین و مهمترین چیزی که سایت شما را به درستی به موتورهای جستجو و در کنار آن به مخاطبین معرفی می‌کند، کلمات کلیدی هستند. همواره سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط، تحقیق شده و تأثیرگذار استفاده کنید. همچنین سعی نکنید فقط روی یک کلمه کلیدی خاص مانور دهید. در این مورد انعطاف به خرج داده و روی کلمات کلیدی مختلف و ترند تمرکز کنید. اما به هر حال برخی از کلمات کلیدی نیاز به توجه بیشتری دارند.

2-روی تولید محتوای تخصصی و باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید

تولید و سرمایه‌گذاری روی محتوای خوب، به خودی خود می‌تواند راهکاری فوق‌العاده مؤثر برای بحث سئوی سایت شما باشد. تولید محتوای انحصاری احتمالاً مفیدترین ابزار به منظور جذب رتبه و افزایش بازدید سایت به صورت طبیعی است. همچنین سعی کنید هرازگاهی روی مطالب و مقالات بلند نیز تمرکز کنید. نتایج نشان می‌دهند شانس حضور شما در صفحات اولیه نتایج موتورهای جستجو با انتشار مقالات بلند بسیار بیشتر از حالت عادی خواهد بود. چرا که یکی از فاکتورهای کیفیت یک مطلب و تراکم کلمات کلیدی در آن، به مقدار آن محتوا بستگی دارد.

3-روی بحث On-Page SEO و Off-Page SEO تمرکز کنید

On-Page SEO یا همان سئوی داخلی مجموعه مباحث و راهکارهایی است که منحصراً به بهینه‌سازی اصولی و استاندارد صفحات موجود در یک سایت برای حضور در صفحات نتایج موتورهای جستجو می‌پردازد. مبحث دیگری نیز با نام Off-Page SEO یا سئوی خارجی وجود دارد که تلاش آن ارتقاء جایگاه کلی سایت در سطح وب می‌باشد. درواقع On-Page SEO به بهینه‌سازی صفحات داخلی یک سایت برای کسب رتبه مربوط می‌شود، در حالی که Off-Page SEO شامل تکنیک‌های دیگری است که با کمک آن‌ها می‌توان به بهبود و افزایش شهرت نام تجاری پرداخت.

4-از آدرس صفحات (URL) کوتاه و خوانا استفاده کنید

  • تا حد امکان آدرس صفحات را ساده و کوتاه بنویسید
  • حتماً از کلمه کلیدی مرکزی در URL استفاده کنید
  • فقط از حروف، کلمات و معادل‌های انگلیسی در آدرس صفحات استفاده کنید و از درج حروف و کلمات فارسی در این بخش پرهیز کنید
  • به هیچ وجه از فاصله (Space) برای درج فاصله بین کلمات استفاده نکنید و به جای آن فقط از خط فاصله ( – ) یا همان دش استفاده کنید
  • از استفاده از کاراکترهای پیچیده خودداری کنید
  • قسمت‌های اضافی در URL را از بخش تنظیمات CMS خود حذف کنید تا بعد از آدرس سایت فقط آدرس مطلب یا صفحه مورد نظر درج شود

5-در بخش تولید محتوای متنی و کدهای سایت از تگ‌های هدینگ بهره‌مند شوید

تگ‌ها به عنوان سرتیترهای اصلی استفاده می‌شوند. استفاده از تگ‌های هدینگ (Heading Tags) نه تنها به زیبایی و مرتب بودن یک مطلب و بخش‌بندی استاندارد آن کمک می‌کند، بلکه این مورد یک پارامتر مهم برای ربات‌های گوگل به منظور رتبه دادن به صفحات سایت‌ها است. این تگ‌ها همچنین در کدهای HTML و سورس قالب سایت نیز قابل استفاده هستند. مطمئن شوید که عنوان اصلی سایت شما با تگ H1 در کدها ثبت شده باشد.

6-محتوای قدیمی را بروزرسانی کنید

محتوایی که از تاریخ انتشار آن‌ها چند سالی می‌گذرد، در اغلب موارد نیاز به بروزرسانی دارند. شما باید مطالب مهمی که پیشتر منتشر کرده‌اید را به صورت مستمر و طی بازه‌های زمانی مختلف (برای مثال هر یک سال یک بار) بررسی کرده و آن‌ها را با آخرین اطلاعات مرتبط به‌روز کنید. در برخی موارد ممکن است محتوای منتشر شده ارزش ویرایش و بروزرسانی را نداشته باشد.

7-از تأثیر بسزای محتوای چندرسانه‌ای غافل نشوید

اگرچه محتوایی که بتواند تجارت شما را دگرگون کند محتوای متنی خواهد بود؛ اما این بدین معنی نیست که نباید سراغ دیگر انواع تولید محتوا رفت. فایل‌های چندرسانه‌ای مثل تصاویر و اینفوگرافی‌ها، فایل‌های صوتی و ویدئو کلیپ‌ها می‌توانند تأثیر شگفت‌انگیزی در بهبود شرایط سئوی سایت شما داشته باشند.

8-با ترفندهای گوناگون سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید

چند وقت پیش گوگل صراحتاً اعلام کرد که سرعت بارگذاری یک سایت، حالا یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان دریافت که این فاکتور، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سفید است. روش‌های تخصصی و عمومی زیادی برای این کار وجود دارند.

9-به سراغ لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی بروید

از مهمترین فاکتورهای سئوی کلاه سفید، لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی است. هر دو نوع از این لینکدهی‌ها مزایای خاص خود را دارند. اما اگر این لینک‌ها را به صورت هدفمند ایجاد کنید، نتیجه مؤثر آن را در افزایش رتبه و بازدید سایت خود خواهید دید. با یک تعریف ساده باید گفت که لینک‌سازی داخلی یعنی درج لینک دیگر مطالب و دیگر صفحات سایت خودتان در یک مطلب و لینک‌سازی خارجی یعنی در محتوای مطالب خود و یا صفحات دیگر سایتتان، اقدام به لینک دادن به منابع معتبر و مرتبط با موضوع محتوا کنید.

10-شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

استفاده مناسب و تلفیق به موقع محتوای منتشر شده در سایت با شبکه‌های اجتماعی، تکنیک دیگری است که در سئوی کلاه سفید به انجام آن توصیه می‌شود. در همین راستا یکی از پیشنهادهایی که بازخورد مناسبی نیز دارد، استفاده از دکمه‌های به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی در مطالب سایت است. شما با فراهم کردن چنین قابلیتی، شانس نمایش محتوای سایت خود را بسیار بیشتر می‌کنید؛ چرا که کاربران اشتراک گذاری محتوای مورد علاقه خود را زیاد انجام می‌دهند.

11-نقشه سایت (Sitemap) سایت خود را راه‌اندازی کنید

نقشه سایت یا سایت مپ یکی از ابزارهای بسیار مهم در زمینه بهینه‌سازی سایت‌ها از نظر موتورهای جستجو است. نقشه یک سایت همانطور که از نامش مشخص است، یک چارت مشخص و دسته‌بندی شده از بخش‌های اصلی یک سایت است که به ربات‌های موتورهای جستجو و ابزارهای آنلاین دیگر اجازه دسترسی سریع به دسته‌بندی‌های اصلی را می‌دهد.

12-به ساخت و مدیریت انجمن‌ها روی بیاورید

در سئوی کلاه سفید، توصیه شده است تا مبحث ساخت انجمن (Forum) که حالا یک نوع بازاریابی مجزا شناخته می‌شود را جدی بگیرید. انجمن یا به اصطلاح انجمن گفتگوی یک سایت می‌تواند یک بخش جداگانه و یا یک زیردامنه (Subdomain) روی سایت اصلی باشد. با راه‌اندازی این بخش، فرصت خیلی خوبی برای کسب بازدیدهای طبیعی کاربران فراهم می‌کنید. کافیست مدتی را برای پر و بال دادن و پر کردن محتوای کافی در انجمن‌ها زمان بگذارید. اما بعد از مدتی و با افزایش تعداد کاربران ثبت نام شده و همچنین به کارگیری مدیران و افراد با سابقه در این زمینه (که اغلب آن‌ها بدون هزینه در چنین انجمن‌هایی فعالیت می‌کنند) دیگر می‌توانید خود را تا حد زیادی کنار بکشید.

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)چیست ؟

سئوی کلاه سیاه در نقطه مقابل سئوی کلاه سفید قرار دارد. این نوع سئو شامل راهکارهایی کاملاً غیرقانونی و غیرطبیعی از نظر موتورهای جستجو است. با پیاده‌سازی این روش‌ها، اگرچه می‌توان در مدت زمانی بسیار کمتر نسبت به روش‌های طبیعی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) حضور پیدا کرد، اما ریسک زیادی نیز در این روش‌ها وجود دارد. گوگل رسماً و طی بیانیه‌های متعددی که منتشر کرده ‌است، استفاده از این روش‌ها را ممنوع و برخلاف قوانین خود اعلام کرده است و متذکر شده که هر سایتی که این قوانین را زیر پا بگذارد شامل جریمه‌های سنگین گوگل و در موارد حاد، حذف از تمام صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل می‌شود.

اگر  روش ها مطابق معیارهای زیر باشد، می توان آن را به عنوان کلاه سیاه طبقه بندی کرد.

1- دستورالعمل های موتور جستجو را نقض می کند.

روش های کلاه سیاه دستورالعمل های گوگل را نقض می کنند و در بسیاری موارد به طور مستقیم گفته شده که از این شیوه ها نباید استفاده کرد.

2- به روش های دستکاری شده متکی هستند.

در حالیکه سئو کلاه سفید به دنبال راهی است که تجربه کاربری را بهبود بخشد، سئو کلاه سیاه از دستکاری الگوریتم گوگل برای بهبود رتبه خود استفاده می کند.

اگر یک روش طراحی شده باشد تا گوگل به اشتباه فکر کند که یک سایت ارزش بالایی برای کاربران دارد در حالی که اینطور نیست، یک روش فریبنده است و در نتیجه از روش های سئو کلاه سیاه می باشد.

 3- تمرکز آن روی موفقیت های سریع می باشد.

بسیاری از استراتژی های سئو کلاه سیاه بر بهره برداری از نقاط ضعف گوگل تمرکز دارد که می تواند به بهبود در رتبه بندی بدون کار زیاد منجر شود.

با این که بعضی از این روش ها می توانند باعث بهبود رتبه شما شود ولی مدت زمان آن کوتاه است.

به همین دلیل است که گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود می بخشد تا بهترین نتایج را برای کاربران فراهم کند.

این بدان معناست که سایت هایی که از استراتژی های کلاه سیاه استفاده می کنند در معرض خطر از دست دادن رتبه خود بعد از به روزرسانی الگورتیم ها هستند.

تاکتیک های غیر استاندارد سئوکلاه سیاه

در حالی که توصیه های گوگل برای استفاده از استراتژی ها سئو کلاه سفید به صورت کلی و جامع مطرح می شود، بیانیه های گوگل در مورد تاکتیک هایی که نباید استفاده شود بسیار ساده و صریح هستند.

  • انتشار مقالات کپی شده
  • مشارکت در طرح های خرید لینک
  • ایجاد صفحات با محتوای کم یا بدون محتوای اصلی برای لینک دادن (Doorway pages)
  • مخفی کردن متن ها و لینک ها
  • بارگذاری صفحه با کلمات کلیدی غیر مربوط
  • ایجاد صفحات با رفتار مخرب مثل تبلیغات پاپ اپ زیاد و …
  • سوء استفاده از نشانه های و کدهای اسکیما (Rich snippet)
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
  • ایجاد کامنت های فیک در مقالات سایت

این موارد تنها بخشی از روش های سئو کلاه سیاه می باشد. باید بدانید که این لیست شامل موارد دیگری نیز هست که به طور مداوم توسط الگوریتم های گوگل بروز می شود. اگر شما هر کدام از تکنیک های بالا را استفاده می کنید شما در حال استفاده از سئو کلاه سیاه می باشید.

حرف آخر:

SEO کلاه سیاه وخاکستری ممکن است برخی از دارندگان سایت را قادر به دستیابی سریع به پیروزی ها کند ، که این امر مستقیماً دستورالعمل های Google را نقض می کند ، به تاکتیک های دستکاری متکی است و در نهایت احتمال دارد که منجر به جریمه شما شود.

از طرف دیگر ، SEO کلاه سفید از دستورالعمل های موتور جستجو پیروی می کند ، مخاطبان انسانی را متمرکز می کند و رویکردی طولانی مدت را در پیش می گیرد همه اینها برای ایجاد تأثیر مثبت و ماندگار بر قابلیت جستجو در شما امری ضروری است.

امیدوارم خواندن این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.